Zašto da ne

Niko Slavnič
To što dolazi iz preduzetničke porodice verovatno ga je opredelilo da i sam ostane u tim vodama. U porodični biznis se uključio još 1989, a sopstvene projekte je započeo 2000. U poslednjih pet godina, kao Poslovni anđeo i investitor, Niko Slavnič svake godine ulaže u neki novi projekat u Sloveniji i regionu. Za sebe kaže da je uvek u "zašto da ne" režimu rada. Svoje bogato iskustvo iz prakse nakon toga vešto koristi kao predavač na MBA programima.
Pre sedam godina odlučio je da uzme franšizu In Your Pocket za tržište Slovenije, a prvi vodič pojavio se na tržištu u aprilu 2007. Za litvanski franšizni sistem saznao je od poslovnih partnera. Slavnič, stoga, s punim pravom može da govori o sličnostima i razlikama između vođenja sopstvenog biznisa i rada u franšiznom sistemu. – I u franšiznom sistemu primaoci samostalno deluju. Važno je da redovno prate poslovanje i pravovremeno reaguju na probleme. Pošto je većina stvari u franšiznom sistemu razvijena, meni ostaje više vremena da se posvetim ostalim samostalnim projektima i investicijama. Samostalne investicije zahtevaju više vremena da bi se dostigao nivo koji u franšiznom sistemu dobijate već na samom početku – objašnjava Slavnič.
On kaže da je u franšizingu početak poslovanja mnogo lakši i da se pravi manje grešaka. Međutim, potrebno je, kako kaže, potruditi se da posao bude finansijski uspešan, jer franšiza ima svoje fiksne troškove - naknade koje obavezno moraju da se pokriju. - Sve u svemu, u franšizingu je rizik mnogo manji, ali postoje određena ograničenja – kaže Slavnič.
Veliko poslovno iskustvo ga je naučilo da oprezno bira projekte u kojima će učestvovati. - Uvek prvo razmotrim koliko aktivnu ili pasivnu ulogu da odaberem u poslovima. Da li preduzetničku, partnersku, "anđeosku" ili pasivnu ulogu investitora, a u opcijama je i samo konsalting uloga. Već duži niz godina uopšte ne ulazim u nove poduhvate ako ne postoji dobar tim ljudi koji će stati iza projekta, jer nemam dovoljno vremena da se posvetim samo jednom od mnogih projekata iz mog portfolija – kaže on.
Čini se da mu sa franšizom In Your Pocket dobro ide. Ovim vodičima, stalno ili povremeno, pokrivaju brojne gradove u Sloveniji. Glavno tržište je u Ljubljani, gde izdaju šest „velikih“ vodiča godišnje i isto toliko mini vodiča. Za ostale gradove izlaze mini vodiči, posebne edicije ili samo web izdanja. Na taj način pokrivaju sledeće turističke destinacije: Ankaran, Bistricu ob Sotli, Bled, Bohinj, Bovec, Brda, Brežice, Celje, Deželu Celjsku, Dobrnu, Idriju, Izolu, reku Kolpu, Koper, Kostanjevicu, Kranjsku Goru, Krško, Laško, Lipicu, Ljubljanu, Maribor, Piran, Planicu, Portorož, Posavje, Postojnu, Radeče, Radovljicu, Sevnicu, Škofju Loku, Slovenačke Alpe, rutu slovenačkih vina, dolinu reke Soče, Solčavu, Tolmin, Velenje, Vipavu.
- Uvek smo otvoreni za novu saradnju sa opštinama i regionima. Trenutno smo u završnoj pripremi prvog vodiča za Slovenačke Alpe i za Slovenačku Istru – kaže Slavnič.
On kaže da ima dobar odnos sa davaocem franšize, ali da uvek može nešto da se poboljša. Drago mu je što davaoci prihvataju savete i na taj način zajedno poboljšavaju franšizni sistem za sve. Finansijske obaveze su prihvatljive, ali ističe da je tokom krize važno pratiti svaki trošak. Kriza je uticala i na sam poslovni model u Sloveniji. – Bilo je potrebno promeniti model poslovanja, jer nema više velikih agencija. Takođe, naplata je mnogo lošija u odnosu na ranije godine, a ako tužite klijente, naravno, ne možete da očekujete saradnju u budućnosti – objašnjava Slavnič trenutnu situaciju na tržištu.
Konkurencija je zdrava, ali po kvalitetu zaostaje, kaže Slavnić. Budući da je In Your Pocket aktivan na društvenim mrežama, da su razvili mobilne aplikacije i web portal i da godišnji tiraž iznosi oko 500.000 raznih izdanja, nije ni čudo što su uspešni. - Mi smo najveća specijalizovana turistička lokalna izadavačka kuća u Evropi, samim tim i u Sloveniji – kaže on.
Međutim, kad ocenjuje razvoj franšizinga u Sloveniji, kaže da je na daleko nižem nivou nego što je to slučaj na razvijenim tržištima Zapada. - U Sloveniji je franšizno poslovanje najzastupljenije u sektoru prehrane, zapravo u fast food lancima. Nažalost, i Subway je propao. Mislim da, ipak, usluge imaju mnogo veću fleksibilnost, što dokazuje i model In Your Pocket-a koji uspešno posluje više od 20 godina – kaže Slavnič.
POGLEDAJTE ČLANKE

Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.