Dva lica franšizinga
Izgrađen brend, dokazana poslovna ideja i know-how vs. franšizne naknade i kontrola davaoca franšize. Ovo bi, u najkraćem, bili tipični argumenti „za“ i „protiv“ koji se neizostavno javljaju kod preduzetnika zainteresovanih za kupovinu franšize. Koje će „lice“ franšizinga prevagnuti pri odluci, zavisi od mnogo faktora, a mi ćemo se osvrnuti i na jednu i na drugu stranu.
Znanje i ime
Kaže se da kupovina franšize smanjuje rizik poslovanja – ponajviše zbog toga što vlasnik koncepta (davalac franšize) prenosi primaocima franšize specifična poslovna znanja (know-how) i dokazane procedure koje su izgrađene kroz višegodišnje iskustvo. Zahvaljujući tome, primaoci franšize mogu da izbegnu neke tipične „početničke“ greške preduzetnika, koje bi ih koštale i puno vremena i puno novca. Ko se, stoga, odluči za kupovinu franšize, dobija, praktično, gotov i proveren model poslovanja, pored toga što može da računa na stalnu pomoć davaoca franšize – od uređenja i opremanja enterijera (u skladu sa standardima franšize), preko obuke do sveobuhvatne podrške, dok god traje saradnja. A ako uz know-how ide i već izgrađen, poznat brend (kompanija/sistem pod kojim se biznis razvija) – šanse za uspeh se višestruko uvećavaju. Primaoci franšize u tom slučaju računaju na prepoznatljivost, dobar imidž i veći promet od samog početka.
Ruka ruku mije
Davalac franšize – kompanija koja prodaje svoj poslovni koncept – treba da se postara da i njeni franšizni partneri postignu iste željene rezultate. To znači da osim brenda i know-how-a, davalac franšize, kao što smo već pomenuli, treba da pruži pomoć i podršku svojim partnerima gotovo po svim pitanjima poslovanja. Uzmimo primer lokacije. Iako je pronalaženje adekvatnog prostora za poslovnicu zadatak primaoca franšize, davalac treba da proceni njen potencijal – na osnovu iskustva, davalac će znati da li bi biznis na toj i takvoj lokaciji imao željenu prođu, te, svakako, da li bi bio profitabilan. Može se, recimo, dogoditi da se planirani finansijski troškovi za uređenje prostora potroše pre svega na popravke i adaptaciju, što bi svakako uticalo na profitabilnost biznisa, odnosno, odložilo bi vreme vraćanja investicije. Iako većina franšiznih sistema već unapred propisuje kakve lokacije dolaze u obzir, ovo pitanje je posebno važno za franšize iz oblasti gastronomije i ugostiteljstva, budući da se, po pravilu, radi o skupim i infrastrukturno zahtevnim lokalima.
Važan deo podrške na koju primalac franšize može da računa je obuka. Pri tom, kroz ovaj proces prenosa znanja ne prolazi samo primalac kao budući vlasnik biznisa, već i svi njegovi zaposleni. Pogledajmo nekoliko primera. Primalac koji kupi franšizu turističke agencije, osim što ulazi u „tajne“ funkcionisanja i vođenja ovog posla, uči se i tehnikama prodaje, savladava sistem rezervacije, prodaju turističkih tura, avionskih karata, polisa osiguranja. Primaoci franšize koji otvaraju prodavnicu odeće obučavaju se za poznavanje asortimana koji nude, korisničku uslugu i komunikaciju s kupcima. Davalac franšize za uslužno pranje automobila podučava nove franšizne partnere kako da koriste opremu i sredstva za pranje, čišćenje i održavanje automobila, a svi franšzni sistemi, u principu, obučavaju svoje primaoce i kako da rade na promociji i marketinškim kampanjama. Sve u svemu, važno je da primalac franšize može da se osloni na davaoca i na početku, dok se posao uhodava, i kasnije, kad se promet i obim posla povećaju.
Veliki sistem, veće mogućnosti
Jedna od najvažnijih prednosti kupovine franšize je lakši put do proverenih dobavljača i bolji uslovi nabavke roba i usluga. Franšizna mreža, koju, naime, čine i poslovnice davaoca i sve poslovnice svih primalaca franšize, ima ogromnu kupovnu moć, što omogućava davaocu da pregovara o nižim cenama s proizvođačima i trgovcima na veliko.
