Balkanska zabava

Iako još uvek zabrinjava procenat mladih iz Srbije koji nikada nisu kročili van granica zemlje (prema nekim istraživanjima i oko 70 odsto), broj onih koji putuju se ipak povećava. First minute i last minute ponude omogućavaju da se na putovanje ode za mnogo manje novca, najčešće u periodu pred ili posle sezone.
Pre četiri godine se na tržištu, međutim, pojavio još jedan turistički proizvod, osmišljen isključivo za mlade.
Glavnu ponudu agencije Fun Group Travel Company čine putovanja za mlade, ali koja uključuju i dobar provod - organizovane žurke i festivale, u periodima kada mladi ne bi trebalo da imaju mnogo obaveza na fakultetima, višim i srednjim školama ili poslu. Među popularnim aranžmanima su Summer Fun – party letovanje, Winter Fun – najveće zimsko party putovanje, junior – ekskurzije za srednjoškolce, Road Fun – putovanja i zabave širom Srbije i neposrednog okruženja. Najpoznatije je, ipak, prvomajsko putovanje Balkan Fun, koje se i promoviše kao najveće party putovanje na Balkanu.
Pošto tržište jasno „šalje signale“ da u Srbiji i u zemljama u okruženju postoji potreba za ovom vrstom aranžmana, odlučili su se da podele svoje znanje i ponude franšizu. Nemanja Stojanović, osnivač kompanije Fun Group Travel, kaže da je najbolji način za širenje poslovanja, zapravo, pronalazak jakih partnera. – Lokalni partneri, u stvari, najbolje poznaju lokalno tržište, lako dolaze od klijenata i poznaju njihove potrebe. Zbog toga je franšiza pogodan oblik saradnje – kaže Stojanović.
Potencijalni primalac, kako kaže Stojanović, trebalo bi da ima iskustva u turizmu. Najvažniji uslov je da primalac najmanje proda od 200 do 500 putovanja godišnje, u zavisnosti od mesta ili zemlje u kojoj radi. Ukoliko ne ispuni taj uslov, koji bi bio definisan ugovorom, razliku bi morao da plati sam, po ceni koja bi, takođe, bila definisana ugovorom. Dakle, ukoliko se primalac obaveže da će prodati 200 putovanja godišnje, a proda 150, ostalih 50 će platiti sam, ali po povoljnijoj ceni. Ukoliko primalac ne želi da se obaveže na minimalan broj prodatih putovanja, postoji i druga opcija, koja podrazumeva plaćanje naknade u iznosu od 1.000 evra godišnje.
Pored toga, deo zarade od svakog putovanja ide davaocu, a za taj novac primalac dobija know- how (znanje o načinu prodaje, animiranju mladih, sprovođenju marketinških akcija) i pravo na korišćenje svih brendova kompanije. - Balkan Fun je već dobro poznat brend među mladima sa Balkana. Prepoznatljivost brenda primaocu franšize dosta olakšava prodaju, jer nije isto prodavati „no name“ provod i onaj o kome se naveliko priča. Primalac franšize zadržava značajna finansijska sredstva za sebe po prodatom aranžmanu, koja su značajno veća od zarade subagenata – kaže Stojanović.
Jedan od osnovnih razloga koji bi trebalo da privuče potencijalne primaoce franšize jeste, kako kaže Stojanović, rad sa mladima. Oni su, naglašava, veoma lojalni brendu i ostaju dugo vezani za agenciju kojoj su poklonili poverenje. Pored toga, primaoci će biti u prilici da dobro zarade, ali i da imaju zanimljiv posao u modernoj i dinamičnoj kompaniji.
- Kad primalac franšize proda aranžman, njegov klijent automatski postaje deo sistema Balkan Fun, to jest, primalac treba samo da proda aranžman, a kompletnu realizaciju letovanja, prolećnih i zimskih putovanja, kao i brigu o putnicima na ugovorenoj destinaciji preuzimamo mi – objašnjava Stojanović.

Kaže da kompanija može da organizuje putovanje i zabavu za 10.000 putnika. Budući da trenutno prodaju manji broj aranžmana, proširivanje tržišta im je prioritet. Partnere bi voleli da nađu u Nišu, Kragujevcu, Jagodini i Kosovskoj Mitrovici, gradovima gde ima fakulteta i viših škola. Od inostranih tržišta potencijalne primaoce franšize traže u Mađarskoj, Rumuniji, Bugarskoj, Poljskoj, Crnoj Gori, Makedoniji i Hrvatskoj.
Za pokretanje posla i finansiranje prve godine poslovanja potrebno je izdvojiti oko 10.000 evra, kaže Stojanović. Povrat investicije zavisi, pre svega, od angažovanosti pojedinca. - Profit može da varira od 10.000 do 50.000 evra, pa i više. Zarada zavisi i od zajedničkog napora koji treba uložiti da bismo privukli mlade da putuju preko naših agencija – ističe Stojanović.
Balkan Fun trenutno ima agenciju u Beogradu i Novom Sadu.
POGLEDAJTE ČLANKE

Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.