Sa Jitlanda u toplije krajeve

Iako u pojedinim delovima regiona (u Makedoniji, Albaniji, Rumuniji, Bugarskoj, ali i na Kosovu) JYSK nastupa kao franšiza, u Srbiji su prisutni direktno. U kompaniji naglašavaju da nemaju nameru da na ovom prostoru posluju kroz franšizu.
Na slici: rast broja prodajnih mesta po zemljama, od ulaska na tržišta regiona do sredine 2012.
Ponedeljak
21.01.2013.
Prvobitna ideja Larsa Larsena je bila da prodaje kvalitetnu, a jeftinu posteljinu. Danas, prodavnice danske kompanije JYSK nude sve za opremanje doma „od poda do plafona“.
 

Prva prodavnica danskog lanca za opremanje i uređenje doma otvorena je davne 1979. u gradu Arhus. I još uvek radi na istom mestu. Lars Larsen u to vreme verovatno nije ni sanjao da će napraviti pravu imperiju, koja će iz godine u godinu osvajati nova tržišta.

U Srbiju su došli aprila 2011. i prvu prodavnicu otvorili u Subotici.

Iako u pojedinim delovima regiona (u Makedoniji, Albaniji, Rumuniji, Bugarskoj, ali i na Kosovu) JYSK nastupa kao franšiza, u Srbiji su prisutni direktno. I kako kažu u kompaniji, nemaju nameru da na ovom prostoru posluju kroz franšizu.

Lea Sleiman, portparol kompanije, kaže da u zemljama u kojima nastupaju direktno ne šire mrežu franšizno. – Nemamo običaj da uporedo razvijamo oba modela poslovanja na istom tržištu. Imamo ili sopstvene prodavnice ili franšize – kaže Sleiman.

Prodavnice JYSK su do danas dobili Niš, Čačak, Pančevo, Beograd, Kragujevac, Užice, Smederevo, Inđija, Zrenjanin i Novi Sad. U Srbiji trenutno posluje 12 prodavnica.

Na pitanje kako su zadovoljni poslovanjem u Srbiji Sleiman upućuje na godišnji izveštaj koji je objavljen krajem prošle godine. Naime, finansijska godina za tu firmu se okončava krajem avgusta. U pomenutom dokumentu izneti su zbirni rezultati za tržišta Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Slovenije. U svim navedenim zemljama kompanija nastupa direktno. JYSK je u prošloj godini poslovao sa gubitkom (pre oporezivanja) od oko 48 miliona dinara, dok je godinu dana ranije gubitak iznosio oko 102 miliona dinara.

Negativni rezultati su, kako se navodi u godišnjem finansijskom izveštaju, posledica ulaganja u 17 novih prodavnica u četiri zemlje regiona.

Rast prihoda ostvaren je mahom zahvaljujući novcu koji su kupci potrošili u novim prodavnicama, ali je i prihod ranije otvorenih radnji takođe iskazao rast. U svim ovim zemljama smanjen je finansijski gubitak. Finansijske rezultate su donekle oslabile, kako se navodi u finansijskom izveštaju, promene kursa, posebno na tržištima Srbije i Hrvatske.

Na kraju prošle godine u ove četiri zemlje regiona pod brendom JYSK je poslovalo 66 prodavnica.

Prvu franšiznu prodavnicu JYSK je otvorio davne 1984. na Grenlandu. U kompaniji, međutim, kažu da ne mogu da komentarišu u javnosti kako biraju zemlje u kojima će poslovati direktno, odnosno franšizno. Niti mogu da iznose informacije o samim uslovima franšiznog ugovora. Pored već navedenih zemalja regiona u kojima nastupaju kao franšiza, takav koncept razvili su i u Dubaiju, Rusiji, Kazahstanu, Estoniji, Litvaniji, Letoniji, Kanadi, Farskim ostrvima. U Španiji, pak, nastupaju kroz partnerski odnos sa trgovinom nameštaja Muebles Piramides Puerto.

Kompanija JYSK ima oko 2.000 prodavnica širom sveta u kojima radi 17.500 radnika.

Sama reč "jysk" na danskom označava nešto ili nekoga sa poluostrva Jitland. U prenesenom značenju, obično se koristi da označi skromne, pouzdane i poštene ljude.


Vesna Lapčić
saradnik