20.06.2016

Franšiza „s mašnom“

Pod brendom „Brosh“ prodaju se nakit i modni dodaci u dve prodavnice u Novom Sadu. Odnedavno nude i – franšizu.

Na broju 36 u Jevrejskoj ulici i broju dva u Dunavskoj ulici u Novom Sadu smestile su se prodavnice pod istim imenom „Brosh“. U „ramovima za slike“, od poda do plafona, pažljivo je izložen moderno dizajniran nakit. Svakim „ramom“, dominira određena boja – žuta, zelena, plava, crvena. Središnji deo zauzima stilski sto na kojem se nalaze tašne, kišobrani, a iz fijoka izviruju ešarpe, novčanici, rukavice... Iako bi se moglo reći da su radnje kao „franšize iz Francuske“, reč je o domaćem brendu. Vrata prve prodavnice otvorena su sredinom 2014. godine, da bi samo nakon godinu dana, bila otvorena još jedna radnja. Ideja za kreiranje ovog brenda i jedinstvenog ambijenta sa „francuskim šmekom“ u kojem se prodaju ogrlice, narukvice, minđuše i drugi modni dodaci, nastala je mnogo ranije – još 2012. godine.

Brosh, Marina Erhartić Fot. PROFIT system

Prednost Brosh franšize je to što ne postoje franšizne naknade, a rizik ulaganja je izuzetno nizak – u slučaju da posao ne uspe, primalac franšize može da računa na otkup robe i elemenata enterijera koji su urađeni po Brosh standardima.

Marina Erhartič, vlasnica „Brosh-a“, sama je kreirala logo i osmislila ime, vodeći računa da ono bude prihvatljivo i za lokalno i za inostrana tržišta. Naime, od trenutka nastanka ideje znala je da sa ovim brendom i poslovnim konceptom želi da „ode u svet“. – Pre nego što sam pokrenula Brosh, bila sam zastupnik jednog brenda za naše tržište, a zatim sam imala svoj butik. U trgovini sam provela deset godina i to je posao koji volim da radim. Kada su, međutim, došli veliki strani modni brendovi, procenila sam da za male prodavnice odeće nema budućnosti i da moram da smislim nešto novo – objašnjava Marina Erhartič zašto je počela da razmišlja o novom konceptu.

– Osluškujući tržište, zaključila sam da šta god da radim, treba da bude brendirano. Desilo se da sam u to vreme upoznala dizajnerku nakita iz Italije koja je već radila za poznate brendove. Tako se i rodila ideja o prodavnici nakita, aksesoara i modnih dodataka. Želela sam, pri tom, da za nas dizajniraju ljudi koji rade za svetski poznate brendove, dok bi proizvodnja bila u Kini, i to u fabrikama koje proizvode po narudžbinama svetskih robnih marki. Upravo su me ta dizajnerka i njen kolega iz Stokholma spojili sa proizvođačima, a sami su počeli da dizajniraju za „Brosh“. „Pustolovina“ je mogla da počne – priča Marina Erhartič o počecima „Brosh-a“.

Da bi sve bilo na visokom nivou, unajmila je i arhitekte sa kojima je detaljno osmišljavala izgled prodavnice. Želela je da sve bude po najvišim standardima, da se za svaki komad nakita ili modnog dodatka zna gde će i na koji način biti izložen. – Od samog početka sam želela da osmislim koncept koji ću moći da širim kroz franšizu. Franšizing mi nije bio nepoznat kao model poslovanja, jer sam godinama živela u SAD, a uz to je i tema mog master rada bila u vezi sa franšizingom – objašnjava ona.

I nakon dve godine poslovanja, došlo je vreme da franšizni koncept koji su osmislili ponude tržištu. U ponudi je više formata – franšizna prodavnica i franšizni korner (shop-in-shop) bili bi osnovni formati, ali postoji i opcija štanda (ostrva) u tržnom centru. Prednost ove franšize je to što, kako kaže Marina Erhartič, ne postoje franšizne naknade, a rizik ulaganja je izuzetno nizak – u slučaju da posao ne uspe, nude otkup robe i elemenata enterijera koji su urađeni po „Brosh“ standardima.

Brosh

Foto: Brosh

Cilj nam je da franšizu proširimo u Srbiji, a zatim i u inostranstvu. Mislim da trenutno postoji više mogućnosti da se koncept širi kroz „shop-in-shop“ model u manjim mestima, a da se prodavnice otvaraju u većim gradovima, kao što su Beograd, Kragujevac, Niš. Franšiza je odlična za one koji možda već imaju svoj prostor, a još je bolje ukoliko bi se odlučili i da rade sami i razvijaju se kao porodični biznis. U svakom slučaju, važno je da lokacija bude prometna, ali jako treba voditi računa da kirija ne bude previsoka. To ponekad može da bude od presudne važnosti za poslovanje – naglašava Marina Erhartič.

U ovom segmentu tržišta gotovo je nemoguće dobiti pojedinačnu franšizu poznatih brendova poput Parfois, Accessories, te je ovaj domaći brend svojevrsna alternativa za one koji bi želeli da se bave ovim biznisom. Prednost ovog brenda je i to što su, prema rečima Marine Erhartič, cene formirane tako da svako može da nađe proizvod po „meri svog novčanika“, a ujedno su jeftiniji od većine stranih brendova koji posluju na srpskom tržištu. Ciljna grupa su, sasvim očekivano, žene – devojčice, mame, poslovne žene, bake... – sve generacije, od 15 do 65 godina. „Brosh“ je, međutim, i mesto gde muškarci sve češće kupuju poklone, tako da i ta grupa potrošača raste.

Asortiman je stalni i sezonski te se ponuda menja u zavisnosti od toga da li je proleće-leto ili jesen-zima. – Asortiman bismo prilagođavali i lokalnom tržištu, u zavisnosti od procene šta bi se u nekom mestu najbolje prodavalo. Primaoci franšize bi imali obezbeđenu distribuciju i sigurno snabdevanje robom, a u mogućnosti smo da radimo i zamenu robe koju eventualno ne bi uspeli da prodaju. Trudili smo se da koncept osmislimo tako da ljudi koji uzmu franšizu imaju minimalan rizik – objašnjava ona.

Procenjena visina investicije u „Brosh“ je oko 10.000 evra u zavisnosti od veličine radnje, stanja u kojem se ona nalazi i količine robe koja bi bila neophodna za prvo punjenje.

Pokrenuti ovakav posao samostalno, nije ni lako ni jeftino, svedoči ova preduzetnica. Jedan od razloga je i što proizvođači zahtevaju poručivanje velike količine robe odjednom, što zahteva visoke investicije. Uz to, neophodne su i posete proizvođačima u Kini, bar dva puta godišnje, što iznova iziskuje i troškove i vreme. Međutim, za dobro poslovanje, potrebno je i poznavanje trendova kako bi se pravilno selektovala roba, angažovanje dizajnera, osmišljavanje marketinga, podseća Erhartič. – U marketing smo, takođe, mnogo uložili, angažovali smo i profesionalne manekene, fotografe, veoma smo aktivni na društvenim mrežama. Međutim, to sve naši primaoci franšize dobijaju kao deo „paketa“, tako da i oko tog aspekta poslovanja mogu da budu mirni, i ne razmišljaju o dodatnim troškovima – kaže Marina Erhartič.

U franšizni paket, napominje Erhartič, ulaze još i obuka, kao i konstantna podrška u poslovanju.

Vesna Lapčić

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank