Širenje franšizne mreže na više od jednog tržišta predstavlja ozbiljan izazov – od pronalaženja adekvatnog lokalnog partnera (primaoca franšize), preko davanja podrške „iz daleka“, sve do stremljenja da brend i sistem funkcionišu u različitim kulturama, na različitim jezicima i u različitim ekonomskim uslovima. Prema broju kompanija koje posluju van tržišta SAD, reklo bi se da se američke franšize vrlo dobro nose s ovim izazovima – a one koji to rade najbolje, i ove godine su rangirane na Entrepreneur-ovoj godišnjoj listi 200 svetski najuspešnijih franšiza made in USA.
Ova „specijalizovana“ lista sastavlja se na osnovu Entrepreneur-ove godišnje liste 500 najuspešnijih američkih franšiza (Entrepreneur's 2018 Franchise 500®), a presudno je da kompanije traže nove primaoce franšize van Sjedinjenih Država, kao i da već imaju najmanje pet uspostavljenih franšiznih poslovnica u inostranstvu. Kad se u obzir uzmu i drugi relevantni pokazatelji – potrebne investicije, naknade za franšizu, stepen podrške primaocu, veličina sistema, tempo rasta, finansijska moć i stabilnost sistema, dobija se poredak koji pokazuje koje to američke franšize trenutno „vladaju“ svetom.
McDonald's (1) i 7-Eleven (2) su na samom vrhu liste. Ova dva brenda su, da podsetimo, rangirana i kao dva najuspešnija sistema u SAD (prema listi Entrepreneur's 2018 Franchise 500). Za popularni lanac brze usluge, dominantna pozicija ne dolazi kao iznenađenje – gotovo da ne postoji čovek na planeti koji McDonald's ne doživljava kao „američku ikonu“, a sa više od 21.000 franšiznih restorana širom sveta, McDonald's je svakako jedna od najjačih američkih franšiza. S druge strane, lanac mini-marketa 7-Eleven je najveći svetski franšizni sistem sa neprikosnovene 62.000 poslovnica, pri čemu 54.000 posluje na tržištima van SAD.
Za ovim brendovima slede isto tako dobro poznate „američke ikone“ KFC (3) i Pizza Hut (4), brendovi kompanije YUM! Brands, koji imaju više od 15.500 i 8.700 restorana širom sveta, respektivno. Iako se početkom godine suočio sa ozbiljnom krizom u Velikoj Britaniji, gde je, usled nestašice piletine, bio primoran da zatvori na desetine restorana, KFC i dalje čvrsto stoji na međunarodnoj „sceni“. Kada se, međutim, uporede pozicije koje KFC i Pizza Hut zauzimaju na „svetskoj“ (200 Top Global Franchises) i „domaćoj“ listi (Entrepreneur's 2018 Franchise 500), primećuje se da se poredak znatno razlikuje – KFC je ove godine bio na 233. mestu, Pizza Hut na 47. poziciji. Amerika je, ističu analitičari, izuzetno konkurentno i zahtevno tržište sa velikim brojem novih gastronomskih brendova, ali i novom generacijom zahtevnijih potrošača, koji su poslednjih godina pomrsili konce gotovo svim „dobrim, starim“ fast food američkim brendovima, i nije neobično što su se čak i najveći sistemi borili za povećanje prometa i prodaje. Ova situacija, međutim, ne remeti status niti stabilan tempo širenja na tržištima van SAD.
Isto bi se moglo reći i za Subway (5), najveći franšizni lanac restorana na svetu, koji je poslednjih godina više fokusiran na širenje van matičnog tržišta. Pre nekoliko meseci, međutim, svetske medije je preplavila vest o tome da Subway u Americi zatvara 500 restorana, prenebregavajući činjenicu da pod ovim brendom i dalje posluje više od 26.000 restorana na domaćem tržištu i 18.000 na drugim tržištima sveta. Subway, kako su u tom trenutku najavili iz kompanije, planira da u narednim godinama otvori 1.000 novih restorana van Amerike.
Kumon (6) i RE/MAX (7) su brendovi koji, uz 7-Eleven, na ovu listu „unose razliku“, samim tim što su jedini brendovi među prvih deset koji ne pripadaju oblasti gastronomije i ugostiteljstva. Kumon, lanac škola matematike i veštine čitanja, ima više od 24.300 franšiznih poslovnica van Amerike, dok RE/MAX, div među agencijama za nekretnine, ima više od 3.800 poslovnica u inostranstvu.
Među najboljih deset, najzad, ulaze i Dairy Queen (8), Dunkin' Donuts (9) i Baskin- Robbins (10), koji su svetu uspešno „prodali“ svoje verzije sladoleda, krofni i kafe. Baskin-Robbins ima 5.450 franšiznih poslovnica u inostranstvu, Dunkin' više od 3.400, a Dairy Queen više od 2.400.
POGLEDAJTE ČLANKE

Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.