Sport i biznis
Specijalizaciju u oblasti izgradnje, montaže i rekonstrukcije sportskih terena, makedonska kompanija Inteko započela je 1995. godine. Nedugo potom je postala i ekskluzivni zastupnik svetski poznate italijanske kompanije Kazali, proizvođača podloga i smeša za sportske terene. Nakon nekoliko desetina velikih projekta u zemlji i inostranstvu, Inteko je danas sinonim za stabilan i pouzdan sistem koji klijentima nudi „zaokruženu“ uslugu: od planiranja i projektovanja terena, preko izvođenja građevinskih radova i inženjeringa, sve do stručnog nadzora i kontrole. Po istom principu sveobuhvatnosti, „gradili“ su i bazu klijenata te ona obuhvata i javne institucije, privatne organizacije i individualne klijente.
– Izgradnja terena je, zapravo, bio logičan korak u razvoju kompanije, budući da smo jednim korakom poslovanja već bili vezani i za građevinu i za svet sporta. Inteko je, naime, dugogodišnji zastupnik svetski poznatog brenda teniske opreme Babolat, a odnedavno i brenda ERREA i to za više zemalja regiona – kaže Dejan Cekić, project developer i jedan od osnivača kompanije.
Na godišnjem nivou, Inteko izgradi preko 10.000 kvadrata sportskih terena. Iako u portfelju izvedenih radova dominiraju uglavnom teniski i multifunkcionalni tereni (za više sportova), Cekić naglašava da su specijalizovani za izgradnju, rekonstrukciju, adaptaciju i održavanje svih vrsta spoljašnjih i unutrašnjih sportskih terena, balona i hala. Iz ovog širokog spektra, jedino su izuzeti tereni za golf i fudbalski tereni s prirodnom travom. – Najviše zahteva stiže za multifunkcionalne terene i balone, ali nam često traže i sportske hale. Inteko odnedavno pokriva i taj segment, budući da koristi tehnologiju i sistem partnerske firme – kaže Cekić.
Otvoren teren za mrežu partnera
Najveći broj projekata do sada su izveli u Severnoj Makedoniji, ali su radili i u SAD, Rusiji i mnogim evropskim zemljama. U Srbiji, na listi Intekovih referentnih projekata upisan je i Teniski centar Novak sa njegovim prvim teniskim terenima. I to je, kako kaže Cekić, tek početak.
– Shvatili smo da bismo svoju ekspertizu i resurse iz ove oblasti sada mogli da ponudimo i na ostalim tržištima. Vidimo da ima puno zahteva i potencijala, da se ulaže u sport, što dobro pokazuju i prodajni rezultati velikih sportskih brendova, s kojima i sami sarađujemo – kaže Cekić, primećujući da se sport, čak i u ovom nesigurnom vremenu, i dalje razvija. Svi ovi pokazatelji su ih i dodatno ohrabrili kad su počeli da razmišljaju o razvoju franšize.
Upravo po uzoru na neke od najpoznatijih franšiznih kompanija, Inteko planira da pokrije tržišta tako što će na njima razviti mrežu svojih primalaca franšize.
– Bila bi to mreža naših lokalnih partnera koji bi, pre svega, imali zadatak da prate potražnju na tržištu i dolaze do potencijalnih klijenata. Tražimo, dakle, preduzetne, komunikativne i vredne osobe koje vole sport i koje žele da rade i zarade – kaže Cekić.
– Idealno bi bilo – precizira naš sagovornik – da su to ljudi koji već rade u nekoj kompaniji, kreću se u sportskom okruženju ili imaju dosta poznanika i kontakata iz tog sveta, jer je veća verovatnoća da će saznati ko planira da gradi ili renovira teren. Međutim, to nije presudno. Nama su, u najkraćem, potrebni partneri sa prodajnim i organizacionim veštinama, koji bi znali kako da pronađu nove klijente i valjano predstave našu uslugu. Sve ostalo – od kreiranja ponude , preko projektovanja do instalacije terena – radio bi Inteko – objašnjava Cekić. – Naravno, bila bi prednost ako partner ima kapaciteta da u saradnji s lokalnom građevinskom firmom organizuje i pripremu za teren, ali to, za sada, nije neophodan uslov – kaže on.
Da bi pristupio franšiznom sistemu, preporučuje se da budući partner bude registrovan kao pravni subjekt – preduzetnik ili DOO. Poželjna su i fizička lica, a saradnju je moguće formalizovati kroz ugovor o delu ili ugovor o privremenim i povremenim poslovima.
