Kad posao cveta

Na slici: Ištvan Boroš
Ištvan i Hedvig Boroš su pre dvadeset šest godina osnovali svoju „oazu“, porodičnu kompaniju Oázis Kertészetek, i od tada počeli da se profesionalno bave hortikulturom, prodajom biljaka, opreme i dekoracije za bašte i dvorišta, uređenjem i održavanjem izložbenih i kancelarijskih prostora. Prvu maloprodajnu radnju su otvorili godinu dana kasnije 1988, a postepenim rastom, iz godine u godinu, došli do najznačajnije prekretnice u poslovanju. Godine 2002. otvorili su Oázis Soroksár, prvi profesionalni baštenski centar u Mađarskoj. Veličinu objekta i broj biljnih vrsta u koje je „zarastao“ centar najbolje opisuju reči samih vlasnika koji sugerišu da treba doći "s opremom za kampovanje i zalihama hrane za tri dana".
Dve godine kasnije, porodica Boroš je dala svoju prvu franšizu. Te 2004. otvorene su dve franšizne radnje u gradovima van Budimpešte, tako da, po rečima vlasnika, „Oaza“ više nije bila samo privilegija klijenata iz glavnog grada. Iste godine, kompanija je pokrenula i specijalizovani časopis o hortikulturi, koji od tada izlazi redovno, pet puta godišnje. S porastom obima poslovanja i uspešnom franšiznom mrežom, „Oaza“ se 2009. godine franšizno proširila i na tržište van Mađarske, dva franšizna baštenska centra su otvorena u Slovačkoj. Danas, Oázis Kertészetek ima četiri centra u sopstvenom vlasništvu, 14 franšiznih partnera u Mađarskoj, dva u Slovačkoj, i planira da poslovanje proširi na tržišta drugih susednih zemalja.
Ambicije
Prve franšizne „oaze“ su otvorene u Slovačkoj, ali prema informacijama sa sajta kompanije, plan je da se poslovanje proširi i u Rumuniji, Hrvatskoj i Srbiji. Cilj je da u narednih 5-10 godina otvore oko 40 centara širom Mađarske, a 15, 20 ili više centara u okolnim zemljama. Ove poteze najavljuje i David Boroš, direktor marketinga kompanije.
Kompanija je „izrasla“ iz skromne porodične firme i u početku je, čak i kao mali trgovac, mogla da zadovolji potrebe potrošača. Međutim, sa povećanjem životnog standarda i potražnje, shvatili su da, koliko god radnji otvore, neće moći da se takmiče s velikim trgovinskim centrima, koji su vrlo brzo u svoj asortiman uvrstili i proizvode za hortikulturu.
Prodaja ukrasnog bilja, međutim, zahteva visoku tehničku stručnost, a to veliki trgovci nisu mogli da obezbede. Oazis je upravo iskoristio ovaj nedostatak, jer ono što ih u najvećoj meri izdvaja od drugih jeste stručno osoblje. To je i ono što traže od svojih primalaca franšize.
Porodica Boroš naglašava da je uspeh plod predanosti i iskustva. U Mađarskoj su, u ovoj oblasti, određeno vreme bili bez konkurencije. Počeli su da istražuju kako posluju slične kompanije u Holandiji i Nemačkoj. I, kako kažu, s ponosom mogu reći da su kompanija s najviše "intelektualnog kapitala" iz oblasti hortikulture, bar u Srednjoj i Istočnoj Evropi.
POGLEDAJTE ČLANKE

Wood Mood Design, proizvođač dizajniranog nameštaja od punog drveta, ove godine proslavlja deset godina poslovanja. O nastanku kompanije i preduzetničkom putu razgovarali smo sa mladom kreatorkom ovog brenda.
Kompanija za proizvodnju spoljašnje stolarije „Sunce Marinković“ nudi razne oblike partnerske saradnje, pa i mogućnost uzimanja klasične franšize. U mnogim gradovima u Srbiji već deceniju uspešno rade brojni partneri.
Matis, proizvođač nameštaja iz Ivanjice, širi maloprodaju mrežu otvaranjem sopstvenih, ali i franšiznih prodavnica. Trenutno imaju sedam franšiznih radnji, a u planu je i proširenje mreže.
Azijski maloprodajni lanac KIODA planira da mrežu razvije i na tržištima Evrope. Na mapi razvoja nalaze se i zemlje ovog regiona.
KARE Design, nemački proizvođač dizajniranog nameštaja, uz pomoć svojih franšiznih partnera širi mrežu u regionu. Novi saloni nedavno su otvoreni u Dubrovniku i Tirani.
NAJČITANIJE

„Malac Genijalac“ je brend poznat širom regiona. Na tržištu Severne Makedonije postoji još potencijala za širenje franšizne mreže.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
POPULARNO NA FORUMU
Svila i kadifa
Svidja mi se