Dođi po franšizu, pokreni posao

Regionalni sajam franšiza u Katovicama, Poljska / U Katovicama živi oko 310.000 stanovnika, ali tom gradu na jugu Poljske gravitira oko 3,5 miliona ljudi
Ponedeljak
19.03.2018.
Kraj marta će obeležiti dva sajma franšiza – prvi se održava u Katovicama, drugi u Parizu. Oba imaju isti cilj – privući ljude koji žele da pokrenu posao tako što će kupiti franšizu.
 

Treći Regionalni sajam franšiza „Ideje za biznis“ u Katovicama u Poljskoj ove se godine održava 23. i 24. marta. Organizator najavljuje da će se predstaviti 75 franšiznih sistema (davalaca franšize), a da će sajam privući oko 3.000 ljudi – potencijalnih primalaca franšize. Sajam u Katovicama je, naime, jedan od dva godišnja sajma franšiza koji se održavaju u Poljskoj. Ovo tržište, sa 39 miliona stanovnika, spada i među najrazvijenija tržišta franšiza u Evropi, na kojem posluje gotovo 1.200 franšiznih sistema. Stepen razvijenosti i rasprostranjenosti franšizinga u Poljskoj svakako svedoči i o stepenu poverenja u ovaj model poslovanja.

– Sve je to rezultat mnogo veće obaveštenosti, ali i dostupnosti informacija – kaže Gžegož Moravski, glavni urednik dva specijalizovana medija o franšizingu, portala Franchising.pl i magazina Własny Biznes FRANCHISING, koji već više od 15 godina afirmišu ovaj način poslovanja. – U Poljskoj danas, ljudi koji žele da pokrenu posao tako što će kupiti franšizu, imaju neuporedivo mnogo više znanja i iskustva po tom pitanju od ljudi koji su razmišljali o preduzetništvu pre desetak godina. Mnogo su i više upoznati s pravilima franšiznog poslovanja, tako da je sve manje mesta za koncepte koji nisu testirani u stvarnim tržišnim uslovima, koji nisu dobro ustrojeni i pripremljeni za davanje franšize. Kompanija koja želi da nađe franšiznog partnera u Poljskoj – treba da bude vrlo iskusna i kompetentna – objašnjava Moravski.

Upravo takve kompanije će, naglašava on, biti izlagači na predstojećem sajmu franšiza u Katovicama. Tradicionalno, najveći broj štandova će biti rezervisan za gastronomske franšize – predstaviće se brendovi Bafra Kebab, Biesiadowo, Coffeloffee, Crazy Piramid Pizza, Kołacz na Okrągło, Pierogarnia, Telepizza, Western Chicken, Western Tortilla... Pojaviće se i trgovački lanci (Carrefour, Al. Capone), saloni za negu lepote (Yasumi), kurirski sistemi (Epaka, Kurier BTL, Ship Center), modni brendovi (Zippedy)... Organizator sajma u Katovicama je kompanija PROFIT system, koja organizuje i Sajam franšiza u Varšavi, trenutno drugi najveći sajam posvećen franšiznom poslovanju u Evropi.

S Istoka na Zapad

Dvadeset petog marta, u Parizu, pak, počinje najveći evropski sajam franšiza – Franchise Expo Paris, koji će ove godine trajati do 28. marta. Ovo je najznačajnija i najposećenija manifestacija ove vrste u Evropi, koja će, kao i prethodnih godina, ugostiti više od 500 izlagača i više od 35.000 posetilaca.

„Superlativi“ se, međutim, sasvim prigodno, preslikavaju i na samo tržište franšiza u Francuskoj – najrazvijenije franšizno tržište u Evropi. Prema podacima Francuske franšizne federacije (FFF), franšizni sektor je na ovom tržištu prošle godine ostvario promet od 57 milijardi evra, što je za 3,4% više u odnosu na 2016. Izuzev laganog pada koji je zabeležen 2013, tržište franšiza u Francuskoj, zapravo, konstantno raste već gotovo 15 godina.

Dobri rezultati se u određenoj meri mogu objasniti i činjenicom da su franšizni sistemi, opšte uzev, mnogo otporniji na ekonomske cikluse. U stvari, 76% primalaca franšize u Francuskoj kaže da se oseća sigurnije što je deo većeg sistema, a 60% smatra da je zbog pripadnosti sistemu lakše došlo do bankarskih kredita i drugih izvora finansiranja. Na rast prometa  svakako je uticalo i povećanje broja franšiznih koncepata. Svake se godine, zapravo, pojave nove kompanije koje žele da razvijaju franšizu. Prema poslednjim podacima, u Francuskoj su 2016. poslovala 1.834 franšizna sistema, u 2017. ih je bilo skoro 2.000, pokrivajući oko 90 različitih delatnosti – od ugostiteljstva do trgovine, fitnesa, mode, edukacije, najrazličitijih B2B i B2C usluga.

U Francuskoj je 2017. poslovalo 74.500 franšiznih jedinica, 3.000 više nego 2016. godine

Da se sve više ljudi odlučuje za kupovinu franšize, pokazuje i tradicionalno veliki broj posetilaca sajma franšiza u Parizu, što, s druge strane, potvrđuje i zvanična statistika. Preduzetništvo privlači i mlađe generacije i ljude koji se nalaze na profesionalnoj prekretnici – naime, prema anketi koju je sprovela FFF u saradnji s Institutom za istraživanje tržišta CSA i Banque Populaire, 39% ljudi u Francuskoj želi da pokrene sopstveni biznis jer imaju poverenja u franšizni način poslovanja. To im, kako kažu, daje priliku da pokrenu posao po principu „ključ u ruke“, dobiju testiran i dokazan koncept, uz svu neophodnu podršku davaoca franšize, po svim pitanjima poslovanja. Među Francuzima koji žele da uđu u preduzetništvo, 44% namerava da to učini – kupovinom franšize.
Sajam franšiza u Parizu je, svakako, idealna prilika za to.


Kongresni centar, Katovice /