„Win-win“ situacija
Sve što je potrebno za nesmetan početak rada primalac franšize već, praktično, ima i to su: laptop, telefon i internet. – S te strane, ovo je vrlo „komforna“ franšiza koja zahteva minimalna ulaganja. Iako će često biti na terenu, primalac franšize bi najveći deo posla mogao organizovati od kuće. Pošto ne mora da iznajmljuje poseban prostor, plaća najam i druge režije, možemo reći da se radi i o vrlo rentabilnom biznisu – navodi sve prednosti Cekić.
Uz to, dodaje on, primalac će proći obuku iz oblasti prodaje, marketinga i pregovaranja, tako da će biti spreman da na najbolji način predstavi uslugu potencijalnim klijentima. A baza klijenata je, kako je već nagovešteno, vrlo široka: to su i javne institucije poput opština, škola, vrtića, ali i sportska udruženja, sportski centri i klubovi, hoteli, odmarališta, turistički kompleksi, karting centri... – Takođe, i ličnosti iz sveta sporta koji imaju svoje sportske akademije i klubove, kao i fizička lica koja žele i mogu da priušte teren za lične potrebe. Pri tom, treba obratiti pažnji i na jedan sektor turizma koji se poslednjih godina jako razvija – to je sektor privatnih iznajmljivača, a mislim, pre svega, na vlasnike kuća i vila, koji mogu biti sledeća važna ciljna grupa klijenata – ukazuje Cekić kome bi sve budući partneri mogli da se obrate.
U zavisnosti od veličine tržišta, u jednoj zemlji može da posluje i nekoliko partnera. Cekić, međutim, napominje da neće biti striktnog teritorijalnog ekskluziviteta. – Ko prvi dođe do klijenta, njegov je posao – kaže on. Nakon što ugovori posao, primalac zajedno sa Intekom pravi i šalje ponudu. Posle toga, primalac se u potpunosti može osloniti na podršku davaoca franšize – kako je već naglašeno, Inteko je organizator sistema i biće zadužen za izvođenje projekta.
Osim toga, Cekić skreće pažnju na još jednu pogodnost – Inteko će partnerima nuditi i tzv. passive income poslove. – Ukoliko, naime, potencijalni klijenti sa tržišta na kojima posluju naši partneri kontaktiraju direktno Inteko, mi ćemo te iste klijente proslediti našim partnerima. Tako će naši primaoci franšize dobijati klijente i poslove direktno od centrale – objašnjava Cekić.
Da bi saradnja dugoročno bila uspešna, partner mora da bude zadovoljan zaradom, naglašava naš sagovornik. – Zbog toga će partner dobijati 50% od zarade po kvadratu izgrađenog ili rekonstruisanog terena – kaže Cekić, dok računica za izgradnju hala i balona zavisi od slučaja do slučaja, a partner će u tom slučaju biti još zadovoljniji zaradom, kaže on.
Iz istog razloga su bili vrlo pažljivi kada su određivali iznos franšizne naknade. Cekić smatra da su pronašli „pravu meru“. – Da bi postao deo našeg sistema, primalac treba da plati ulaznu naknadu koja iznosi 900 evra. Razmatrali smo i shvatili da ovaj iznos mora biti i povoljan kako bi stimulisao kandidate da se javljaju, ali i dovoljno visok da ne bi privlačio kandidate koji nemaju ozbiljne namere – objašnjava Cekić.
Ugovor će se potpisivati na godinu i po dana, i kako objašnjava Cekić, to je sasvim dovoljan period za koji partner može pokazati koliko je vičan u poslu – da li i koliko klijenata može da pronađe, ugovori poslove, vrati početnu investiciju.

POGLEDAJTE ČLANKE

Nakon što su pokrenuli razvoj franšizne mreže u Evropi, lanac esports igraonica Friendly Fire namerava da uđe na tržište SAD.
KiDS Escape Room je vrlo brzo postao najtraženije mesto za dečije proslave rođendana u Rijeci. Da li je ovo dobra poslovna prilika i za preduzetne iz drugih gradova regiona i šta je potrebno za uzimanje franšize?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Master franšizu rentakar kompanije Carwiz za tržište Hrvatske kupila je kompanija ABmobil rent.
Vrlo brzo po otvaranju „Muzej čokolade“ u Beogradu je postao turistička atrakcija i uverio svog idejnog tvorca i vlasnika da se radi o biznisu u koji je vredelo ulagati.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Franšiza je reč koja je postala uobičajena u našem poslovnom okruženju. Iako će većina poslovnih ljudi bez problema navesti bar tri svetska franšizna lanca, na pitanje koje su domaće franšize, često izostaje odgovor.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Poznata kurirska služba Mail Boxes Etc. stiže u Srbiju. Prva poslovnica je otvorena u Beogradu.
Proces traženja (regrutacije) primalaca franšize nije nimalo lak. Kako kompanije treba da se pripreme za ovaj proces i šta je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?