Za tri godine na tri tržišta

Žaneta Badlíková
Slovenačka kompanija SpinaliS pod svojim brendom još od 2000. proizvodi i prodaje specijalno dizajnirane stolice koje sprečavaju bol u leđima i pomažu pravilnom držanju i sedenju. Franšiznu mrežu razvijaju od 2008, a danas, pored Slovenije, kompanija posluje u još 11 zemalja Evrope. Iako trenutno pregovaraju sa potencijalnim partnerima iz Švajcarske, Saudijske Arabije, Dubaija i Nemačke, primaoce franšize bi voleli da pronađu na bilo kom tržištu.
Vlasnik master franšize brenda SpinaliS za tržište Češke postala je Žaneta Badlikova. Međutim, u dogovoru sa davaocem franšize, otišla je i korak dalje i taj brend, za tri godine poslovanja, uspešno uvela i na tržišta Slovačke i Poljske.
Ono što je Badlikova bila spremna da uradi, naime, navelo ju je da potpuno promeni dotadašnju poslovnu strategiju. - Napustila sam svoj raniji privatni posao trenera i pridružila se razvoju franšizne mreže SpinaliS u Češkoj. U početku, naročito sam cenila i posebno mi je bila značajna podrška koju sam dobila po pitanju marketinga, kao i sam know-how – kaže ona.
Kao najveću prednost poslovanja u franšiznom sistemu doživela je to što, kako kaže, nije morala da osmišljava i razvija novi prodajni model i strategiju. - Koristila sam postojeće modele i strategije koji su već bili provereni, te je bilo dokazano i da dobro funkcionišu. To mi je uštedelo dosta vremena i novca i privuklo mnogo poslovnih partnera – kaže ona.
Sigurnost koju je time dobila olakšala je sam početak poslovanja i ohrabrila da razmišlja o mnogo ambicioznijim planovima. Nakon dve godine razvoja mreže u Češkoj proširili su se i na tržište Slovačke. - Već u 2011. smo imali četiri prodavnice u našem vlasništvu i 18 franšiza.
U prošloj godini, poslovni planovi su još jednom podrazumevali proširenje granice tržišta. - Otišli smo korak dalje i započeli širenje franšizne mreže u Poljskoj – dodaje Badlikova.
POGLEDAJTE ČLANKE

Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
Pre gotovo 15 godina u Srbiji je otvoren franšizni centar za odvikavanje od pušenja po čuvenoj metodi koju je razvio Alen Kar. Dobri rezultati i na hiljade ljudi koji sada žive bez nikotina, omogućili su da ova franšiza u Beogradu radi i dan-danas.
Franšizing je moguć čak i u „osetljivim“ oblastima kao što je psihoterapija. Potvrđuje to i primer Psihološkog savetovališta „Centar“ iz Beograda.
Prodajna mreža slovenačkog brenda SpinaliS u Poljskoj se razvija kroz franšizu. Partnerima se nude dve licence – „zlatna“ i „srebrna“.
Španski Naturhouse, lanac centara specijalizovanih za prodaju dijetetskih preparata i savetovanje o zdravoj ishrani, sada ima više od 2.200 jedinica. Franšizna mreža se i dalje širi.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.