Mi smo naša franšizna izdanja zamislili kao male porodične poslove. Većina naših primalaca franšize su bračni partneri koji zajedno rade, zajedno privređuju, zajedno putuju i to postaje sastavni deo njihovog života. Ovo je idealan posao za one koji žele da spoje i posao i zadovoljstvo.
Damjana Domanovac (na slici: potpisivanje ugovora za pokretanje franšiznog izdanja u BiH)
Petak
29.03.2013.
Hrvatski časopis „Putovanja za dvoje“ je pred potpisivanjem franšiznog ugovora za tržište Norveške. Do sada su pokrenuli pet franšiznih izdanja.
 

Prvu franšizu su prodali, kako kaže Damjana Domanovac, vlasnica i glavna urednica matičnog izdanja u Hrvatskoj, sasvim neplanirano. Sadašnje kolege iz Slovenije su prilikom posete Zagrebu kupile časopis Putovanja za dvoje na kiosku. Jako im se svideo, pa su joj se obratili i pitali da li je zainteresovana da proda franšizu. - U tom trenutku o franšizama nismo znali gotovo ništa i učili smo na sopstvenim greškama. Danas, nakon pet franšiznih izdanja možemo da kažemo da smo otkrili najbolju opciju za sve primaoce franšize – kaže ona.

Prva franšiza je prodata 2008. godine - dve godine nakon pokretanja časopisa. Srpsko izdanje je počelo da izlazi 2009. - takođe, kao franšiza. Po pitanju širenja franšizne mreže, do sad je najuspešnija bila 2010. godina, kada su pokrenute još dve franšize: francuska i nemačko-austrijska. Naredne godine, prodata je franšiza i za Bosnu i Hercegovinu. Domanovac kaže da trenutno traju pripreme za potpisivanje ugovora sa Norveškom. - Pregovaramo i sa zainteresovanima iz Kine, Japana, Velike Britanije, Španije, Italije, ali je teško prognozirati kakav će biti ishod. Svi ti pregovori i sva ta tržišta su nam jednako važna, ali znate, ipak je želja svakog izdavača da napravi izdanje na engleskom jeziku – kaže Domanovac.

Bili bi srećni da ove godine pokrenu još jedno ili dva franšizna izdanja. - Zapravo, iz iskustva smo zaključili da između dva franšizna izdanja treba da prođe bar šest meseci da bi se izdanje uhodalo i da bismo imali dovoljno vremena da se posvetimo novim kolegama i upoznamo novo tržište – kaže ona.

Primalac franšize bi trebalo da živi u zemlji za koju kupuje franšizna prava, jer najbolje poznaje lokalno tržište. Poželjno je da se bavi nekom vrstom izdavaštva, ali to nije presudan uslov. Primaoci franšize preuzimaju veći deo materijala, pa novinarsko ili fotografsko predznanje nije nužno, ali je poželjno. Najvažnije je, kako kaže Domanovac, da je dobar u marketingu.

Ugovor se potpisuje na dve godine i automatski se produžava ukoliko postoji obostrani interes. - Mislimo da je to dovoljno dug period da se izdanju da prilika da uspe – kaže Domanovac.

Iznosi naknade su, prema njenim rečima, različiti, a zavise od veličine tržišta i broja stanovnika.

Dodela nagrade za najkvalitetniji turistički magazin u 2012. za francusko izdanje (na slici: D.Domanovac, prva s leva)

Davalac franšize se obavezuje da će obezbediti kompletan sadržaj časopisa, a primaoci mogu sami da odluče koji deo će da preuzmu. Domanovac kaže da primaoci obično preuzimaju od 70 do 90 odsto sadržaja, u zavisnosti o kom tržištu se radi. - Uvodimo ih u posao, tu smo za svaki problem i, najzad, štitimo ih od bilo kojeg problema na tržištu, pošto imamo i odličan pravni tim. Pitanje autorskih prava je uvek osetljivo i tu treba biti oprezan – ističe ona.

Jedan od važnih standarda koje primalac mora da ispoštuje je da njegovo izdanje ne sme da bude nižeg kvaliteta od matičnog izdanja.

Vlasnica franšiznog koncepta kaže da je širenje franšize svakako uslovljeno opštom situacijom u svetu. S druge strane, imaju sreće, kako kaže, što je njihov proizvod kvalitetan i namenjen ciljanoj publici. Domanovac veruje da je budućnost u specijalizovanim poslovima, pa samim tim i u specijalizovanim medijima. - Ukoliko se obraćate svima, a nikome posebno, onda je produktivnost mala. Mi smo naša franšizna izdanja zamislili kao male porodične poslove. To nam se kao takvo pokazalo i u praksi. Većina naših primalaca franšize su bračni partneri koji zajedno rade, zajedno privređuju, zajedno putuju i to postaje sastavni deo njihovog života. Ovo je idealan posao za one koji žele da spoje i posao i zadovoljstvo – objašanjava ona i dodaje da su to i osnovni razlozi zašto bi neko trebalo da uzme njihovu franšizu.

Izdavač magazina Putovanja za dvoje je Studio Damjana d.o.o. Kompanija se bavi izdavaštvom od 1995. Nekoliko izdavačkih projekata, magazine Venčanja i Cveće, prodali su 2008. izdavačkoj kući AdriaMedia Zagreb koja je deo kompanije Adria Media Holding Gmbh.


Vesna Lapčić
saradnik