Tržište franšiza je zrelo

U organizaciji međunarodne konsultantske kuće PROFIT system u Pragu je 15. novembra održan drugi sajam franšiza – Veletrh Franchisingu – koji, kako kažu organizatori, „polako, ali sigurno nastavlja dobru praksu“. PROFIT system, naime, već gotovo 15 godina organizuje sajam franšiza u Varšavi, jedan od najvećih sajmova ove vrste u Evropi, a najveći u Srednjoj i Istočnoj Evropi.
Ove godine je u Pragu svoje franšizne koncepte predstavilo oko 30 kompanija (davalaca franšize), a broj posetilaca je daleko premašio prošlogodišnji – bilo ih je više od 2.000. Znači li to da franšizing postaje prihvaćen način širenja poslovanja u zemljama Srednje Evrope, kao i rešenje za preduzetnike koji bi pokrenuli sopstveni posao sa mnogo manje rizika? Lenka Novakova, konsultant kompanije PROFIT system u Češkoj, zadužena za organizaciju sajma, kaže da odziv izlagača i broj posetilaca nedvosmiseno svedoče o tome.
Po čemu je ovo izdanje sajma bilo specifično?
Donelo nam je rekordan broj posetilaca i vrlo zanimljive izlagače iz najrazličitijih branši. Videlo se da su davaoci franšiza bili dobro pripremljeni, i po pitanju prezentacije koncepata i po načinu na koji su vodili razgovore sa zainteresovanim posetiocima. Pored franšiznih divova kao što su McDonald’s, Century 21 ili RE/MAX, uspešan nastup imale su i mnoge izvorno češke franšize kao Sklizeno, Partners, UGO ili Svet zdravlja. Ove godine, uz sajam franšiza, održana je i šesta Koferencija o master franšizi, na kojoj se predstavilo čak 18 franšiznih sistema zainteresovanih za razvoj na tržištu Češke i Slovačke.
Posećenost je bila izuzetna, može li se reći da raste broj zainteresovanih za kupovinu franšize?
Bili smo više nego prijatno iznenađeni kada smo shvatili da su zainteresovani dolazili iz svih krajeva Češke, ali i iz inostranstva – recimo, iz Slovačke ili Hrvatske. Neki od njih su bili vrlo dobro informisani, znali su tačno koje izlagače žele da posete, a neki su samo obilazili sajam, upoznavali se s ponudom, da bi na kraju završili na seminaru o franšizingu. Predavanja su sve vreme bila maksimalno posećena, a posetioci su otvoreno postavljali pitanja i učestvovali u panel raspravama. Primetili smo, takođe, da su se među posetiocima našli i predstavnici kompanija koje tek razmišljaju o razvoju franšize. Vrlo nam je drago što sve veći broj domaćih koncepata potvrđuje da je tržište franšiza u Češkoj sazrelo.
Za koje su franšize posetioci bili više zainteresovani – za strane ili domaće?
Smatram da poreklo franšize nije bilo od presudnog značaja. Mnogo su bitniji drugi parametri – da li je sistem uspešan, kakav mu je potencijal na tržištu, koliko ima primalaca franšize, i naravno, šta nudi svojim partnerima, kakvu vrstu uslova i podrške. U procesu odabira, sigurno veliku ulogu igra i visina investicije za pokretanje posla ili branša za koju je posetilac zainteresovan. Kao što se kaže: „Ono što odgovara jednom, ne mora da odgovara drugom...“, svako bira franšizu po „svojoj meri“. Tek tada, posao može da bude uspešan. To važi za sve biznise, to važi i u franšizingu.
Za koju je branšu vladalo najveće interesovanje? Gastronomiju?
Da, gastronomske franšize su i dalje najpopularnije. Međutim, na tržištu franšiza danas možete pronaći i sasvim specifične franšize iz neobičnih branši. Recimo, e-trgovina, let balonom, detektivske agencije, mobilni marketing...
Koji su brendovi privukli najveću pažnju?
Pre otvaranja sajma, sproveli smo jednu marketinšku kampanju, gde je posetiocima data mogućnost da direktno zakažu sastanak sa željenim izlagačem. Ovaj potez je naišao na odličan odziv i ljudi su ovu mogućnost zaista iskoristili, tako da je nekolicina izlagača imala zakazane sastanke tokom celog dan, i to pre nego što su se vrata sajma otvorila. Primetili smo da su gotovo svi štandovi tokom celog dana bili „zauzeti“, a potvrdu smo dobili i od samih izlagača. Znamo, recimo, da su UGO, Mr. Kebab, Century21, Quickwash, Telepizza imali sastanke sve do kasno popodne. Sve ovo potvrđuje činjenicu da na sajam nisu došli „slučajni“, već vrlo ozbiljni i zainteresovani posetioci, i drago nam je zbog toga, jer cilj sajma i jeste uspostavljanje neposrednog kontakta, razgovor „licem u lice“.
Koliki značaj imaju franšizni sajmovi u Evropi?
U zemljama Zapadne Evrope, „mekom“ franšizinga smatra se Pariz, gde se i održava najveći evropski sajam franšiza koji svake godine privuče i više od 30.000 posetilaca. Međutim, u regiji Srednje i Istočne Evrope, najveći sajam franšiza se održava u Varšavi. Poljska je danas veliko i razvijeno tržište franšiza, sa više od 1,100 franšiznih sistema, i nije neobično što sajam u Varšavi poseti i do 7.500 ljudi, dok se ove godine, recimo, predstavilo čak 200 franšiznih brendova.
POGLEDAJTE ČLANKE

Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Šta je potrebno i ko može postati primalac franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik kompanije Solution Lab
„Moć franšiznog poslovanja? Postoje procedure, nema mnogo otvorenih pitanja, sve je pokriveno upustvima koja su nastala na osnovu našeg iskustva“, kaže Ivan Stanimirović, suvlasnik Kliker IT centra za decu
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
DepilConcept, sistem za epilaciju, depilaciju i tretmane fototerapije, nastavlja da širi mrežu u Srbiji. Kakvi su planovi i koje se nove mogućnosti nude budućim partnerima, otkriva Nemanja Nikodijević, primalac master franšize
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.