02.11.2015

Dragulj među franšizama

Pre više od 30 godina u Kopenhagenu je otvorena radionica za izradu nakita koja će postati poznata pod imenom Pandora. Danas je treći najveći proizvođač nakita na svetu.

Na listi najvećih svetskih proizvođača nakita, pre Pandore stoje samo Tiffany i Cartier. Prošle godine, ova danska kompanija ostvarila je promet od 1,6 milijardi evra i neto dobit od 416 miliona evra, što je 32,5%, odnosno, 39,5% više u odnosu na prethodnu godinu. Kako se predviđa, ove bi godine promet mogao premašiti iznos od dve milijarde evra. Rast je delimično podstaknut otvaranjem novih prodavnica širom sveta, a ekspanzija, od samog početka, tekla je neverovatnom brzinom i zbog toga što se kompanija odlučila za franšizing.

Pandora, nakit

Pandora:
Narukvica s privescima

Foto: Jessica Cross/ Flickr

Per aspera...

Pandora, naime, prodaje nakit u više od 90 zemalja, na šest kontinenata, i ima oko 9.500 prodajnih mesta, što uključuje i više od 1.500 franšiznih radnji (Pandora Concept Store). Iako je Pandora danas dobar primer kako se stiže do zvezda, kompanija je dvadeset godina gradila poziciju na tržištu – prvo, kao uvoznik i veleprodavac, a zatim kao dizajnerska kuća sa razvijenom maloprodajom. Tek početkom ovog milenijuma, Pandora je postala svetski poznati brend. Za to je, kako je ostalo zabeleženo u istoriji kompanije, bila presudna jedna kreacija – narukvica s privescima (charm bracelet). Koncept da se na jednostavnu narukvicu od zlata, srebra, kože ili tekstila mogu po želji nanizati mali privesci, koji će odgovarati senzibilitetu ili ukusu osobe kojoj je narukvica namenjena, toplo je prihvaćen širom sveta. U tom periodu Pandora otvara i svoje prve prodavnice van matičnog tržišta, i to na velikim i prosperitetnim tržištima – Sjedinjenim Američkim Državama (2003), Nemačkoj i Australiji (2004).

Drugi razlog za uspeh

Iako se u Pandori proizvodi ručno dorađen luksuzni nakit, najčešće izrađen od 14-karatnog zlata, sterling srebra i dragog kamenja, ono što ga izdvaja od drugih poznatih svetskih proizvođača jeste – cena. Cenovna pristupačnost je, zapravo, jedna od karata na koju Pandora igra.
Kompanija je, s druge strane, ovu strategiju mogla da „priušti“ samim tim što je proizvodnju još od 1989. smestila na Tajland, gde su, ne treba zaboraviti, cena rada i troškovi poslovanja bili neuporedivo niži. Kompanija u Bangkoku, inače, ima čak šest proizvodnih pogona u kojima radi oko 10.000 ljudi.
Za sledeću godinu već planiraju povećanje kapaciteta – do oktobra 2016. trebalo bi da otvore još jednu fabriku koja će se prostirati na 12.000 kvadrata i u kojoj bi se, isprva, zaposlilo 1.000 radnika, a zatim, u 2017. i do 5.000 ljudi.

Pandorin nakit se prodaje u zlatarama i prodavnicama i širom ovog regiona. U Srbiji, Pandora ima 18 prodajnih mesta, od toga sedam franšiznih mono-brend radnji Pandora Concept Store – pet u Beogradu i po jednu u Novom Sadu i Prištini.

Izvor: Les Echos de la Franchise

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank