Rast hotelskih franšiza i u Evropi
U izveštaju se ističe da je pre 10 godina tek oko jedne trećine hotela u Evropi poslovalo „pod franšizom“. Danas je taj udeo nešto veći od 40%. Rast je primetan, ali procenat franšiznih hotela nije ni približno dosegao potencijal koji se ukazuje na tržištu, kažu autori ovog izveštaja. Pogotovo ako se uporedi sa stanjem u Sjedinjenim Američkim Državama, gde udeo franšiza iznosi 70% i predstavlja staliban odnos koji se nije menjao u poslednjih pet godina.
– Iako je davanje franšize u Evropi i dalje manje rasprostranjeno u poređenju sa SAD, nesumnjivi su dokazi da franšizing postaje sve popularniji – i kao način za širenje hotelskih lanaca, i kao atraktivan model koji omogućava vlasnicima da zadrže veći stepen kontrole. Davanje franšize je naročito važno za hotelske lance koji ulaze na nova tržišta, jer im omogućava da brzo povećaju svoj portfelj, oslanjajući se na lokalne partnere i operatore koji preuzimaju upravljanje hotelima, a koji često već imaju snažnu mrežu poslovnih veza s lokalnim turističkim agencijama, tur-operaterima i slično – objašnjava Stiven Kolins (Stephen Collins), jedan od autora izveštaja „Hotel Franchising in Europe 2019“.
Primetno je, međutim, da se hotelski lanci teže „odriču potpune kontrole“ (potpisivanja franšiznog ili menadžment ugovora) nad svojim luksuznim brendovima, posebno ako se radi o reprezentativnim objektima. S druge strane, franšizno poslovanje jača i postaje sve poželjnije u segmentu hotela srednje klase.
Poslovanje u franšizingu, primećuju autori ovog izveštaja, nosi i nekoliko izazova. Čak i kad se radi o poznatom i „zvučnom“ hotelskom brendu koji vrlo dobro posluje na jednom evropskom tržištu, ne može se sa sigurnošću očekivati da će tako biti na nekom drugom. Franšizno poslovanje u Evropi delimično je usporavala i neusklađena, odnosno, različita pravna regulativa, koja se po pitanju franšizinga razlikuje od države do države. Neke zemlje, poput Belgije, Francuske i Italije, imaju posebne zakone o franšizingu koji jasno propisuju šta bi trebalo da se nalazi u franšiznom ugovoru, dok u drugima ne postoji nikakva posebna regulativa te se ugovorne strane oslanjaju na postojeće građanske zakonike ili primere dobre prakse.
Franšizing, ipak, ima i svojih prednosti. Hotelski lanci, prvo, raspolažu neuporedivo većim resursima tako da lako i vrlo brzo mogu da odgovore na neverovatan tempo tehnoloških promena, daleko brže od nezavisnih hotelijera. Ne treba zanemariti ni njihovo znanje, iskustvo i mogućnost da pošalju svoje stručnjake – bilo da se radi o marketingu, IT-u, menadžmentu, finansijama ili drugim oblastima – u bilo koji deo Evrope, ako je primaocu franšize pomoć potrebna.
– Tokom poslednjih godina, konsolidacija i akvizicije hotelskih lanaca, doveli su do onoga što imamo danas – udeo franšiznih hotela postaje sve značajniji. Ovaj trend se posebno uočava kad analiziramo portfelje poznatih hotelskih lanaca. Po svoj prilici, trend će se nastaviti – da bi stekli što veći udeo na tržištu i zadržali vodeće pozicije, najveći lanci će nastaviti da se šire putem franšize – potvrđuje Sofi Pere (Sophie Perret), koautorka ovog izveštaja.
Procenjuje se da je u poslednjih pet godina udeo franšiznih jedinica hotelske grupe Accor porasla sa 37% na 48%, Hiltona sa 32% na 51%, IHG-a do 56% . Zanimljivo je da Hyatt, koji se dugo deklarisao kao lanac koji ne nudi franšize u Evropi, u poslednje vreme prodao nekoliko franšiza i spreman je da aktivnije primeni ovaj model širenja.
Zanimljiv je i podatak koji iznosi konsultantska kuća Lodging Econometrics – gotovo polovina (47%) svih franšiznih hotela nalazi se u vlasništvu samo četiri velika franšizna lanca. Accor-ova franšizna mreža „drži rekord“ sa 256 hotela i 35.073 soba. Marriott International ima 208 franšiznih hotela sa 33.395 soba, pod brendom Hilton posluju 172 franšiza hotela s 26.466 soba, dok InterContinetal Hotel Group (IHG) ima 147 franšiznih hotela sa 24.483 sobe.
POGLEDAJTE ČLANKE
Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.