Duh starog Novog Sada

"Šansu za prerastanje prodavnica koje prodaju Manual u franšize vidimo tek u samom porastu ekonomije u Srbiji, kada ćemo, sa poboljšanjem opšteg stanja, pooštriti i kriterijume za prodaju naših proizvoda", Siniša Žarin. Na slici: Muzej zaboravljenih umetnosti
Manual, radionica za izradu predmeta od kože tradicionalnim metodama, postoji već skoro 30 godina. Filozofija uspeha osnivača i vlasnika kompanije Siniše Žarina je - zasucite rukave i radite. Kompanija je još 2008. ušla u Evropsku uniju - prodali su franšizu u Holandiji. Nedugo zatim, Žarin je svoj koncept nastupa prodao i Avirexu, kao model za njihov ulazak u Evropu. Kako je radionica za izradu kožnih predmeta na tradicionalni način prodala franšizu na tržištu gde je tradicija svetinja, kako je došlo do saradnje sa Avirexom i koji su dalji planovi širenja franšize i Manuala, razgovaramo sa Žarinom.
Prilično je neobično za srpsku firmu da kao franšiza izađe na evropsko tržište, a da „kod kuće“ nema nijednu franšizu. Kako je došlo do toga?
Još je neobičnije da ovakva kompanija prodaje svoja iskustva i franšizu zemljama gde kultura očuvanja i reč „tradicionalno“ predstavljaju fetiš! Verujem da je u temelju našeg uspeha baš to što, na neki način, prodajemo dobar duh starog građanskog Novog Sada.
Prvi izlet ovakve vrste firma je imala na sajmu u Kelnu, gde smo bili predstavnici srpske privrede posle petooktobarskih promena. Istom zgodom su predstavnici Kelna izrazili svoje čuđenje i spremnost da se jedan ovakav koncept premesti u Nemačku. Naime, shvatili su da se radi o radionici za izradu predmeta od kože koja je blisko povezana sa svojim Muzejom zaboravljenih umetnosti, odakle, na kraju krajeva, i crpi svoje ideje! I da se - pored muzeologije - Manual bavi i kulturom i edukacijom, a da je, što je možda najbitnije i najznačajnije u svemu, samoodrživ. Nije kompanija koja stalno pretenduje na budžet!
Međutim, prvu franšizu smo prodali u Holandiji, jednoj porodici iz grada Ojstriha, koja je bila spremna i u posao uložila 250.000 evra. Trebalo je da se „uvrežimo“ i franšizu raširimo u još nekoliko gradova - u planu je bio prvo Roterdam - ali je te 2008. kriza učinila svoje. Malo se zastalo sa projektom, ali ne zbog krize u Manualu, jer je u Manualu gotovo i nije bilo, nego zbog opšte krize u Evropi.
Da li projekat još uvek „miruje“ ili ima prostora da se proširi na još neko tržište?
Manual radi na tome da fenomen Holandije ponovi. Partneri Manuala iz Rusije su spremni da implementiraju jedan ovako zahtevan projekat - sa ekskluzivnim enterijerom i proizvodima starih zanata - i u Moskvu. A da je ovo projekat koji tek ima budućnost, u nekoliko navrata su nas uverili i kulturni poslenici širom Evrope. Poslednji put su to bili predstavnici grada Maribora koji je 2012. bio Evropska prestonica kulture... U više desetina seansi sa njima popravili smo neke svoje stavove, razmenili mišljenja, pokupili evropska iskustva i ovakvi „presabrani“ shvatili da smo potpuno spremni da čitav koncept - po najnovijim iskustvima - prenesemo dalje. Možda prvo u Rusiju i Češku.
Kakve su mogućnosti za razvoj franšizne mreže u Srbiji?
Jedan ovako finansijski zahtevan projekat u ovom trenutku nije pogodan za širenje, te sam teret promovisanja filozofije Manuala - kroz enterijere, prodaju, pakovanje, edukaciju - Manual, za sada, radi samo u svojim lokalima. Postoji određen broj zainteresovanih koji bi bili spremni da prihvate sve te obaveze, međutim, preporuka poslovodstva Manuala je da se u ovom trenutku to ne čini, te da se kapital radije ulaže u samu prodaju robe, bez izlaganja dodatnim visokim troškovima.
Postoji zato veleprodajna mreža, odnosno, ljudi kojima se distribuiraju Manual proizvodi i koji ih prodaju ili u svojim multibrend prodavnicama, ili, pak, prodavnicama koje prodaju samo i isključivo Manual. Gotovo da nema većeg grada u Srbiji a da nema prodavnicu sa Manual proizvodima, kao što i u svim zemljama regiona postoje butici koji prodaju naše proizvode. Šansu i priliku za „preimenovanje“, odnosno, prerastanje ovih prodavnica u franšize vidimo tek u samom porastu ekonomije u Srbiji, kada ćemo, sa poboljšanjem opšteg stanja, pooštravati i kriterijume za prodaju naših proizvoda.
Da ne bude zabune, Manual je ovakvim pomirljivim, tolerantnim stavom zadovoljan, jer bi dalje širenje mreže podrazumevalo i proširenje proizvodnje, što je pod ovim okolnostima gotovo neizvodljivo. Trenutno smo, recimo, preokupirani premeštanjem radionice sa sadašnje lokacije, na neku novu, sa zada nepoznatu lokaciju - što je neka druga tema.

