Sedeti na dobroj stolici

Tomaž Ham
Zbog problema u lumbalnom delu leđa Tomaž Ham je 1999. potražio pomoć lekara. Oni su mu preporučili da, dok radi, sedi na ortopedskoj lopti. Ubrzo je, međutim, uvideo da je efekat dobar, ali nepraktičan. Razmišljajući kako da reši problem, osmislio je stolicu koja je imitirala sedenje na lopti. Pre nego što se odlučio za proizvodnju, želeo je da se konsultuje sa stručnjacima iz oblasti ortopedije. U prvom telefonskom razgovoru doktor specijalista Janko Popovič bio je jako skeptičan, rekavši da tokom jedne godine na procenu dobije i po 20 stolica, ali da nijednu do sad nije mogao da preporuči.
- Bez mnogo vere i samopouzdanja, ipak sam ga posetio, i kada mi je čestitao, dobio sam krila i odlučio da stolicu počnem da proizvodim i za druge - kaže Ham.
Svoj proizvod je prvo predstavio na Sajmu 2000. u Alpe Adria Domu. - Na dan otvaranja supruga Sandra i ja smo sastavljali četiri stolice do pet sati ujutru, ali se rad isplatio jer je odziv posetilaca sajma bio odličan – priča Ham.
Interesovanja nije manjkalo ni na ostalim domaćim sajmovima koje su posetili, u Ljubljani i Celju. Danas postoji devet modela SpinaliS stolica i prodaja, kako kaže Ham, raste iz dana u dan.
Posle osam godina uspešnog poslovanja u inostranstvu preko distributera, odlučili su se za pokretanje franšize. - Mogli bismo da kažemo da je ovo bolji način distribucije sa specifičnim izgledom salona, prepoznatljivim znakom, odnosno, žigom i prenosom znanja, odnosno, know-how-a. Naš franšizni koncept ne podrazumeva plaćanje godišnjih naknada. Početni paket je samo osnovna podrška za otvaranje salona i za novac koji primaoci ulože dobijaju stolice i opremu za salon i marketinšku podršku – objašnjava Ham.
Postoji nekoliko franšiznih opcija koje podrazumevaju različitu visinu investicije. Za investiciju od 9.900 evra primalac dobija 16 stolica, 2.000 flajera na lokalnom jeziku, 500 vizit-karti, franšizni priručnih, obuku za zaposlene, majice, marketinški materijal, pripremljene oglase, softver i niz drugih stvari. Drugi model zahteva investiciju od 25.500 evra, ali je paket onoga što se dobija značajno veći (24 stolice, tri stolice samo za promocije, a pored 2.000 flajera dobija se i 2.000 kataloga i još mnogo toga).

Davalac franšize pruža obuku za tri glavna zaposlena u franšiznom centru. S druge strane, primalac se obavezuje da će se pridržavati franšiznog priručnika koji je dobio i da neće prodavati stolice drugog proizvođača.
Franšizni ugovor se prvo potpisuje na godinu dana, a zatim na dve godine. - Na osnovu uspešnosti prodaje odlučujemo se da li ćemo da sklopimo franšizni ugovor – kaže Ham.
Ove godine otvoreni su franšizni centri u Napulju i Zagrebu. - Kriza jeste velika i teško je za poslovanje, čak i sa proizvodima kao što su naši, koji zaista pomažu ljudima – kaže Ham.
SpinaliS stolice sprečavaju bol u leđima i pomažu pravilnom držanju i sedenju. Mišići su stalno aktivni što poboljšava cirkulaciju, a samim tim i koncentraciju i tonus mišića, a ojačavaju i leđa. - Ljudi su zaista impresionirani ovim stolicama – kaže Ham.
On kaže da su zainteresovani za sva tržišta. - Posebno bismo želeli da nađemo primaoce franšize u Nemačkoj. Trenutno pregovaramo za tržišta Švajcarske, Saudijske Arabije, Dubaija i Nemačke – kaže on. Zvanične distributere trenutno imaju u Austriji, Belgiji, Češkoj, Mađarskoj, Holandiji, Norveškoj, Poljskoj, Hrvatskoj, Slovačkoj, Italiji i Sloveniji.
POGLEDAJTE ČLANKE

Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
Pre gotovo 15 godina u Srbiji je otvoren franšizni centar za odvikavanje od pušenja po čuvenoj metodi koju je razvio Alen Kar. Dobri rezultati i na hiljade ljudi koji sada žive bez nikotina, omogućili su da ova franšiza u Beogradu radi i dan-danas.
Franšizing je moguć čak i u „osetljivim“ oblastima kao što je psihoterapija. Potvrđuje to i primer Psihološkog savetovališta „Centar“ iz Beograda.
Prodajna mreža slovenačkog brenda SpinaliS u Poljskoj se razvija kroz franšizu. Partnerima se nude dve licence – „zlatna“ i „srebrna“.
Španski Naturhouse, lanac centara specijalizovanih za prodaju dijetetskih preparata i savetovanje o zdravoj ishrani, sada ima više od 2.200 jedinica. Franšizna mreža se i dalje širi.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.