Uvek u vrhu
Kako se navodi u ovogodišnjem izveštaju portala FranchiseDirect, u rangiranje za 2019. uključen je najveći broj franšiznih sistema do sad. Kao i prethodnih 10 godina, koristila se složena formula, koja je, ove godine, i dodatno modifikovana. Formula, naime, od sada u obzir uzima prodaju umesto ukupnog prihoda, dok se rast broja poslovnica meri – procentualno. – Iako deluje impresivno kada sistem kao što je KFC otvori na stotine franšiznih restorana godišnje, još upečatljivije je kada to učini novi i manji sistem kao što je, recimo, lanac fitnes klubova F45 – navodi se u izveštaju FranchiseDirect-a. Poređenja radi, KFC je u franšizingu već gotovo 70 godina i ima više od 21.000 lokacija širom sveta, dok je F45 franšizu ponudio tek pre pet godina, a trenutno ima nešto manje od 1.000 poslovnica.
Koliko god da su faktori kao rast poslovnih jedinica, prodaja, broj godina u franšizingu, stepen stabilnosti, rasta mreže i međunarodne ekspanzije, ključni za rangiranje, u formulu ulaze i kriterijumi koji prevazilaze proste brojke – u obzir se uzima i koliko davalac franšize pomaže svojim budućim primaocima, kao i koliko sistemi ulažu u razvoj lokalne zajednice preko dobrotvornih programa i donacija.
Kuriozitet koji se obeležio ovogodišnje izdanje jeste činjenica da su za prethodnih 11 godina, koliko FranchiseDirect objavljuje listu 100 najuspešnijih franšiza na svetu, samo dva brenda zauzimala mesto br. 1 – McDonald’s i Subway. Do 2018. oba su na vrhu bila po pet puta, od ove godine McDonald’s preuzima blago vođstvo. Podatak vredan pažnje, pogotovo ako se zna da oba brenda, čak i u najtežim godinama svog poslovanja, nisu beležila značajniji pad na listi. Ne treba, zapravo, zaboraviti da se radi o velikim i uticajnim sistemima, koji su, podstaknuti oštrom konkurencijom i potrebama mlađih i zahtevnijih potrošača, prošli kroz mnoge sistemske promene – proces modernizacije, uvođenje novih tehnologija, promenu imidža, poboljšanje kvaliteta menija, usluge i načina komunikacije s potrošačima.
Kao i prethodnih godina, najveći broj rangiranih franšiznih sistema potiče iz Sjedinjenih Američkih Država, a najzastupljeniji su sistemi iz oblasti gastronomije i ugostiteljstva, ima ih čak 40 – odnos snaga koji je već „najavljen“ i poretkom prvih deset najuspešnijih franšiza. Najbolje kotirani franšizni sistem koji ne potiče iz SAD je britanski InterContinental (12. mesto), a slede sistemi iz Francuske – Auchan (16), Casino (19), Carrefour (20), Europcar (26); Kanade – H&R Block (32), Tim Hortons (33) i Yogen Fruz (94); Japana – Kumon (21); Švedske – Husse (43); Španije – Dia (44), Lizzarran (61); Filipina – Jollibee (41); Južne Koreje – Paris Baquette (75) i Eye Level Learning Center (75).
Deset najuspešnijih 2019:
-
McDonald’s (restoran brze usluge; burgeri)
-
Burger King (restoran brze usluge; burgeri)
-
Pizza Hut (restoran brze usluge; pica)
-
Marriott International (hotelijerstvo)
-
KFC (restoran brze usluge; piletina)
-
Dunkin’ Donuts (restoran brze usluge; kafa, krofne, burgeri)
-
7-Eleven (lanac mini-marketa)
-
Subway (restoran brze usluge; sendviči)
-
Domino’s (restoran brze usluge; pica)
-
Baskin-Robbins (sladoled)
Celokupnu listu TOP 100 Global Franchises 2019 možete pronaći ovde.
POGLEDAJTE ČLANKE
Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.