Od đevreka do džinsa

Zahvaljujući dobrim ekonomskim izgledima i velikom broju potencijalnih potrošača, Turska je poslednjih decenija postala i „poželjna destinacija“ za franšizne sisteme sa Zapada – pre svega iz oblasti brze hrane, modne industrije i kafeterija. Ova zemlja je u proteklih 15 godina privukla više od 180 milijardi dolara direktnih stranih investicija, od čega je jedan deo došao kroz franšize svetski poznatih brendova. Iz SAD-a su to obično bili lanci brze hrane i kafeterije. Burger King je, na primer, svoj prvi restoran otvorio 1995. da bi sada imao oko 600 restorana širom Turske. I franšizni gigant McDonald’s ima oko 200 restorana, a procenjuje se da lanac kafeterija Starbucks ima oko 350 lokacija širom Truske.
Iako se pokazala kao dobar domaćin svetskim franšiznim brendovima, Turska je odnedavno i sama počela da „lansira“ franšizne sisteme u svet – od hrane do nameštaja i tekstila. Podaci Turske franšizne asocijacije (UFRAD) pokazuju da je više od 150 turskih brendova otvorilo franšizne poslovnice van matičnog tržišta, a da u ovom trenutku postoji 2.500 franšiznih lanaca sa više od 60.000 poslovnica.
Franšizni sektor u Turskoj je prošle godine dostigao vrednost od 43 milijarde dolara, dok se ove godine očekuje da će dostići vrednost od 50 milijardi dolara. Trećinu franšiznog tržišta u Turskoj čine strani brendovi.
– Oslanjajući se na bogato iskustvo i znanje davalaca franšize, ovaj model daje investitorima i primaocima franšize podjednake šanse za uspeh. Franšizing je ključno rešenje i za problem nezaposlenosti, dajući mogućnosti zapošljavanja svima, od običnih radnika do top menadžera – kaže predsednik Turske franšizne asocijacije Mustafa Ajdin, objašnjavajući zašto se franšizing u Turskoj usvaja kao delotvoran model razvoja poslovanja. Pored toga, kako kaže, finansijska kriza nije uticala negativno na franšizini sektor. Naprotiv, tokom krize tržište franšiza je zabeležilo rast.
Turske franšize za ceo svet
Među najvećim turskim brendovima koji su poslovanje proširili kroz franšizing nalazi se Simit Sarayi, lanac pekara koji je počeo sa radom 2002. godine. Trenutno, ovaj brend ima oko 400 pekara u 20 zemalja, od SAD do Saudijske Arabije, gde je brend nedavno otvorio 34. radnju. Simit Sarayi od ove godine lanac pekara ima i u Srbiji, a snažnu ekspanziju je doživeo i u Velikoj Britaniji. U prošloj godini vrednost izvoza ove kompanije iznosila je 100 miliona dolara, dok je cilj za ovu godinu da izvoz dostigne 200 miliona dolara.
Strateški partner i jedan od najvećih primalaca Simit Sarayi franšize je saudijska kompanija Fawaz Alkohair Group, koja od jula ove godine ima i deset posto udela u vlasništvu turskog lanca. Inače, Fawaz Alkohair Group je primalac master franšize ovog brenda za zemlje Bliskog istoka. Taj ugovor je potpisan još 2014. godine, a kompanija je u međuvremenu otvorila 50 filijala na Bliskom istoku i u severnoj Africi. Prema ugovoru, kompanija bi u naredne četiri godine trebalo da otvori još 250 Simit Sarayi pekara u tom regionu.
Mavi Jeans, modni brend osnovan 1991. godine, svoje poslovanje razvija u SAD, Kanadi, Nemačkoj, Australiji, Rusiji i Holandiji. Da je reč o ozbiljnoj kompaniji, pokazuje i to što je nedavno započela trgovanje na istanbulskoj berzi (BIST 100). Najveće i najreprezentativnije radnje ima u Njujorku, Vankuveru, Berlinu i Frankfurtu, posluje u 50 zemlja, a odeća ovog brenda prodaje se na 5.000 lokacija.
Najveći turski brend nameštaja Doğtaş Mobilya (Dogtaš Mobilija), osnovan pre 44 godine, posluje u Evropi, Bliskom istoku i centralnoj Aziji. Brend ima 29 radnji u Saudijskoj Arabiji, Jordanu, Austriji, Švajcarskoj, Kazahstanu i drugim zemljama.
Nusret Gökçe (Nusret Gokče), poznatiji kao Salt Bea, kuvar i vlasnik steak restorana Nusr-Et, proslavio je taj brend po specijalnom načinu spremanja mesa, ali pre svega po načinu soljenja. Upravo zbog toga je i dobio nadimak Salt Bea. Gokče je poslovanje započeo otvaranjem restorana u elitnom kraju Istanbula, međutim, kulinarske majstorije ovog turskog šefa, koji je u međuvremenu postao i internet senzacija, stigle su i u Dubai, a početkom ove godine i u Abu Dabi, dok je u planu da se Nusr-Et otvori u Njujorku, Londonu i Dohi.
POGLEDAJTE ČLANKE

Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.