Četiri dana u znaku franšize

Franchise Expo Paris:
Zahvaljujući međunarodnom karakteru i sve većem broju posetilaca iz inostranstva, na ovogodišnjem sajmu u Parizu učestvovalo je i 138 inostranih brendova, iz 23 zemlje, sa četiri kontinenta
Sreda
22.03.2017.
Dvadeset četiri zemlje, više od 530 izlagača, hiljade sklopljenih franšiznih ugovora – saldo je ovogodišnjeg Sajma franšiza u Parizu.
 

Od 19. do 22. marta Pariz je bio centar franšiznih dešavanja. Najznačajniji evropski sajam ove vrste okupio je izlagače i predstavnike franšizne industrije iz 24 zemlje. Najveći broj učesnika i predstavljenih brendova došlo je, sasvim očekivano, iz Francuske (428), a zahvaljujući međunarodnom karakteru i sve većem broju posetilaca iz inostranstva, na ovogodišnjem sajmu učestvovalo je i 138 inostranih brendova – bilo je sistema iz Španije, Rusije, Holandije, Sjedinjenih Američkih Država, Tajlanda... Pored franšiznih sistema, za ova četiri dana, predstavile su se i brojne nacionalne franšizne asocijacije, advokatske kuće, banke, konsultantske kompanije specijalizovane za franšizing.

Od brendova koji dolaze iz inostranstva, najviše predstavnika je imala Italija (38) – svoje franšize ponudili su i svetski poznati brendovi kao Illy Caffe, United Colors of Benetton, Geox, a među njima i kompanija koja u ovom trenutku traži partnere u Hrvatskoj i Sloveniji – Coincasa. Za razliku od prethodnih godina, kada je sa najrazvijeneg tržišta franšiza na svetu – Sjedinjenih Američkih Država – dolazilo tek nešto više od desetak brendova, ove godine se predstavilo 26 sistema – između ostalih, Anytime Fitness, Chem-Dry, Papa John’s, Subway, Sketchers. Veliki broj franšiza, kao i obično, dolazi iz susedne Španije (15) – jedna od najpoznatijih je Naturhouse, lanac centara za prodaju dijetetskih preparata i savetovanje o zdravoj ishrani, koja partnere traži i u zemljama Zapadnog Balkana.

Kao i prethodnih godina, relativno mali broj franšiznih sistema potiče iz zemalja Srednje i Istočne Evrope. Ove godine, međutim, znatno pojačanje stiglo je iz Srbije. U okviru nacionalnog štanda, a u organizaciji Privredne komore Srbije, u Parizu su svoje koncepte predstavili Fly Fly Travel, Mini Pani, Arcus Health, 925 (MIM fashion) i SuanPan (PRO-Mens).

Foto: Nacionalni štand Srbije (Profit system)

Epitet najznačajnijeg, sajam u Parizu ne nosi samo zbog broja predstavljenih sistema, već i zbog raznovrsnosti – i koncepata i branši iz kojih potiču. Bez mnogo iznenađenja, međutim, i ove godine su dominirali sistemi iz oblasti gastronomije i ugostiteljstva, sa više od 60 predstavljenih brendova. Nudile su se franšize restorana francuske kuhinje, poslastičarnice, čokolaterije, kafići, a veliko interesovanje vladalo je i za koncepte brze hrane – hamburgeri, pice, piletina, sendviči, meksička hrana, sve je bilo u igri. Zanimljivo je da, suprotno trendovima u svetu, Francuzi i dalje ulažu u koncepte za prodaju smrznutog jogurta, i dugi redovi posetilaca zainteresovanih da kupe neku od ovih franšiza, svedoče o njihovoj popularnosti na francuskom tržištu.

Pored gastronomije, veliki broj brendova predstavljao je svet mode, nakita, obuće i modnog asesoara (44 brenda), kao i sektor lepote, zdravlja i fitnesa (36 brendova). Primetno je da raste i broj sistema iz sveta zabave (kuglane, escaperooms, adrenalinske i laser tag igraonice), ali je to bila samo kap u obilju koncepata koji su se ove godine nudili posetiocima sajma – 3D štampanje, prodaja elektronskih cigareta, cvećare, škole stranih jezika, prodavnice poklona, auto-delova…

Foto: Le Club Business Lounge (Profit system)

Svaki sajam je mesto gde se neposredno sreću i upoznaju davaoci (izlagači) i potencijalni primaoci franšiza (posetioci), a procenat sklopljenih partnerstva na sajmu u Parizu je zavidno visok. Prema podacima organizatora, naime, 76% posetilaca dolazi s jasnom namerom da kupi franšizu i pokrene poslovanje u roku od godinu dana, a statistika potvrđuje da 75% izlagača pronađe franšizne partnere i sklopi preliminarne ugovore upravo tokom ovog sajma.

Među 35.000 posetilaca, koliko u proseku prođe kroz sajamski kompleks Portes de Verseilles, ima i onih koji još uvek razmišljaju o „ulasku u franšizing“. Takvi posetioci su imali na raspolaganju i više od 100 besplatnih konferencija i seminara posvećenih franšiznom modelu poslovanja. A za one koji na sajam dolaze da uspostave poslovne kontakte, otvoren je i biznis klub („Le Club“), gde su, u mirnoj i poslovnoj atmosferi, mogli da održe sastanke i pronađu buduće partnere, investitore, dobavljače.