Takođe treba računati i na prednosti udruženog marketinga. Kampanje koje sprovodi davalac promovišu vrednosti i viziju cele mreže i imaju doseg o kakvom nezavisni preduzetnici mogu samo da sanjaju. Čak i u ovom slučaju, primalac franšize, kao samostalni preduzetnik, teško da bi mogao organizovati veliku reklamnu kampanju u nacionalnim medijima. To, s druge strane, ne bi ni imalo ekonomskog smisla jer je delovanje primaoca ograničeno na jednu, manju oblast. Ipak, od kampanje na nacionalnom nivo podjednake koristi imaju svi pojedinačni primaoci franšize, bez obzira u kojem delu države deluju ili koliku oblast pokrivaju.
Nema besplatnog ručka
Franšizni sistem nije dobrotvorna organizacija. To znači da će davalac naplatiti prenos know-how-a i prava na korišćenje brenda, i to preko franšiznih naknada. Za primaoce franšize to predstavlja značajno opterećenje, posebno u početnoj fazi poslovanja. Osim što treba izdvojiti za jednokratnu ulaznu naknadu, kojom primalac dobija pravo da „ponese“ brend i pristupi željenom sistemu, već treba da na mesečnom nivou izdvaja i za redovnu naknadu – u nekim mrežama, radi se o fiksnom iznosu, dok se u drugima određuje kao procenat od prometa. Osim toga, primaoci franšize određen procenat od prometa ulažu i u zajednički marketinški fond iz kojeg se finansira promocija brenda.
U određenim sistemima, davaoci franšize ne naplaćuju naknade, ali to ne znači da je upotreba njihove licence besplatna. Pošto se uglavnom radi o trgovačkim franšizama, primalac franšize je, po pravilu, dužan da robu nabavlja od davaoca – na taj način se, zapravo, redovna naknada naplaćuje indirektno, kao marža na nabavljenu robu. Bez obzira na modalitete naplate, iskustvo pokazuje da što je sistem profitabilniji i što veću sigurnost primalac franšize „kupuje“, to veću naknadu mora i da plati.
Korist od kontrole
To što će davalac franšize u svakom trenutku imati pravo da proveri rad franšiznog partnera, ponekad može da oteža odluku preduzetnicima koji razmišljaju o kupovini franšize. Kontrola je, međutim, jedan od temelja franšizne saradnje i nije je moguće izbeći, ali je ne treba ni demonizovati. Primalac franšize treba da razume da se – u zamenu za sve prednosti franšizne saradnje – odriče dela samostalnosti. U određenom smislu, kontrola je i korisna. Zamislimo situaciju u kojoj se svi partneri u mreži pridržavaju istog standarda kvaliteta, osim jednog nedisciplinovanog primaoca. Ako davalac to ne primeti i ne preduzme potrebne mere, ta franšizna jedinica bi mogla ozbiljno da ugrozi ugled čitave mreže. Zbog toga davalac franšize mora da uspostavi jasna pravila i proverava da li ih se partneri pridržavaju. Najzad, kad kupuju franšizu, primaoci pristaju na sve odlike ovog modela poslovne saradnje, što uključuje i neke njene manje atraktivne strane.
Na kraju, treba imati na umu i sledeće – može se dogoditi da vlasnik brenda, i pored ogromnog iskustva i dokazanih rezultata, napravi grešku. Recimo, da uvede novinu u poslovanje koja se, međutim, pokaže kao fijasko i nanese ogromnu štetu partnerima. Reputacija brenda i sistema bi bili ugroženi, ako ne i uništeni, ali ne zbog primaoca franšize. Ovakvi slučajevi su retki, ali kao i u svakom biznisu, rizik postoji. Kako bi iskusniji rekli, kupovina franšize nije garancija, već šansa za uspeh.
POGLEDAJTE ČLANKE
Ovaj Evropski etički kodeks je ažurna verzija Kodeksa koji je Evropska franšizna federacija (EFF) usvojila 1972. godine, a njegove poslednje izmene su usvojene krajem 2016. godine.
Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.
Discovery Day je uobičajen termin, ali i "običaj" u mnogim zemljama u kojima je franšizni oblik poslovanja vrlo razvijen. Najjednostavnije: Discovery Day je dan u kome, kao zainteresovani kandidat za kupovinu franšize, po prvi put "uživo" upoznajete franšizni sistem. I obrnuto!
Da li postoji jasna granica između distribucije i franšize? Ako postoji, po čemu se one razlikuju?
Franšizni sistemi mogu da se klasifikuju na različite načine i po različitim kriterijumima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primaocima franšize (know-how), vrsti delatnosti ili načinu organizacije sistema.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
POPULARNO NA FORUMU
Definicija franšizinga
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Šta je to franšiza?
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Definicija franšizinga
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Međusobno poverenje i podrška
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.