Brendovi bez granica

Top Global Franchises 2016
Ponedeljak
18.07.2016.
Godišnju listu 200 najboljih američkih franšiza, koje aktivno traže primaoce franšiza na stranim tržištima, i ove je godine objavio magazin Entrepreneur.
 

Kao i svake godine, američki magazin Entrepreneur sastavlja listu 500 najuspešnijih američkih franšiza, na osnovu koje se kasnije pravi i uža, „specijalizovana“ lista 200 globalno najbržerastućih franšiza – Top Global Franchises. Rangiraju se, naime, američki sistemi koji već imaju najmanje pet franšiznih jedinica van tržišta SAD i koji i dalje aktivno traže partnere širom sveta. Veličina, tempo rasta, finansijska moć i stabilnost sistema, osnovni su kriterijumi po kojima se ovi franšizni brendovi rangiraju. Ovogodišnja lista 200 najuspešnijih američkih franšiza donosi nekoliko iznenađenja, ali ona ipak ne uključuju prvo mesto. Kao i prošle godine,  na samom vrhu se nalazi Anytime Fitness, lanac fitnes klubova čija su vrata otvorena 24 sata dnevno i koje danas redovno posećuje 2,7 miliona ljudi.

Zanimljivo je da je ovom lancu bilo potrebno svega 13 godina da dođe do neverovatnih rezultata – gotovo 3.300 centara. Takav tempo rasta, ističe se u izveštaju magazina Entrepreneur, nisu zabeležile ni neke od ikona franšizinga, kao McDonald's, Subway ili Dunkin’ Donuts. Jedan od razloga krije se, zapravo, u činjenici da se Anytime Fitness vrlo brzo usredsredio na ekspanziju van matičnog tžišta. Ove je godine čak prvi put više centara otvoreno u inostranstvu nego u Americi, pri čemu je koncept osvojio i nekoliko novih tržišta – Belgiju, Švedsku, Italiju i Kinu.

Najveće iznenađenje na ovogodišnjoj listi, pak, nalazi se na drugom mestu – Briks 4 Kidz je napredovao čak 86 pozicija, potisnuvši ove godine najveći trgovinski lanac na svetu 7-Eleven na treće mesto. Briks 4 Kidz je sinonim za lanac kreativnih radionica, namenjenih deci od 3 do 13 godina, u kojima se uči, gradi i igra koristeći LEGO kocke. U svojoj mreži ova edukativna franšiza danas ima više od 650 jedinica. Prošle godine, da podsetimo, prve radionice pokrenute su i u Hrvatskoj.

Ni ove godine ne čudi to što su na listi najzastupljenije franšize iz oblasti gastronomije i ugostiteljstva – među prvih deset ih ima pet, u prvih 50 ih je 17, dok je na celoj listi rangiran 51 brend.  Iznenađenje je, zapravo, što su skoro sva „velika imena“ i „franšizni divovi“ iz ovog sektora ove godine na znatno nižim pozicijama, dok se na „visoka“ mesta probijaju mlađi, manje poznati koncepti. Za razliku od prošle godine, među prvih deset se više ne nalaze ni Pizza Hut (ove godine je na 18. mestu), ni KFC (23) ni McDonald's (14). I pored blagog pada, u samom vrhu liste su uspeli da se održe Subway (4) i Auntie Anne's Hand-Rolled Soft Pretzels (7), dok su znatno napredovali lanac pizzerija Papa John's (5), kao i prodavnice sladoleda Baskin-Robbins (8). Među najuspešnije, ove godine se prvi put probio i lanac restorana poznat po specijalitetima od piletine Wingstone (10).

Američke franšize koje traže partnere i u zemljama ovog regiona – Dairy Queen, Denny's, Sky Zone, Tilted Kilt

Iako svi sistemi sa ove liste mrežu franšiza razvijaju van Amerike, samo nekolicina posluje u zemljama ove regije. Među njima su, međutim, uglavnom imena velikih igrača – Subway, McDonald's, RE/MAX, KFC, InterContinental, Sixt, DoubleTree by Hilton, Dale Carnegie Training, Berlitz. Treba pomenuti da se na ovogodišnjoj Top Global Franchises listi mogu naći i sistemi koji u ovom trenutku traže franšizne partnere u Adria regiji – to su lanci brze usluge Subway (u Hrvatskoj i Sloveniji), Dairy Queen i Denny's, ali i distributer zaštitnih premaza LINE-X, igraonica s trambolinama Sky Zone, kao i sportski bar Tilted Kilt.