Uprkos teškim okolnostima

PROFIT system u Ukrajini izdaje magazin o franšizingu još od 2011. godine. Časopis se štampa kvartalno i do sada je objavljeno 9 brojeva. Interesantno je da se najbolje prodaje u - supermarketima.

Sreda
19.06.2013.
Koliko je franšizing razvijen u Ukrajini i u kakvom poslovnom ambijentu rade, govori Julija Gerašenko, direktor konsultantske kuće PROFIT system Ukrajina.
 

Kao osoba na najvišoj poziciji u kompaniji PROFIT system u Ukrajini (deo PROFIT system grupe kome pripada i PROFIT franchise services, izdavač Franchising.rs portala), Julija Gerašenko ima dobar uvid u stanje na tržištu franšiza u toj zemlji. Sa njom razgovaramo o napretku, preprekama i izazovima koji prate franšizni vid poslovanja.

Kako biste ocenili poslovanje PROFIT systema-a u Ukrajini?

Rastemo zajedno sa tržištem, ali nismo jedina kuća koja se bavi konsultantskim poslom u Ukrajini. Postoji još nekoliko kompanija koje prate tržište franšiza. Ipak, smatram da smo najozbiljniji poslovni partner za najveće igrače među franšiznim sistemima, međutim, to ne znači da možemo da ignorišemo konkurenciju. Među našim glavnim klijentima su: IDS Aqua servis - distributer poznatih brendova vode, El Dorado - najveći lanac supermarketa za prodaju IT hardvera i elektronike, Staldom, Samsonite i Mexx.

Šta su osnovni problemi za razvoj franšizinga u Ukrajini?

Jedna od prepreka je nedostatak pravnog okvira za franšizing, tako da svako može da se pretvara da je davalac franšize i da nudi nešto što zaista nije franšiza. Takvi primeri, u stvari, kvare dobru sliku o tržištu franšiza u celini. Problem su, takođe, i birokratija i korupcija. Ali i nedostatak kvalifikovanog kadra i nepostojanje stručne literature. Ukrajina, jednostavno, nema ni institucije koje bi edukovale i pripremale stručnjake za ovu oblast. Osnovni problem je i osiromašena srednja klasa, što za sobom vuče i ograničenu kupovnu moć i smanjenu potražnju u sektoru usluga. Kao što vidite, postoji mnogo prepreka, ali ukrajinski privrednici su veoma fleksibilni i snalažljivi. Oni su u stanju da posluju čak i u teškim okolnostima.

Da li je franšizing popularna tema u ukrajinskim medijima?

Jeste. U poslednjih nekoliko godina primećujemo da raste svest o franšizingu kao modelu poslovanja. Vidimo da svest raste i među ljudima koji bi uzeli franšizu, ali i među preduzetnicima koji sve više razmišljaju da svoj posao prošire kroz franšizu i izgrade ozbiljan sistem. Mediji rado prenose informacije o poznatim brendovima koji su ušli na tržište Ukrajine. Pored toga, i PROFIT system u Ukrajini izdaje magazin o franšizingu još od 2011. godine. Časopis se štampa kvartalno i do sada je objavljeno 9 brojeva. Interesantno je da se magazin najbolje prodaje u supermarketima.

Koliko je veliko tržište franšiza u Ukrajini?

Po našoj proceni postoji oko 400 kompanija koje imaju više od jedne franšizne poslovnice.