Iz sveta mode na put oko sveta

Pre deset godina mlada Aranđelovčanka se zaputila u Beograd rešena da dovede poznati modni brend u svoje rodno mesto. U jednoj od ulica u centru grada, Jovanovićeva je naišla na radnju koja joj je privukla pažnju. Na njenu sreću, butik kalifornijskog brenda Time Out je tek nekoliko meseci pre toga otvoren u glavnom gradu. Novi brend na tržištu, povoljne cene i kvalitet garderobe naveli su je da odmah pomisli: „To je to“. – Baš tako nešto je trebalo maloj sredini kakva je Aranđelovac. Prihvatljive cene, dobar kvalitet, a da brend bude poznat – kaže Jovanović.
O franšizi nije znala mnogo. Samo ono što se u to vreme moglo pročitati u štampi, a nije moglo mnogo. No, i bez saznanja o detaljima, svidela joj se ideja da bude deo neke veće „priče“ i da, kako kaže, iza nje „stoji“ poznato ime, odnosno, brend. – Za mene je poslovanje pod franšizom zapravo kao kad imate starijeg brata koji vas štiti. Taj oslonac je u biznisu veoma važan. Istina je da radite za manju maržu, ali gotovo ni o čemu drugom ne razmišljate. U slučaju Time Out-a, davalac svake nedelje šalje robu, određuje asortiman, politiku cena, vreme i iznose sniženja, što mnogo olakšava poslovanje – objašnjava Jovanović.
Zbog pada kupovne moći građana, ali i porasta broja kineskih butika i prodavnica sa jeftinom garderobom u Aranđelovcu, posao više nije bio rentabilan. Zbog toga je davalac preuzeo franšizu i sada ima sopstveni butik u tržnom centru Fortuna koji je u vlasništvu Lidijinog oca Dragana Jovanovića (o čemu smo već pisali).
Preduzetnički duh, koji je verovatno i nasledila od oca, nije je napustio. Želela je ponovo da dovede modni brend, sada u novootvoreni tržni centar, ali je zainteresovanost bila slaba zbog krize. Nije, međutim, odustajala već je rešila da se okuša u novom biznisu. Početkom prošle godine potpisala je franšizni ugovor sa turističkom agencijom Odeon World Travel, a poslovanje je započela u junu. - Moj suprug je turistički vodič i radio je za mnoge poznate agencije. Najviše zbog toga smo se rešili da se oprobamo u industriji turizma. Posmatrali smo malo i šta nedostaje tržištu, pa smo zaključili da nema nijedne poznate agencije u gradu i okolini– priča Jovanović.

Opet se vodila logikom da stane iza prepoznatljivog brenda i sistema koji će joj biti oslonac u svakom trenutku. – Možda zarade nisu ogromne kao kad ste sami vlasnik, ali je izvesno da će kvalitet usluge i proizvoda, kao i sugurnost putnika, biti obezbeđeni. Dobijate već kreirane aranžmane. Reklamu obezbeđuje, takođe, davalac franšize. Pet-šest agencija koje rade subagenturu u Aranđelovcu, tj. prodaju aranžmane drugih agencija, nemaju, na primer, kataloge koji se mogu podeliti klijentima. Mi smo u tom pogledu u prednosti, jer znamo da ljudi vole da ponesu te materijale kući da ih prelistaju – objašnjava Jovanović.
Sa suprugom je izračunala da su za osam meseci poslovanja prodavali u proseku po jedan aranžman svaki drugi dan. I zadovoljni su. – Letnja sezona je uvek bolja od zimske. Trenutno se najviše prodaju aranžmani za terme u Sloveniji i skijanje na Kopaoniku. Već od početka godine ljudi su počeli da se raspituju za letovanja, pa očekujemo bolju sezonu nego prošle godine kada smo tek počeli poslovanje – kaže Jovanović.
POGLEDAJTE ČLANKE

Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.