Snažni brendovi po novim merilima
Početkom godine, američki magazin Entrepreneur objavljuje listu 500 najuspešnijih američkih franšiza – poredak koji će ukazati na trendove i pravce razvoja i neminovno najviše uticati na globalno tržište franšiza, budući da se većina rangiranih sistema širi i van severnoameričkog tržišta.
Zanimljivo je da je Entrepreneur ove godine za rangiranje uveo i nove kriterijume. Ta promena je bila dovoljna da već među prvih deset unese pometnju – pojavilo se čak šest novih imena. Koje su to, onda, inovacije i segmenti poslovanja poremetili prilično ustaljen poredak među najzvučnijim američkim franšizama?
Deset najuspešnijih američkih franšiza u prošloj godini prema magazinu Entrepreneur:
1. 7-Eleven
2. McDonald’s
3. Dunkin’ Donuts
4. The UPS Store
5. Jimmy John’s Gourmet Sandwiches
6. Dairy Queen
7. Ace Hardware
8. Wingstop Restaurants
9. Sport Clips
10. RE/MAX
Formula za uspeh
Za sve rangirane franšize, da podsetimo, već 38 godina se koristi ista formula, koja uključuje veličinu franšizne mreže, stopu rasta, finansijsku snagu i stabilnost sistema, iznos početne investicije, starost kompanije, broj godina u franšizingu, procenat raskinutih ugovora. Ove godine, u formulu su uključeni dodatni faktori koji, zapravo, igraju ključnu ulogu u poslovanju franšizne mreže. Stepen podrške koju dobija primalac franšize, dužina obuke, pomoć u pregovorima oko zakupa poslovnog prostora ili pronalaženju izvora finansiranja, samo su neki od pokazatelja snažnog sistema. Prepoznatljivost brenda i prisustvo na društvenim mrežama takođe mogu da ukažu na koncepte koji rade na razvijanju odnosa sa mušterijama, kao i ko se među njima trudi da dođe do novih grupa potrošača. Sve ovo, u sprezi sa finansijskim pokazateljima, pomaže da se rangiranju najjači brendovi i istaknu sistemi sa najboljim uslovima za primaoce franšize.
Deset najuspešnijih
Ove godine na samom vrhu našao se trgovački lanac 7-Eleven. Kako podaci pokazuju, s punim pravom. Ne samo što je najveći franšizni lanac na svetu po broju poslovnica (58.524 radnje), 7-Eleven se nalazi znatno iznad proseka po svim drugim merilima, uključujući rast, podršku, snagu brenda i stabilnost sistema. To je brend koji je u poslednjih deset godina, praktično, usavršio veštinu izlaska u susret željama i potrebama kupaca kroz stalno uvođenje novih proizvoda i podizanje kvaliteta i brzine usluge. S druge strane, po sistemu podrške za primaoce franšize i fleksibilnosti u pravljenju asortimana robe, daleko je ispred ostalih franšiznih sistema. O snazi brenda i mreže, govori svakako i podatak da su samo tokom prošle godine otvorene 3.133 nove radnje (u proseku, 8,5 radnji dnevno).
Na drugom mestu je McDonald’s. Kad se uzme u obzir da je samo pre nekoliko godina prolazio kroz jedan od najtežih perioda u svojoj istoriji, ovako visoka pozicija svedoči da su određeni sistemi i dalje suviše veliki da bi mogli lako da se poljuljaju. Iza McDonald’s-a, zapravo, stoji odlična godina. U ponudu je uveden celodnevni doručak, kompanija se obavezala da će koristiti piletinu gajenu bez upotrebe antibiotika i izbaciti sve veštačke sastojke i konzervanse iz svojih obroka. Uz to, uvođenjem samouslužnih kioska (self-order kiosks) i posluživanja za stolom – ponovo su privukli mušterije, povećali promet. Otvorili su 655 novih franšiznih restorana. Da se radi o velikom sistemu, i ne samo po broju restorana (36.500), dovoljno je uzeti u obzir da obuka za novog vlasnika McDonald’s franšize traje između devet i 18 meseci.
I pored svih promena u samom vrhu liste, kao i svake godine, najveći broj sistema i dalje dolazi iz oblasti gastronomije i ugostiteljstva. Ove godine, na trećem mestu je lanac kafeterija Dunkin’ Donuts, na petom, prošlogodišnji najuspešniji sistem Jimmy John’s Gourmet Sandwiches. Šestu poziciju, najvišu do sad u svojoj istoriji, drži Dairy Queen, lanac brze usluge poznat po slatkom meniju, dok se na osmom mestu, prvi put među najboljima, našao Wingstop Restaurants, lanac restorana u „avijatičarskom“ stilu, koji, sasvim prigodno, nudi – pileća krilca. Kao jedan od „novih igrača“ koji su ušli u top 10, Wingstop predstavlja pravo osveženje među gastronomskim konceptima – pored toga što su krilca postala zvezda menija, lanac snažno razvija segment „hrane za poneti“. Na taj način, bez mesta za sedenje i usluge konobara, Wingstop je znatno smanjio tekuće troškove poslovanja, što ga stavlja ispred drugih sličnih franšiza. Ipak, najveći iskorak su napravili prodajom preko društvenih mreža, budući da mušterije hranu mogu naručiti preko Twitter-a ili Facebook Messenger-a. Rezultat – onlajn prodaja sada generiše 19% ukupnih prihoda, četiri puta više nego 2012. godine.
