Dobri primeri iz Poljske:Tržište franšiza raste
Stručnjaci predviđaju da će se trend rasta na tržištu franšiza održati. Do kraja 2016. broj sistema bi se mogao povećati na 1.170, a broj franšiznih jedinica na 71.000
Izveštaj „Tržište franšiza 2016“ pokazuje da je franšizing i dalje jedan od osnovnih načina razvoja malih preduzeća u Poljskoj, kojim su do sada obezbeđena radna mesta za 460.000 ljudi.
Tokom 2015. među „novim igračima“ našao se 121 brend, dok se 69 franšiznih sistema povuklo sa tržišta – što znači da je poljsko tržište franšiza postalo bogatije za 52 franšizna brenda. Trenutno, u Poljskoj radi 1.114 sistema. Velika većina njih (gotovo 80%) domaći su brendovi, u čijim se mrežama nalazi 86% svih franšiznih poslovnica. Prošle godine povećao se i njihov broj – kako je pridodato 2.500 trgovinskih i uslužnih jedinica, tako u ovom trenutku u Poljskoj ima više od 68.400 franšiznih poslovnica. Većina franšiznih sistema dolazi iz oblasti ugostiteljstva – 176. Najveći broj primalaca franšize takođe imaju sistemi iz oblasti ugostiteljstva, ali i trgovinskih lanaca – među njima nalazi se 156 brendova koji grade mrežu od 36.000 franšiznih poslovnica.
– Franšizing je poslednjih godina postao jedan od najčešćih modela za širenje poslovanja u Poljskoj – potvrđuje Anna Smolińska, glavni urednik portala Franchsing.pl. – S druge strane, privlačan je i za potencijalne primaoce franšize, jer u Poljskoj mnogi ljudi sanjaju o tome da imaju svoju kompaniju, ali većina okleva da samostalno uđe u preduzetništvo, jer smatraju da je rizik prevelik. Uzimanje franšize – koje podrazumeva osnivanje i vođenje kompanije, ali pod okriljem uhodanog i dokazanog sistema – značajno smanjuje pomenuti rizik – objašnjava ona.
Na tržištu franšiza u Poljskoj primetni su i novi trendovi. Do sada je franšiza bila povezana s klasičnim radnjama i uslužnim punktovima „u stvarnom vremenu i prostoru“. Sada, međutim, sve više franšiznih lanaca nudi mogućnost kupovine „on-line“. Davaoci franšize kreiraju jedinstvenu, centralnu platformu za on-line kupovinu, a realizaciju narudžbine i dostavu, ostavljaju primaocima franšize zaduženim za oblast iz koje se klijent javio. Ovo rešenje uspešno primenjuje lanac picerija Telepizza, kao i trgovinski lanac Intermarché, gde kupac, robu naručenu preko interneta, može da podigne ili u odabranoj „drive-thru“ trgovini ili u bilo kom lokalnom Intermarché supermarketu.
Koliko košta franšiza?
Inicijalni troškovi za pristupanje franšiznom sistemu kreću se od nekoliko stotina do nekoliko stotina hiljada evra. Prema rečima stručnjaka kompanije PROFIT system, prosečna investicija za pokretanje franšizne poslovnice (osim hotela) trenutno iznosi nešto više od 35.000 evra, to jest, oko 160.000 zlota. Međutim, davaoci franšize poslednjih godina sve više rade na optimizaciji sistema kako bi iznos početnih investicija bio manji. Pojedini primeri pokazuju da se može uštedeti i primenom novih rešenja za skladištenje robe (lanac za uređenje doma Komfort), sufinansiranjem pri kupovini opreme (Alior banka), optimizacijom prodajnog prostora (lanac za uređenje doma DDD) ili pronalaženjem alternativnih izvora finansiranja (Setka bar). Pojedini davaoci franšize su spremni i da budu jemci za otplatu kredita primalaca franšize (Les Mousquetaires).
Ukupan broj ljudi koji rade u franšiznim sistemima u Poljskoj iznosi 460.000. Kompanije koje posluju po principu franšize najčešće su male porodične kompanije, koje u proseku zapošljavaju 5-6 ljudi. Franšizing je, pokazuje izveštaj, jedan od osnovnih pokretača razvoja malih i srednjih preduzeća.
Šta se predviđa?
Stručnjaci kompanije PROFIT system i urednici portala Franchising.pl očekuju da će se trend rasta na tržištu franšiza održati. Do kraja 2016. broj sistema bi se mogao povećati na 1.170, a broj franšiznih jedinica na 71.000. Treba imati na umu da u ovom trenutku na poljskom tržištu posluje i više od 100 domaćih i stranih sistema koji tek traže svoje prve primaoce franšize.
Priredila: N.B.
POGLEDAJTE ČLANKE
Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Definicija franšizinga
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Šta je to franšiza?
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Definicija franšizinga
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Međusobno poverenje i podrška
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.