Strogo prirodan biznis
Prva franšizna trgovina pod brendom „bio&bio“, smeštena u samom centru Zagreba, proslaviće u maju ove godine svoj deseti rođendan. Nakon pune decenije rada, to je danas jedna od trgovina sa najvećim prometom.
Mada se trenutno prodavnice „bio&bio“ nalaze samo na području Hrvatske, postoje ambicije da se franšiza proširi na druga tržišta.
Žana Hinek, rukovodilac „bio&bio“ trgovina i član Uprave kompanije Biovega, kaže da se sa ulaskom Hrvatske u Evropsku uniju otvara prostor za evropska tržišta.
- Ulaskom Hrvatske u EU postoji mogućnost širenja, i to na tržišta susednih evropskih zemalja, što je i logična posledica organskog rasta i zrelosti poslovanja – kaže ona.
Mreža u ovom trenutku ima 12 trgovina od čega je sedam u vlasništvu Biovege (tri u Zagrebu, po jedna u Rijeci, Osijeku, Varaždinu, Puli) i pet franšiza (po jedna u Splitu i Dubrovniku i tri u Zagrebu).
Franšizni koncept, kako kaže Žana Hinek, nastao je kao svojevrstan poslovno-strateški odgovor na dešavanja na tržištu. Supermarketi, trgovački centri, koncepti sa širokom ponudom robe su postajali sve brojniji. Svoj kutak u tim prodajnim mestima dobio je i sektor zdrave hrane, ali prodaja nije, kako kaže Hinek, bila na zavidnom nivou.
- U tim centrima nedostajala je dodana vrednost usluge – informacije. Ova kategorija proizvoda zahteva dodatnu edukaciju. Manje specijalizovane trgovine su gotovo nestale u nadiranju velikih sistema, ali smo se mi odlučili za korak napred ne bi li se suprotstavili trgovačkim centrima. Naša ideja je bila da tržištu ponudimo širok asortiman proizvoda koji prolaze stroge kriterijuma odabira organskih i kvalitetnih sastojaka – kaže Hinek.
Za pokretanje ove franšize potrebno je 100.000 evra. Ulazna naknada za hrvatsko tržište je 10.000 evra. Ostale naknade se vezuju za rezultate poslovanja, a procenti zavise od lokacije, grada, tržišnih uslova. Procenti se, takođe, razlikuju u početku i kada se već uspostavi stabilno poslovanje.
Primalac franšize treba da obezbedi prostor od 150 kvadrata na prometnoj lokaciji. – Prilikom odabira primalaca posmatramo koliko su poslovno ozbiljni, da li mogu da omoguće finansijsku stabilnost, ali nam je daleko važniji njihov stil življenja i koliko su sami skloni korišćenju zdravih proizvoda. Bez temeljnog ličnog razvoja i interesa za ekoproizvode, prirodnu prehranu i zdrave stilove življenja, gubi se dodatna vrednost koja je ujedno i temeljna vrednost „bio&bio“ trgovina - lična posvećenost – objašnjava Hinek.
Primalac franšize robu može da nabavlja samo od kompanije Biovega. Prva narudžbina bi trebalo da bude u iznosu od oko 2.000 evra, pri čemu primalac četvrtinu plaća unapred, a ostatak u roku od 60 dana od preuzimanja robe.
Ulaskom Hrvatske u Evropsku uniju otvara se prostor za evropska tržišta. |
Žana Hinek kaže da su franšize već dugo dokazani i najsigurniji oblik poslovanja. – Takav način širenja mreže se posebno multiplikuje u branši organskih proizvoda s obzirom na zdrav trend rasta koji ova industrija pokazuje na evropskom i globalnom tržištu – kaže ona.
S druge strane, problem koji koči razvoj ovog modela poslovanja u zemljama regiona je to što banke ne priznaju franšizne koncepte same po sebi. Te finansijske institucije, kako kaže Hinek, ne prihvataju smanjene stope rizika primalaca franšize kada pokreću posao, niti imaju sistem koji kod procene visine ulaganja u obzir uzima i inicijalnu franšiznu naknadu.
Zbog takvih okolnosti, i još uvek snažnog uticaja ekonomske krize, franšizna mreža u Hrvatskoj se trenutno ne širi. – Maloprodajnu mrežu trenutno širimo samostalno. Saradnju sa partnerima ostvarujemo po principu veleprodaje, ali čak i takvim kupcima nastojimo da pomognemo znanjem i savetima na osnovu iskustva koje stičemo iz naše maloprodaje – objašnjava Hinek.
Biovega je ekskluzivni zastupnik vodećih svetskih marki prehrambenih i kozmetičkih proizvoda, kao i dodataka prehrani sa sertifikatom o organskom uzgoju. Portfelj ove kompanije čine i izdavačka kuća Planetopija, obrazovna ustanova Makronova i prvo hrvatsko ekološko imanje Zrno.
Jadranka Boban Pejić, direktorka kompanije, odabrana je 2011. za evropsku preduzetnicu godine na događaju „Žene u biznisu“ u organizaciji Evropske banke za obnovu i razvoj. Iste godine dodeljena joj je i nagrada za najkreativniju menadžerku Hrvatske. Kompanija, kao i direktorka, i prošle godine su pokupili brojna priznanja u Hrvatskoj. Nedavno je Biovegi u Beogradu dodeljena međunarodna nagrada Brand Leader Award.
U „bio&bio“ trgovinama, uključujući i franšize, radi šezdesetak ljudi.
Biovega je članica IFOAM- a (International Fedration of Organic Agriculture Movem) i udruženja Organic Retailers Association.
POGLEDAJTE ČLANKE
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
Pre gotovo 15 godina u Srbiji je otvoren franšizni centar za odvikavanje od pušenja po čuvenoj metodi koju je razvio Alen Kar. Dobri rezultati i na hiljade ljudi koji sada žive bez nikotina, omogućili su da ova franšiza u Beogradu radi i dan-danas.
Franšizing je moguć čak i u „osetljivim“ oblastima kao što je psihoterapija. Potvrđuje to i primer Psihološkog savetovališta „Centar“ iz Beograda.
Prodajna mreža slovenačkog brenda SpinaliS u Poljskoj se razvija kroz franšizu. Partnerima se nude dve licence – „zlatna“ i „srebrna“.
Španski Naturhouse, lanac centara specijalizovanih za prodaju dijetetskih preparata i savetovanje o zdravoj ishrani, sada ima više od 2.200 jedinica. Franšizna mreža se i dalje širi.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.