Među „novim imenima“ nalazi se i The UPS Store, lanac poštanskih poslovnica, koje se su tokom godina specijalizovale za niz poštanskih i kurirskih usluga, tako da danas pokrivaju usluge pakovanja i slanja paketa, dostavu dokumenata, transport robe, štampanje (vizitkarti, flajera, brošura...), 3D štampanje, pomoć malim biznisima (preporuka za knjigovodstvene, HR ili marketinške agencije, IT podrška...). Za brend koji posle dužeg niza godina ponovo ulazi među najbolje, The UPS Store zauzima prilično visoko, četvrto mesto. Kada se, međutim, pogleda obim usluga koje nude svojim klijentima i neobična, ali plodonosna logika u izboru lokacija za poslovnice (apoteke, hoteli, prodavnice kompjutera i bele tehnike...), nije neobično što mreža konstantno raste. Danas imaju više od 4.500 poslovnica u Americi i skoro 5.000 u inostranstvu. Zanimljiv je podatak da su većinu novih poslovnica u protekle tri godine otvarali postojeći primaoci UPS franšize. To, zapravo, govori da – sistem funkcioniše.
Brend koji se ove godine nalazi na sedmom mestu postoji već 93 godine – Ace Hardware je lanac DIY radnji u kojima se prodaje „sve za kuću“, i to je verovatno jedan od razloga zašto za ovakvu vrstu biznisa ne postoje teška vremena – čak i u vreme recesije, kada se ne ulaže preterano u renoviranje, ljudi ipak moraju da ulažu u održavanje kuće i domaćinstva. Za Ace Hardware, svakako dobra prilika. Prošla je godina, potvrđuju u kompaniji, bila peta godina zaredom kako su otvorili više radnji (160) nego što su ih zatvorili (90). U ovom trenutku, imaju više do 4.300 poslovnica u Americi i oko 4.900 u drugim zemljama. Primaoci ove franšize uživaju, pak, veliku slobodu – bar što se uređenja radnje i asortimana tiče – važno je samo da imaju „ono što mušterija želi“.
Najveće iznenađenje na ovogodišnjoj listi nalazi se, zapravo, tek na devetom mestu – među najuspešnije u svojoj kategoriji probio se lanac frizerskih salona za muškarce Sport Clips. I kako samo ime sugeriše, radi se o „tematskim“ salonima, uređenim u sportskom stilu, gde mušterija, bez prethodnog zakazivanja može da dobije uslugu pranja kose, šišanje i masažu vrata, a da ceo tretman ne traje duže od 20 minuta. Specijalizacija i brzina su osnovni sastojci formule za uspeh, kažu u kompaniji. Samo tokom prošle godine su otvorili 150 novih salona. Sada imaju 1.625 poslovnica, sve u Severnoj Americi.
Iako tek na deseto mesto, u sam vrh najuspešnijih američkih franšiza ponovo ulazi RE/MAX, gigant među kompanijama za posredovanje nekretninama. Ovo jeste znak oporavka tržišta nekretnina u Americi, ali i znak da se klijenti radije okreću velikm, poznatim brendovima. Zanimljivo je da su 64% rasta u poslednjih godinu dana generisale poslovnice van američkog tržišta. RE/MAX, ipak, beleži i rast broja poslovnica u Americi, pridodavši 104 franšize tokom prošle godine. Pod ovim brendom sada posluje 7.275 agencija širom sveta i više od 3.600 u Americi.
Koliko ih ima među nama?
Od 500 najuspešnijih američkih franšiza, u zemljama ovog regiona dobro su poznati i već godinama posluju McDonald’s (2), RE/MAX (10), InterContinental (40), Doubletree by Hilton (61), Hilton (74), Dale Carnegie Training (295), Cartridge World (449) i KFC (498). Franšizu ima i lanac brze usluge Subway (35), koji je otvorio restoran u Ljubljani, a nove partnere i dalje traži u Sloveniji i Hrvatskoj. Od 2015. u Hrvatskoj posluje edukativna franšiza Bricks 4 Kidz (239), a primaoce franšize u svim zemljama regiona aktivno traže i lanci restorana Dairy Queen (6), Denny’s (57) i Arby’s (205), kao i lanac igraonica s trambolinama Sky Zone (53) i distributer zaštitnih poliuretanskih premaza LINE-X (218).
POGLEDAJTE ČLANKE

Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.