Dobar znak

Do 2008. Robert Bilić je bio primalac franšize McDonald's u Splitu. Kako objašnjava, u to vreme, američki lanac brze hrane je imao svoju kompaniju u Hrvatskoj. Od 16 restorana, sedam je poslovalo kao franšiza. Međutim, McDonald's je promenio globalnu strategiju i to se direktno odrazilo na tržište Hrvatske. Naime, objašnjava Bilić, sve restorane su vratili pod svoje okrilje, i onda da ih „u paketu“ prodali kao master franšizu.
Iz restorana brze hrane, Bilić se otisnuo u potpuno nove vode. Kompanija Signarama je jedan od najvećih franšiznih lanaca za izradu reklama. Pre četiri godine, nakon što je u svoj lanac „privezala“ desetine drugih lokacija, stigla je i u Split. Robert Bilić je znao da se najbolje šanse za uspeh nalaze u uhodanoj franšizi koja već ima zavidno iskustvo u vođenju posla.
– Analizirao sam više franšiza, ali sam izabrao Signaramu jer su ostavili najbolji utisak na mene. Nasumice sam zvao postojeće primaoce franšize, i oni su, očito, bili vrlo zadovoljni – otkriva Bilić. Svake godine, kako kaže, ostvari rast, tako da je zadovoljan postignutim rezultatima. - Nedavno sam uspeo da povratim investiciju, a za break-even mi je bilo potrebno četiri meseca - dodaje.
U Hrvatskoj, međutim, za sada posluje samo njegov centar u Splitu. - Do sada nisam tražio nove primaoce franšize, a i oni koji se jave nemaju novca da finansiraju takav biznis. Kompletna investicija, što uključuje trening u Sjedinjenim Američkim Državama, mašine, nameštaj, poslovni softver... praktično „ključ u ruke“,iznosi oko 160.000 dolara – kaže Bilić.
Mesečna naknada koju mora da izdvoji primalac franšize iznosi šest odsto od prometa.
Bilić kaže da je jako zadovoljan podrškom koju mu pruža davalac franšize. S vremena na vreme, primaoci franšiza iz celog sveta, kao i ljudi iz korporacije i dobavljači, iskoriste sajmove da bi se okupili, razmenili iskustva i korisne informacije. Takođe, pokrenuli su i interni forum na kojem primaoci franšize pomažu jedni drugima. Praksa je i da se za primaoce master franšize organizuju konferencije na kojima razgovaraju o pojedinačnim iskustvima u poslovanju. Poslednja konferencija je održana u Nici u Francuskoj, a Bilić dodaje da ni 20.000 kilometara udaljenosti nije sprečilo jednog primaoca franšize da dođe sa Novog Zelanda.
![]() | Više od petnaest godina u franšiznom biznisu: Kata i Robert Bilić |
Biliću je nedavno u poseti bio kolega iz Sjedinjenih Američkih Država koji mu je dao korisne savete. - Njihov trening je prvenstveno usmeren na biznis stranu, a ne na to kako ću nešto odštampati ili napraviti neki proizvod. Da sam išao samostalno, imao bih manji ulog, ali bih verovatno kupio neadekvatnu opremu i ne bih znao šta je važno i na čemu treba da bude fokus. Ne bi me niko pitao o poslu, niti bi mi davao savete. Verovatno bih odavno propao – iskren je Bilić.
Signarama, poslovni koncept koji se razvija već 25 godina, u svojoj mreži ima 900 lokacija u više od 50 zemalja. Kompanija se bavi izradom najrazličitijih reklama: od svetlećih, preko reklama na automobilima, tendama i izlozima, sve do panoa, banera i slično. Signarama je deo kompanije United Franchise Group koja okuplja nekoliko franšiza čije su usluge namenjene biznis sektoru (izrada reklama, organizovanje događaja, outdoor oglašavanje...). Grupa trenutno u svojoj mreži ima 1.400 franšiznih jedinica širom sveta. Zapošljava oko 200 ljudi, a kancelarije se nalaze u Sjedinjenim Američkim Državama, Velikoj Britaniji i Australiji.
POGLEDAJTE ČLANKE

Poznata kurirska služba Mail Boxes Etc. stiže u Srbiju. Prva poslovnica je otvorena u Beogradu.
Šta su poslovni ciljevi ProfitApp-a, koja su tržišta otvorili, kakav profil primalaca franšize traže i šta očekuju u narednim godinama, otkriva franšizni menadžer kompanije Marko Mirović
Slovenačka prevodilačka agencija K&J Translations posluje na osam stranih tržišta i ima franšize u četiri zemlje. Ko su poželjni franšizni partneri i koja tržišta su u fokusu za dalji franšizni razvoj?
Iz Amerike na tržišta ovog regiona stiže Signal 88 Security, franšizni sistem specijalizovan za usluge obezbeđenja. Ko može biti primalac ove franšize?
Razmišljate o širenju poslovanja davanjem franšize? Pitate se šta je potrebno za izgradnju stabilnog franšiznog sistema? Za početak – tim koji će se baviti ovim zadatkom.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Kako zaposliti i otpustiti
ZA SVAKU POHVALU!!! Prijatno sam iznenadjena i iskreno se nadam,da ce i kompanije u Srbiji shvatiti vaznost ovog proekta ili usluga ovih agencija i za njihovo...
Dobra vremena za reciklažu
Veoma dobro osmišljen posao i adekvatna ideja obzirom na vremena.. Mala firma iz RS -Banja Luka, je zainteresovana za poslovnu saradnju u smislu dobijanja franšize. Tim...