Od nameštaja do franšize
Pre 15 godina Matis je osnovan kao firma za serijsku proizvodnju pločastog nameštaja. Vremenom, ivanjička firma je, pored saradnje sa brojnim distributerima, razvila sopstvenu maloprodaju, šireći uporedo i franšiznu mrežu.
– Franšize smo otvarali isključivo u mestima gde smo imali pouzdane i stabilne veleprodajne kupce koji su svoj dalji razvoj i rast videli pod okriljem brenda Matis – kaže Miloš Lišanin, zadužen, između ostalog, i za razvoj franšizne mreže u ovoj kompaniji.
U ovom trenutku, Matis ima sedam franšiznih prodavnica nameštaja – u Novom Sadu, Zrenjaninu, Šidu, Vršcu, Lazarevcu, Kragujevcu i Jagodini.
Kako objašnjava Lišanin, primalac franšize u potpunosti preuzima način i metode poslovanja kompanije Matis. Pogodnost je što, kao i u svim franšiznim sistemima, primalac za vreme trajanja saradnje može da računa na konstantnu podršku davaoca franšize. – Najviše po pitanju unapređenja maloprodaje i vođenja poslovanja – dodaje Lišanin.
Oni koji su zainteresovani za franšizu Matisa, najpre treba da obezbede adekvatan prostor – određene kvadrature, na dobroj lokaciji, uz uređenu infrastrukturu – napominje Lišanin. Franšizna saradnja nalaže i da se prodajno mesto uredi po nacrtu Matisa. Primalac franšize ima pravo da koristi brend, a obavezuje se da će poslovati po unapred utvrđenim pravilima. Između ostalog, to znači i da ne sme prodavati robu drugih proizvođača bez prethodne saglasnosti davaoca franšize.
– Primaoci takođe imaju obavezu da prave izveštaje o ispunjenju plana koje smo prethodno zajedno definisali, kao i da izveštaje jednom mesečno zajedno analiziramo – objašnjava naš sagovornik.
Iako već imaju dobro razvijenu maloprodajnu mrežu i brojne distributere, u Matisu kažu da su novi franšizni partneri i dalje dobrodošli. – U sledećoj godini, planiramo da otvorimo dva maloprodajna objekta u Negotinu i Pirotu, ali i dva franšizna objekta na teritoriji Vojvodine, čime će biti dostignut broj od 40 objekata na teritoriji Srbije – kaže Lišanin.

POGLEDAJTE ČLANKE

Wood Mood Design, proizvođač dizajniranog nameštaja od punog drveta, ove godine proslavlja deset godina poslovanja. O nastanku kompanije i preduzetničkom putu razgovarali smo sa mladom kreatorkom ovog brenda.
Kompanija za proizvodnju spoljašnje stolarije „Sunce Marinković“ nudi razne oblike partnerske saradnje, pa i mogućnost uzimanja klasične franšize. U mnogim gradovima u Srbiji već deceniju uspešno rade brojni partneri.
Azijski maloprodajni lanac KIODA planira da mrežu razvije i na tržištima Evrope. Na mapi razvoja nalaze se i zemlje ovog regiona.
KARE Design, nemački proizvođač dizajniranog nameštaja, uz pomoć svojih franšiznih partnera širi mrežu u regionu. Novi saloni nedavno su otvoreni u Dubrovniku i Tirani.
Duka je brend sa švedskim korenima, sinonim za prodavnice u kojima se može kupiti sve za opremanje i uređenje kuhinje. Osim posuđa, aparata i tekstila, Duka odnedavno nudi i franšizu.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Franšizni sistemi mogu da se klasifikuju na različite načine i po različitim kriterijumima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primaocima franšize (know-how), vrsti delatnosti ili načinu organizacije sistema.
Na tržištu u Makedoniji posluje nekoliko čuvenih svetskih franšiznih sistema. Većina ih je došla u poslednje tri godine i svoje prve objekte otvorila u glavnom gradu, Skoplju.
Maloprodajni lanac Livade, koji je osnovala mlekara Kuč Company iz Kragujevca radi boljeg plasmana sopstvenih proizvoda, širi svoju mrežu uglavnom kroz franšizu. Nove partnere sada traže na severu i jugu Srbije.
POPULARNO NA FORUMU
Svila i kadifa
Svidja mi se