Novi stari igrači

Zanimljivo je da je prvi put u istoriji ovog magazina u istraživanju učestvovalo više od 1.000 kompanija (davalaca franšize), dok su se u prvih deset ponovo probili brendovi koji na tim pozicijama nisu viđeni godinama. Delimično, ovo je posledica i toga što je prošle godine izmenjena formula za rangiranje, koja sada uključuje i nekoliko novih kriterijuma. Davaoci franšize su morali da dostave čak 150 različitih podataka. Nije, primera radi, presudno to što davalac franšize daje podršku (jer se to podrazumeva), već koliki je stepen podrške koju dobija primalac franšize, a u obzir se uzima i koliko obuka traje, kakvu vrstu pomoći u marketingu i tekućem poslovanju primalac franšize može da očekuje, kao i koliko će na njegovo poslovanje uticati prepoznatljivost brenda i aktivnost na društvenim mrežama. Pet osnovnih stubova, međutim, na kojima počiva ukupna procena, i dalje su isti – u formulu uspeha ulaze i koliko treba izdvojiti za kupovinu i pokretanje franšizne poslovnice, veličina i stopa rasta mreže, snaga brenda, godine u biznisu i godine u franšizingu, i naravno, finansijska stabilnost i profitabilnost koncepta. Ovogodišnja lista, zapravo, pokazuje da konkurencija nikad nije bila jača i da ljudi koji razmišljaju o kupovini franšize nikad nisu imali veći izbor.
Listu ove godine predvodi istinska ikona franšizinga – McDonald’s (1), a pravi kuriozitet je to što ovaj lanac prvi put dospeva na sam vrh Entrepreneur-ove liste. Istina, nekoliko puta je zauzimao drugo mesto, kao što je to bio slučaj u protekle dve godine. McDonald’s, međutim, ovu poziciju ne zaslužuje samo po broju poslovnica (više od 37.000 restorana širom sveta), već i po tome što uspeva da opstane među izuzetno jakom konkurencijom i da se, uz to, prilagodi i nametne generacijama zahtevnijih potrošača. Pozicija na samom vrhu liste najuspešnijih američkih franšiza potvrđuje da je „Mek“ i dalje dobra poslovna prilika za nove primaoce franšize, i nije preterano reći da bi drugi franšizni sistemi mogli još štošta naučiti od McDonald’s-a.
Svoje pozicije među prvih deset ove godine su zadržali i lanac mini-marketa 7-Eleven (2), ujedno i najveći franšizni sistem na svetu po broju poslovnica (više od 62.000), fast-food lanac poznat po krofnama i kafi Dunkin’ Donuts (3), lanac poštansko-kurirskih poslovnica UPS Store (4), gigant za posredovanje nekretninama RE/MAX (5), kao i lanac frizerskih salona za muškarce Sport Clips (10). Brendovi koji unose razliku u ovogodišnji poredak deset nauspešnijih su fast-food lanci Sonic Drive-In Restaurants (6), Taco Bell (8) i Hardee’s (9), kao i lanac frizerskih salona Great Clips (7). Presedan je svakako da su se prvi put u top 10 našla dva brenda frizerskih salona. Da se radi o biznisu koji raste i koji se doživljava kao dobra prilika za pokretanje sopstvenog posla, govori i činjenica da je u poslednjih pet godina ova branša uvek imala predstavnika u samom vrhu liste.
Pojedini brendovi sa ove liste dobro su poznati i već godinama posluju i u zemljama ovog regiona – među njima su McDonald’s (1), RE/MAX (5), Hilton (33), Doubletree by Hilton (144), KFC (233), InterContinental (405). Franšizu razvija i lanac brze usluge Subway (105), koji ima dva restorana u Sloveniji i jedan u Hrvatskoj, gde i dalje traži nove primaoce franšize. Poslovni koncepti koji se, takođe kroz franšizu, nude preduzetnicima iz ove regije jesu i lanci restorana Dairy Queen (67), Denny’s (76) i Arby’s (112), lanac igraonica s trambolinama Sky Zone (81), kao i sistem za upravljanje troškovima Expense Reduction Analysts (318).
Celokupnu listu Entrepreneur’s Franchise 500 možete pronaći ovde.
POGLEDAJTE ČLANKE

Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
„Malac Genijalac“ je brend poznat širom regiona. Na tržištu Severne Makedonije postoji još potencijala za širenje franšizne mreže.
Sticaj okolnosti naveo je Vojislava Pekovića i Aleksandru Milosavljević da, umesto u Beogradu, otvore školu mentalne aritmetike „Malac genijalac“ u Skoplju. Kažu da potencijala za otvaranje novih škola ima u gotovo svim gradovima Severne Makedonije.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.