Kad posao cveta
Na slici: Ištvan Boroš
Ištvan i Hedvig Boroš su pre dvadeset šest godina osnovali svoju „oazu“, porodičnu kompaniju Oázis Kertészetek, i od tada počeli da se profesionalno bave hortikulturom, prodajom biljaka, opreme i dekoracije za bašte i dvorišta, uređenjem i održavanjem izložbenih i kancelarijskih prostora. Prvu maloprodajnu radnju su otvorili godinu dana kasnije 1988, a postepenim rastom, iz godine u godinu, došli do najznačajnije prekretnice u poslovanju. Godine 2002. otvorili su Oázis Soroksár, prvi profesionalni baštenski centar u Mađarskoj. Veličinu objekta i broj biljnih vrsta u koje je „zarastao“ centar najbolje opisuju reči samih vlasnika koji sugerišu da treba doći "s opremom za kampovanje i zalihama hrane za tri dana".
Dve godine kasnije, porodica Boroš je dala svoju prvu franšizu. Te 2004. otvorene su dve franšizne radnje u gradovima van Budimpešte, tako da, po rečima vlasnika, „Oaza“ više nije bila samo privilegija klijenata iz glavnog grada. Iste godine, kompanija je pokrenula i specijalizovani časopis o hortikulturi, koji od tada izlazi redovno, pet puta godišnje. S porastom obima poslovanja i uspešnom franšiznom mrežom, „Oaza“ se 2009. godine franšizno proširila i na tržište van Mađarske, dva franšizna baštenska centra su otvorena u Slovačkoj. Danas, Oázis Kertészetek ima četiri centra u sopstvenom vlasništvu, 14 franšiznih partnera u Mađarskoj, dva u Slovačkoj, i planira da poslovanje proširi na tržišta drugih susednih zemalja.
Ambicije
Prve franšizne „oaze“ su otvorene u Slovačkoj, ali prema informacijama sa sajta kompanije, plan je da se poslovanje proširi i u Rumuniji, Hrvatskoj i Srbiji. Cilj je da u narednih 5-10 godina otvore oko 40 centara širom Mađarske, a 15, 20 ili više centara u okolnim zemljama. Ove poteze najavljuje i David Boroš, direktor marketinga kompanije.
Kompanija je „izrasla“ iz skromne porodične firme i u početku je, čak i kao mali trgovac, mogla da zadovolji potrebe potrošača. Međutim, sa povećanjem životnog standarda i potražnje, shvatili su da, koliko god radnji otvore, neće moći da se takmiče s velikim trgovinskim centrima, koji su vrlo brzo u svoj asortiman uvrstili i proizvode za hortikulturu.
Prodaja ukrasnog bilja, međutim, zahteva visoku tehničku stručnost, a to veliki trgovci nisu mogli da obezbede. Oazis je upravo iskoristio ovaj nedostatak, jer ono što ih u najvećoj meri izdvaja od drugih jeste stručno osoblje. To je i ono što traže od svojih primalaca franšize.
Porodica Boroš naglašava da je uspeh plod predanosti i iskustva. U Mađarskoj su, u ovoj oblasti, određeno vreme bili bez konkurencije. Počeli su da istražuju kako posluju slične kompanije u Holandiji i Nemačkoj. I, kako kažu, s ponosom mogu reći da su kompanija s najviše "intelektualnog kapitala" iz oblasti hortikulture, bar u Srednjoj i Istočnoj Evropi.
POGLEDAJTE ČLANKE
Wood Mood Design, proizvođač dizajniranog nameštaja od punog drveta, ove godine proslavlja deset godina poslovanja. O nastanku kompanije i preduzetničkom putu razgovarali smo sa mladom kreatorkom ovog brenda.
Kompanija za proizvodnju spoljašnje stolarije „Sunce Marinković“ nudi razne oblike partnerske saradnje, pa i mogućnost uzimanja klasične franšize. U mnogim gradovima u Srbiji već deceniju uspešno rade brojni partneri.
Matis, proizvođač nameštaja iz Ivanjice, širi maloprodaju mrežu otvaranjem sopstvenih, ali i franšiznih prodavnica. Trenutno imaju sedam franšiznih radnji, a u planu je i proširenje mreže.
Azijski maloprodajni lanac KIODA planira da mrežu razvije i na tržištima Evrope. Na mapi razvoja nalaze se i zemlje ovog regiona.
KARE Design, nemački proizvođač dizajniranog nameštaja, uz pomoć svojih franšiznih partnera širi mrežu u regionu. Novi saloni nedavno su otvoreni u Dubrovniku i Tirani.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Svila i kadifa
Svidja mi se