Trošak s osmehom

Na trgu Ponte Rosso u Trstu u vreme pauze za ručak konobari pred restorane i kafiće iznose table na kojima piše „happy hour“. Lazanje, koje inače koštaju od osam do deset evra, tada se mogu dobiti za svega pet evra. Dok skoro ništa ne radi, restorani i kafići su puni gostiju. Kako i ne bi bili kad esspreso u to vreme umesto dva i više evra košta svega jedan evro.
Prednosti ovakvog marketinga shvatili su i domaći ugostitelji. Tako, na primer, u kafeu San Francisco Coffee House do 11 sati ujutru uz kafu se dobija i ceđena pomorandža. Petkom posle 16 časova uz svaku moka kafu se besplatno dobija još jedna.
Ovakve promocije nisu, dakle, strane ni domaćim ugostiteljima, ali daleko su ređe nego što je to običaj na Zapadu.
Recesija je „happy hour“ vratila na velika vrata. Prema podacima Zavoda za statisatiku ugostiteljstvo se u ovoj godini polako oporavlja i promet u prvih pet meseci beleži rast od oko 18 odsto u odnosu na isti period prošle godine. Ipak, gledano kroz budžet prosečne srpske porodice, potrošnja na restorane se i dalje kreće na nivou od oko dva odsto. Kad se već toliko malo odvaja na ugostiteljske usluge, onda bi pametnim marketingom trebalo privući one koji inače ne bi izdvojili novac za bilo kakav dodatni trošak.
Jedan od načina je uvođenje „srećnog sata“ (happy hour), tj. promotivne ponude koja podrazumeva da se u određenom dela dana pojedini proizvodi prodaju po nižim cenama ili se uz jedan kupljeni drugi dobija besplatno. Termin se prvo ustalio u američkoj mornarici. Još dvadesetih godina prošlog veka „happy hour“ se koristio u slengu za brodske zabave, pri čemu je „happy“ označavao stanje pripitosti. „Srećni sat” je zatim postao uzbudljiv i izazovan način privlačenja gostiju kada je u američkim restoranima zabranjena konzumacija alkohola. Oni koji nisu bili spremni da se ni u vreme prohibicije odreknu svog poroka, pre nego što bi otišli na večeru, posećivali su ilegalne barove u kojima se alkohol točio u vreme tzv. “koktel časova” ili „happy hours“. Današnji, mnogo bezazleniji vid „srećnog sata“ postao je deo standardne ponude tek šezdesetih godina XX veka.
Ovakva kampanja je dobra iz mnogo razloga. Jedan od najvažnijih, ali ne i jedini za uvođenje „srećnog sata“ jeste povećanje prometa u periodu kada on obično opada. Popusti mogu da privuku one koji inače nisu mislili da kupe određeni proizvod ili da probaju proizvod koji ranije nisu konzumirali. Ovakvim aktivnostima se, kažu stručnjaci, može menjati i ustaljeno ponašanje potrošača, od toga da se navikavaju da dolaze u vreme promocije i tako smanje gužvu „u špicu” do toga da kupuju proizvode koji se inače slabije prodaju. „Happy hour“ takođe privlači nove klijente koji bi, iznenađeni povoljnom ponudom, mogli da postanu običajene mušterije. Poznavaoci posebno naglašavaju da je ovo efikasan način i da se potrošačima predstave novi proizvodi i usluge.
Naravno, da bi se sve to postiglo, potrebno je zadovoljiti određene kriterijume. Gost svakako mora da izađe iz lokala sa značajno nižim iznosom na računu nego inače. Dakle, popust od deset odsto i nije neki „happy hour“. To što će se piće ili hrana prodavati jeftinije ne znači da ne treba biti kreativan. Pojedini restorani prave poseban meni za to doba dana i često ga menjaju. „Happy hour“ bi trebalo da bude „najdruštveniji” deo dana, stoga neće „upaliti” ukoliko se niko ne pojavi. Pošto mušterije u tom periodu obično nisu stalni gosti, potrebno im je posvetiti više pažnje da bi promenili svoje navike i češće dolazili, pa bi ih trebalo uputiti u to da je „happy hours“ deo redovne ponude.
Doba dana tokom kojeg se uvodi „happy hour“ je od presudne važnosti. Ukoliko odlučite da to bude od 7 do 8 ujutru, svakako ne treba da očekujete navalu gostiju. Istraživanja American Express-a pokazuju da je najpopularnije vreme za „happy hour“ od 17 do 18 časova, tj. u vreme kada se ljudi vraćaju s posla i kada najradije odlaze na čašu jeftinog piva, recimo.
Iako se najčešće vezuje za restorane i barove, tapiju na „happy hour“ ne polažu samo oni. Igraonice, mobilni operateri, butici, trgovinski lanci jednako posežu za ovim uspešnim marketinškim trikom.
POGLEDAJTE ČLANKE

Stručnjaci iz oblasti osiguranja uveravaju da je imovinsko osiguranje dostupno preduzetnicima i građanima, te upozoravaju da bi rizike trebalo “pokriti” jer su štete neizbežne, a kad se dese, mogu ugroziti poslovanje i egzistenciju.
Jedan od četiri evra, koji se potroše na oglašavanje u Evropi, utrošen je na online marketing, pokazuje izveštaj IAB Europe AdEx Benchmarka, načinjen u saradnji sa IHS Technology. Online oglašavanje beleži rast u Evropi, pa i u Srbiji i Hrvatskoj.
U Srbiji je trenutno energetski neefikasno oko 90 odsto objekata, procena je Inženjerske komore Srbije. Moramo se uskladiti.
Makedonsko Ministarstvo zdravlja objavilo je nedavno listu lekova koji će moći da se prodaju i u supermarketima i na benzinskim pumpama. Pooštrava se konkurencija apotekama.
Davaoci franšize sve češće priznaju da zahtevi po pitanju veličine, lokacije ili izgleda franšiznog objekta ne mogu biti isti za sve zemlje u kojima se šire. Svako tržište je posebno, a prilagođavanje je neminovno.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.