Uspeli ste da deo koncepta prodate i drugima. Kako je došlo do saradnje sa renomiranom kompanijom Avirex?
Manual je u svojim nastojanjima da bude ozbiljan evropski brend, pored svojih enterijera, razvio i svoju školu prodaje, pakovanja, prezentacije, audio i video reklama, plakata, nastupa preko društvenih mreža... i svakog dana sve više nadograđuje svaki od tih segmenata. Istina je da smo, pored svih nazora i posle dosta napora, uspeli da koncept pretočimo u svojevrsnu filozofiju i prodamo je drugima.
Naime, prodali smo koncept evropskog nastupa američkoj kompaniji Avirex. Kompanija je, pre svega, poznata po proizvodnji i prodaji pantalona i pilotskih jakni, a verujem da je najpoznatija po onoj jakni koju je Tom Kruz nosio u filmu Top Gun. Mi smo razradili studiju prodaje za Avirex, projektovali enterijere prodajnih mesta, doterali celu filozofiju i prilagodili je duhu Evrope.
Enterijeri koje je Manual Art Department projektovao, a neke, u prvi mah i pravio, nalaze se u Veroni, na jezeru Komo blizu Milana, u Firenci i Bolonji. U samom Milanu se nalaze dve prodavnice, a tu je i centrala Avirex-a. U Mantovi je, recimo, otvoren „nulti lokal“ - tako što je prvo osmišljen u Novom Sadu, napravljen u Sremskoj Mitrovici, a potom rasklopljen, transportovan i ponovo sklopljen u Mantovi, u samom centru grada. Kako saznajemo, koncept naših enterijera će biti postavljen i u Barseloni i Madridu.
Pored samih enterijera, koji su pravljeni po ugledu na američke ofise 20-ih i 30-ih godina prošlog veka, Manual je uticao i na sam odabir kompanija sa kojima će Avirex sarađivati u budućnosti, tako da su brendovi Ray Ban, Maglite i Zippo, zauzeli vidno mesto u prodaji.
Gotovo je nezamislivo da se ovako nešto radilo u Srbiji i da je ovako velika kompanija poklonila poverenje Manualu za svoje pozicioniranje i strategiju razvoja u budućnosti.
POGLEDAJTE ČLANKE

„Kada smo počinjali, uopšte nismo razmišljali o franšizingu kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od tvoraca i vlasnika „Muzeja čula“
Živimo u neverovatnom vremenu gde svaki hobi može prerasti u posao koji će donositi profit i omogućiti lep život prepun zadovoljstva. Šta je potrebno za to, otkriva Milica Lepojević, tvorac i vlasnica koncepta „Savršeno iznenađenje“
Ako tražite posao koji će doneti radost u vaš život, ako razmišljate o tome da pokrenete sopstveni posao, ali vas je strah početnih koraka i mogućih grešaka – možete kupiti franšizu koja na tržišu Srbije uspešno posluje već četiri godine. Zavirite u „Savršeno iznenađenje“.
Želite da izgradite atrakciju koja staje na 100 kvadratnih metara, a privlači posetioce iz svih krajeva sveta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbinjek Černi, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Kada davalac franšize traži idealnog primaoca, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se to osobine i veštine uzimaju kao prednost?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Štedljiva i zdrava franšiza
Pozdrav.Da li imate neko prodajno mesto na jugu Srbije ili nekog saradnika gde bi se moglo na licu mesta videti kako zapravo ti paneli funkcionisu?Zainteresovan sam za kupovinu...
Rent-a-car, carstvo franšiza?
Poštovani hitno potrebna ozbiljna Kompanija za poslovnu saradnju na otvaranju Renta-Car poslovnice-podružnice ili zasebne kompanije u Bosni iHercegovini grad...
Duh starog Novog Sada
Svaka cast! Ponosimo se sto je Manual domaci brend!!!
Duh starog Novog Sada
Bravo za Manual! Ponosna sam što je ovakav brend iz Srbije!
U Pariz po poznate brendove
\'Videti i biti vidjen\' jeste pravi naslov, zbog toga sto je to recenica namenjena, odredjena vrlo poznatim dogadjajima, kao sto je to slucaj-Sajam fransiza u Parizu.Novinar,...