Veliki brend, velika korist
Kako smo prethodno objavili, najveća evropska i jedna od vodećih svetskih hotelskih grupa – francuski AccorHotels – namerava da razvije mrežu svojih hotela i u zemljama ove regije. Potraga za preduzetnicima, hotelijerima i investitorima iz Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Slovenije i Crne Gore, koji bi želeli da rade pod dobro poznatim brendovima i po standardima renomiranog hotelijera, već je počela. Za razvoj franšizne mreže i podršku u celoj Srednjoj i Istočnoj Evropi, pa i u ovoj regiji, zadužena je poljska hotelska grupa Orbis.
Strateška saradnja između kompanija AccorHotels i Orbis traje duže od 40 godina, a od pre nekog vremena AccorHotels je i većinski vlasnik Orbisa. Tokom tog perioda, Accor i Orbis su izgradili mrežu sa više od 70 hotela u Poljskoj, ali i pokrenuli razvoj u Češkoj, baltičkim zemljama, Rumuniji, Bugarskoj. Saradnja je krunisana 2012. potpisivanjem ugovora o master franšizi kojim je Orbis (sada već kao ćerka-firma) postao nosilac franšize za AccorHotels brendove u 10 zemalja Srednje i Istočne Evrope. Novim sporazumom, s kraja 2015, Orbis dobija licencu za još šest zemalja, te danas poseduje master prava za ukupno 16 zemalja. U ovom regionu za sada posluje tek jedan hotel iz portfelja AccorHotels brendova – to je hotel ibis, u Skoplju u Makedoniji, otvoren u septembru 2015. godine.
O planovima i modelim širenja i u ostalim zemljama regije razgovaramo sa Malgožatom Morek, direktorkom franšiznog razvoja u kompaniji Orbis Hotel Group/AccorHotels Eastern Europe. Pitali smo je, stoga, šta mogu da dobiju, a šta se od franšiznih partnera očekuje ulaskom u lanac svetskog hotelijera...
Mreža franšiznih hotela i hotela pod menadžment ugovorima koju je poslednjih godina razvijala grupa Orbis konstantno raste. U prvih šest meseci ove godine otvorili ste sedam franšiznih hotela (700 soba) i potpisali šest novih ugovora – u Poljskoj, Mađarskoj i Bugarskoj. Šta preporučuje grupu Orbis budućim partnerima, primaocima franšize i investitorima?
Orbis nastupa ne samo kao vlasnik hotela, već i kao operater i davalac franšize. Iza nas stoji dugogodišnje iskustvo, mi smo stabilna, efikasna i pouzdana hotelska grupa. Naš strateški partner je AccorHotels, jedna od najvećih hotelskih grupacija na svetu, kojoj su nedavno pristupila i tri luksuzna brenda – Fairmont, Raffles i Swissotel. Našu ponudu čine i jaki, prepoznatljivi brendovi kao što su Sofitel, Novotel, ibis, Ibis Styles i Merkur. Poznavanje tržišta, know-how, visoki standardi poslovanja – naše su glavne prednosti. Nudimo konkurentne uslove u oblasti prodaje, nabavke, tehničke podrške, IT konsaltinga, kao i stručne obuke u AccorHotels akademijama. Pre svega, uspostavili smo sistem međunarodnih standarda, prilagođen duhu Srednje i Istočne Europe, koji se lako primenjuje na različitim tržištima.
Foto: Mercure hotel, Bukurešt
Kakve benefite mogu da očekuju oni koji pristupe franšiznom sistemu grupacije AccorHotels?
Pristupanje mreži hotela Mercure, Pullman ili Ibis Styles donelo je ogromne koristi našim franšiznim partnerima. Na samom početku, u velikom broju slučajeva, javljala se bojazan, na primer, oko organizacionih pitanja. Međutim, uzimanjem franšize partneri su dobili gotov proizvod, odgovarajuće alate i podršku, što je, recimo, obuhvatilo i obuku za sve zaposlene u hotelu. Sada su u našem globalnom distributivnom sistemu, koriste program lojalnosti Le Club AccorHotels, dobili su priliku da poboljšaju konkurentnost, napreduju i sarađuju sa svetskim kompanijama. Gosti koji dolaze u hotele su po pravilu prijatno iznenađeni, jer dobijaju upravo ono što su očekivali, pre svega zbog garancije standarda, kvaliteta i bezbednosti.
Koje kriterijume treba da ispune potencijalni franšizni partneri AccorHotels-a?
Tokom pregovora najveću pažnju posvećujemo veličini i lokaciji objekta. Kod postojećih hotela, objekat mora da prođe verifikaciju, proveru tehničkog stanja i proizvoda. U obzir se uzima i stanje u kom se hotel nalazi, veličina i broj soba, kao i da li postoji mogućnosti za proširenje kapaciteta. Kod hotela koji se tek grade, ocenjuje se potencijal objekta – veličina parcele, zgrade, ciljna grupa gostiju, konkurencija...
Foto: ibis Skoplje
Koliko dugo traje i kako izgleda proces pristupanja mreži?
Posle odabira brenda i potpisivanja ugovora, vlasnik je u obavezi da hotel prilagodi standardima sistema. Za vlasnike hotela koji, pak, žele da imaju veći uticaj na stil i dizajn svojih objekata, ili da individualizam kombinuju sa snagom međunarodnog brenda, nudimo fleksibilnije brendove – Mercure i Ibis Styles. Svaki novi hotelski projekat realizuje se uz našu punu podršku, od pripremne faze, preko potpisivanja ugovora do koordinacije nabavke. Zahvaljujući ovim merama, investitori mogu brzo da reaguju na sugestije i ispoštuju standarde, a mi možemo biti sigurni da će novi hotelski objekti u potpunosti zadovoljiti zahteve franšize. Preduzetnici koji sarađuju sa nama takođe mogu da računaju na optimizaciju troškova i realizaciju investicije prema utvrđenom planu. Hotel se potom uključuje u prodaju i rezervacioni sistem AccorHotels-a. Uz našu podršku, hotel postaje vidljiv i dostupan kroz elektronski kanal distribucije.
Prvi franšizni hotel je otvoren 2012. Koliko ste do sada potpisali ugovora?
Potpisali smo više od 30 franšiznih i menadžment ugovora, bilo sa vlasnicima postojećih hotela, bilo sa investitorima koji su tek ušli u izgradnju novih objekata. Mrežu već razvijamo u Poljskoj, baltičkim zemljama, Češkoj, Mađarskoj, Bugarskoj, Rumuniji i Makedoniji. Sada planiramo da pokrenemo razvoj i u onim zemljama u kojima još uvek nismo prisutni – to znači i u Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori. Verujemo i znamo da ponuda franšiza tako velikog igrača kao što je AccorHotels svakako privlači pažnju i interesovanje, a zadovoljstvo i pozitivna mišljenja naših postojećih partnera, upravo jesu najbolja preporuka i referenca za potencijalne buduće primaoce franšize.
POGLEDAJTE ČLANKE
Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.