Upravljanje troškovima je slaba tačka mnogih kompanija, a mi u ERA-i smo duboko uvereni da možemo pomoći skoro svakoj kompaniji u poboljšanju ukupnih rezultata. Znamo da klijenti nemaju dovoljno vremena, ljudi i/ili znanja za sve kategorije potrošnje.
Utorak
29.08.2017.
Kako Expense Reduction Analysts (ERA) pomaže kompanijama i kakvo je interesovanje za uslugu „rezanja troškova“ u regionu, otkriva Nikola Oršanić, primalac ERA franšize
 

U savremenom poslovanju jedan od najvažnijih elemenata, prema mišljenju stručnjaka i samih privrednika, jeste držanje troškova pod kontrolom. Kada je privredni oporavak spor, analiza rashoda i njihovo moguće „rezanje“ postaje još značajnije. Franšizni sistem Expense Reduction Analysts (ERA) upravo pomaže kompanijama da povećaju profit tako što ih savetuje kako da optimizuju troškove poslovanja. U više od 30 zemalja imaju 700 franšiza. Od prošle godine posluju i u Hrvatskoj, a od ove godine i u Sloveniji.

Zašto se odlučio za franšizu Expense Reduction Analysts (ERA), o kakvom sistemu je reč, da li su kompanije zainteresovane za profesionalne usluge koje će im omogućiti „rezanje troškova“ te drugim iskustvima, razgovaramo sa primaocem ERA franšize u Hrvatskoj Nikolom Oršanićem.

Kako ste se odlučili za Expense Reduction Analysts? Zašto baš ta oblast i zašto baš ta franšiza?

Expense Reduction Analysts je međunarodna mreža stručnjaka specijalizovana za upravljanje troškovima, a postoji od 1992. godine i prisutni smo u više od 30 zemalja u svetu. U ovom regionu, na tržište smo ušli početkom 2016. godine kada sam preuzeo franšizu za Hrvatsku, Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu. Ove godine pridružio nam se kolega u Sloveniji pa očekujemo dalje širenje franšizne mreže na celo područje bivše Jugoslavije.

Prema mnogim istraživanjima, upravljanje troškovima je slaba tačka mnogih kompanija, a mi u ERA-i smo duboko uvereni da možemo pomoći skoro svakoj kompaniji u poboljšanju ukupnih rezultata. Naime, klijenti nemaju dovoljno vremena, ljudi i/ili znanja za sve kategorije potrošnje. Vrlo je zanimljiv podatak iz Deloitte-ovog istraživanja o upravljanju troškovima iz 2016. godine koji pokazuje da kompanije u čak 57% samostalno započetih projekata uštede troškova ne uspeju da ostvare ciljeve, a kao glavni razlog većina navodi prevelike izazove u primeni mera.

Kada kažete da ste preuzeli franšize za Hrvatsku, Sloveniju i BIH, da li to znači da ste vi primatelj master franšize za te države?

Ne, ERA ne posluje po principu master franšize gde primaoci franšize ekskluzivno posluju na određenom geografskom području, već čitavom mrežom upravlja centrala, a partneri su ekskluzivno vezani uz klijente. Dakle, svaki partner ima pravo da posluje u određenoj zemlji/oblasti, ali samo s klijentima koji su „slobodni“, tj. s kojima ne posluje neki drugi partner, a to pratimo kroz kompanijine softvere. Međutim, aktivno tražimo nove partnere na većini područja na kojima poslujemo i to prvenstveno među poslovnim ljudima s bogatim dosadašnjim iskustvima i znanjima. Bitno je naglasiti da partneri međusobno nisu konkurencija već sarađuju na projektima gde uspeha ne bi bilo bez kvalitetnih stručnjaka specijalizovanih za određene oblasti troškova.

Možete li nam reći nešto više o sistemu ERA, kako funkcioniše, koje ste alate dobili od njih, kakva je podrška?

ERA funkcioniše na način koji je vrlo zanimljiv klijentima: naime, naše poslovno načelo je „No saving, no fee“ – nema uštede, nema honorara. Svaki projekat obavezno uključuje punu implementaciju i praćenje sprovođenja minimalno 24 meseca posle primene, a našu naknadu naplaćujemo od stvarno ostvarenih ušteda u periodu praćenja. Time rizik ulaska u zajedničke projekte sa strane klijenta zapravo ne postoji, a s druge strane, ERA pokazuje visok nivo sigurnosti da će njeni stručnjaci ostvariti željene uštede uz zadržavanje ili poboljšanje dosadašnjeg kvaliteta proizvoda i usluga.

ERA izuzetno puno ulaže u treninge i konstantnu podršku svim partnerima kroz stalnu komunikaciju te različite, prvenstveno softverske alate koje su svi partneri obavezni koristiti, kao i propisanu ERA metodologiju koja nam omogućava uspešnost projekata iznad 80 odsto.

Mnogi stručnjaci kažu da je ključ u držanju troškova pod kontrolom. Kakva je tražnja u Hrvatskoj za ovim uslugama? Kakva je konkurencija u ovoj oblasti?

Da, upravljanje troškovima je svakako ključ uspešnog poslovanja. ERA je najveća svetska kompanija specijalizovana za upravljanje troškovima i interesovanje za naše usluge je veliko. Na novim tržištima, kao što je Hrvatska, gde smo još uvek u procesu stvaranja tržišne pozicije, smatramo da postoji puno prostora za naše usluge.

Zanimljivi su trendovi koje u poslednje vreme primećujemo: sve više kompanija nas poziva da proverimo njihove „core business“ troškove, a rezultati takvih projekata koje smo realizovali pokazuju da tu postoji značajan prostor za uštede. Drugi trend pokazuje potrebu za integrisanim pristupom kroz preuzimanje projekata u „super kategorijama“ kao što su bankarske i finansijske usluge, digitalne tehnologije, mobilni menadžment i slično, gde se u analitički deo projekta uključuje više stručnjaka iz različitih oblasti. Naime, pokazuje se da se obuhvatanjem šireg spektra troškova postižu značajnije uštede.

Iz kojih branši vas najviše zovu? Prema dosadašnjem iskustvu, gde je, zapravo, moguće napraviti najveće uštede ili to zaista zavisi od delatnosti i klijenta?

Svaki projekat je specifičan i radi se „od nule“ za svakog klijenta i kategoriju troška. Tek posle dubinske analize dosadašnje potrošnje i procesa nabavke možemo znati ima li prostora da se projekat nastavi, što uspevamo u više od 80% započetih projekata. Radimo u svim industrijama, a teško je zaključiti gde su najveće uštede jer to znatno varira od kompanije do kompanije, međutim, statistika govori da smo postigli prosečnu uštedu od nešto više od 20% u više od 18.000 projekata u svim troškovnim kategorijama koje smo do sada uspešno sproveli.