Sa Jitlanda u toplije krajeve

Na slici: rast broja prodajnih mesta po zemljama, od ulaska na tržišta regiona do sredine 2012.
Prva prodavnica danskog lanca za opremanje i uređenje doma otvorena je davne 1979. u gradu Arhus. I još uvek radi na istom mestu. Lars Larsen u to vreme verovatno nije ni sanjao da će napraviti pravu imperiju, koja će iz godine u godinu osvajati nova tržišta.
U Srbiju su došli aprila 2011. i prvu prodavnicu otvorili u Subotici.
Iako u pojedinim delovima regiona (u Makedoniji, Albaniji, Rumuniji, Bugarskoj, ali i na Kosovu) JYSK nastupa kao franšiza, u Srbiji su prisutni direktno. I kako kažu u kompaniji, nemaju nameru da na ovom prostoru posluju kroz franšizu.
Lea Sleiman, portparol kompanije, kaže da u zemljama u kojima nastupaju direktno ne šire mrežu franšizno. – Nemamo običaj da uporedo razvijamo oba modela poslovanja na istom tržištu. Imamo ili sopstvene prodavnice ili franšize – kaže Sleiman.
Prodavnice JYSK su do danas dobili Niš, Čačak, Pančevo, Beograd, Kragujevac, Užice, Smederevo, Inđija, Zrenjanin i Novi Sad. U Srbiji trenutno posluje 12 prodavnica.
Na pitanje kako su zadovoljni poslovanjem u Srbiji Sleiman upućuje na godišnji izveštaj koji je objavljen krajem prošle godine. Naime, finansijska godina za tu firmu se okončava krajem avgusta. U pomenutom dokumentu izneti su zbirni rezultati za tržišta Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Slovenije. U svim navedenim zemljama kompanija nastupa direktno. JYSK je u prošloj godini poslovao sa gubitkom (pre oporezivanja) od oko 48 miliona dinara, dok je godinu dana ranije gubitak iznosio oko 102 miliona dinara.
Negativni rezultati su, kako se navodi u godišnjem finansijskom izveštaju, posledica ulaganja u 17 novih prodavnica u četiri zemlje regiona.
Rast prihoda ostvaren je mahom zahvaljujući novcu koji su kupci potrošili u novim prodavnicama, ali je i prihod ranije otvorenih radnji takođe iskazao rast. U svim ovim zemljama smanjen je finansijski gubitak. Finansijske rezultate su donekle oslabile, kako se navodi u finansijskom izveštaju, promene kursa, posebno na tržištima Srbije i Hrvatske.
Na kraju prošle godine u ove četiri zemlje regiona pod brendom JYSK je poslovalo 66 prodavnica.
Prvu franšiznu prodavnicu JYSK je otvorio davne 1984. na Grenlandu. U kompaniji, međutim, kažu da ne mogu da komentarišu u javnosti kako biraju zemlje u kojima će poslovati direktno, odnosno franšizno. Niti mogu da iznose informacije o samim uslovima franšiznog ugovora. Pored već navedenih zemalja regiona u kojima nastupaju kao franšiza, takav koncept razvili su i u Dubaiju, Rusiji, Kazahstanu, Estoniji, Litvaniji, Letoniji, Kanadi, Farskim ostrvima. U Španiji, pak, nastupaju kroz partnerski odnos sa trgovinom nameštaja Muebles Piramides Puerto.
Kompanija JYSK ima oko 2.000 prodavnica širom sveta u kojima radi 17.500 radnika.
Sama reč "jysk" na danskom označava nešto ili nekoga sa poluostrva Jitland. U prenesenom značenju, obično se koristi da označi skromne, pouzdane i poštene ljude.
POGLEDAJTE ČLANKE

Wood Mood Design, proizvođač dizajniranog nameštaja od punog drveta, ove godine proslavlja deset godina poslovanja. O nastanku kompanije i preduzetničkom putu razgovarali smo sa mladom kreatorkom ovog brenda.
Kompanija za proizvodnju spoljašnje stolarije „Sunce Marinković“ nudi razne oblike partnerske saradnje, pa i mogućnost uzimanja klasične franšize. U mnogim gradovima u Srbiji već deceniju uspešno rade brojni partneri.
Matis, proizvođač nameštaja iz Ivanjice, širi maloprodaju mrežu otvaranjem sopstvenih, ali i franšiznih prodavnica. Trenutno imaju sedam franšiznih radnji, a u planu je i proširenje mreže.
Azijski maloprodajni lanac KIODA planira da mrežu razvije i na tržištima Evrope. Na mapi razvoja nalaze se i zemlje ovog regiona.
KARE Design, nemački proizvođač dizajniranog nameštaja, uz pomoć svojih franšiznih partnera širi mrežu u regionu. Novi saloni nedavno su otvoreni u Dubrovniku i Tirani.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Svila i kadifa
Svidja mi se