Franšizing cveta u Nemačkoj

U poslednjih deset godina sektor franšizinga u Nemačkoj je konstantno rastao, da bi prošle godine ukupan prihod franšiznih sistema dostigao 99,2 milijarde evra. Ujedno raste broj franšiznih jedinica i zaposlenih.
Četvrtak
12.05.2016.
U Nemačkoj posluje 950 franšiznih sistema koji su 2015. generisali prihod od 99,2 milijarde evra, pokazuje najnovije istraživanje tržišta.
 

U saradnji sa Nemačkom franšiznom asocijacijom (DVF), istraživačka agencija Franchise-Monitor i Institut za franšizing objavili su statistiku za tržište franšiza koja pokazuje da franšizni sektor u Nemačkoj u poslednjih deset godina beleži rast na gotovo svim poljima – ukupnim prihodima, prosečnim prihodima po franšiznim partnerima, franšiznim jedinicama, broju zaposlenih.

U prošloj godini, 950 franšiznih sistema koji posluju u Nemačkoj, ostvarili su rast ukupnih prihoda od 4,3 odsto, i generisali neverovatnih 99,2 milijarde evra, što je, na primer, tri puta više nego bruto domaći proizvod Srbije. U kojoj meri se sektor franšizinga u toj zemlji razvijao govori i podatak da je ukupan prihod na tržištu franšiza 2004. godine bio 39 milijardi evra.

Svaki primalac franšize, bilo da ima jednu ili više poslovnica, ostvario je u proseku prihod od 1,4 miliona evra u 2015, što je rast od 2,6 odsto. Inače, u Nemačkoj ima oko 156.000 franšiznih poslovnica, kojima upravlja više od 117.000 primalaca franšize.

U franšiznom sektoru ukupno je zaposleno 686.000 radnika, s tim što među njima ima i onih koji rade pola radnog vremena ili im je rad u franšiznom sektoru dodatni posao.

Franšizni sistemi su najzastupljeniji u sektoru usluga i pokrivaju 39 odsto tržišta, sledi trgovina sa 31 odsto, dok sa 20 odsto učestvuju sektori gastronomije, turizma, rekreacije. Ostalih 10 odsto pokrivaju sektori majstorskih poslova, izgradnje i restauracije.

Početna investicija za više od polovine franšiznih sistema u Nemačkoj (54%) iznosi do 50.000 evra, dok je za petinu sistema neophodno od 50.000 do 100.000 evra. Za oko 18 odsto franšiznih sistema neophodan je početni kapital od 100.000 do 200.000 evra, a za sedam odsto, više od 200.000 evra.

U zemljama ovog regiona posluje nekoliko nemačkih franšiznih sistema, među kojima su najzastupljeniji modni brendovi – Tom Tailor, Ulla Popken, Hugo Boss, Orsay. Trgovinski lanac Metro je, na primer, u Srbiji i Hrvatskoj razvio jednu od najvećih partnerskih mreža – „Moja radnja“, odnosno“, „Moj dućan“. Osim Metroa, u regionu posluje i lanac „sve za kuću“ OBI, prodavnica nameštaja Kare, kao i trgovine u kojima se uglavnom prodaje kozmetika kao što su Douglas, Six. Poznati restoran Vapiano, koji svoju mrežu širi kroz franšizu i posluje u pojedinim zemljama ovog regiona, takođe je poreklom iz Nemačke.

Na listi 100 najboljih franšiza u svetu portala Franchise Direct, nalaze se i dva franšizna sistema iz Nemačke – agencija za nekretnine Engel&Volkers (koja je prisutna i u Hrvatskoj) i specijalizovani maloprodajni lanac Vom Fass.


Vesna Lapčić
saradnik