Divovi među franšizama

Listu Top 100 Global Franchises 2013 možete pogledati ovde
Četvrtak
18.07.2013.
Prema listi portala FranchiseDirect.com najuspešniji franšizni sistemi i dalje dolaze iz SAD-a. Međutim, među prvih 100 sve više ima brendova iz Evrope.
 

Portal FranchiseDirect.com je i ove godine objavio svoju rang listu 100 najuspešnijih franšiznih sistema na svetu (Top 100 Global Franchises 2013). Kao i prethodnih godina, na vrhu liste se čvrsto drže najpoznatiji brendovi fast food restorana. Prvo mesto je zadržao Subway, najviše zahvaljujući vrtoglavoj brzini širenja mreže u poslednjih nekoliko godina. Prema poslednjim podacima, Subway se bliži broju od 40.000 restorana, i sad se već ubedljivo nalazi ispred bivšeg svetskog broja jedan - McDonald’s-a.

Međutim, Subway nije jedina kompanija koja ubrzano raste. Vrtoglav rast broja poslovnih jedinica doživele su još neke robne marke koje su na vrhu liste. Najveće iznenađenje je 7-Eleven, trgovinski prehrambeni lanac, koji se našao na drugom mestu. Kompanija svoju mrežu razvija uglavnom u SAD-u, Aziji i severnoj Evropi, a trenutno ima skoro 45.000 prodajnih mesta. Prošle godine, 7-Eleven je bio na četvrtom mestu i ovim skokom je potisnuo McDonald’s na treću poziciju. Međutim, ne treba zaboraviti, i McDonald’s je među kompanijama koje su ove godine zabeležile značajan porast broja jedinica. Četvrto i peto mesto je, takođe, pripalo kompanijama iz sektora tzv. restorana sa brzom uslugom - kompanijama KFC i Burger King.

Kao što se može primetiti, svih pet najuspešnijih sistema dolaze iz Sjedinjenih Američkih Država.
Dominacija franšiznih sistema američkog porekla, međutim, nije iznenađenje. Franšizing, kao jedan od poželjnih i uspešnih modela za širenje i pokretanje posla, svoj puni razvoj doživeo je upravo u Sjedinjenim Državama, a zvanični podaci pokazuju i da se 70% američke privrede zasniva - na franšiznom poslovanju.

Iako je sigurno da će nadalje i još dugo vremena franšizni sistemi sa severnoameričkog kontinenta biti najzastupljeniji na rang listama ovog tipa, ipak će, zahvaljujući značajnom porastu udela franšizinga u svim ekonomijama sveta, rasti i udeo “neameričkih” kompanija koje postižu uspeh na globalnom nivou. Mala, ali značajna promena se već primećuje na ovoj listi. Dok je u Top 100 franšiza 2012. ušlo samo 7 kompanija koje nisu iz SAD-a ili Kanade, ove godine ih ima 11 - rangirani su sistemi iz Francuske, Velike Britanije, Nemačke, Španije, Australije i Japana.

Od evropskih franšiznih sistema, svoju poziciju je ojačao hotelski lanac InterContinental Hotels Group iz Velike Britanije - prošle godine je bio na trinaestom, ove godine na 10. mestu. Francuski brendovi su zauzeli vrlo dobre pozicije: Europcar (12), Carrefour (13), Yves Rocher (30) i 5ásec (57), a zanimljivo je da se Carrefour i 5ásec prvi put pojavljuju na listi. Među prvih 100 nalaze se i tri franšizna sistema iz Španije: trgovinski lanac Dia (15), No Mas Vello (84) i Naturhouse (91). Većina pomenutih franšiznih sistema uspešno posluje, ili već planira da uđe na tržišta ovog regiona.

FranchiseDirect.com prati oko 5.000 franšiznih sistema širom sveta, a uspešnost koncepta procenjuje na osnovu broja poslovnih jedinica, prihoda od prodaje, stabilnosti i rasta mreže, broja godina u franšiznom sistemu, podrške koju pruža primaocima franšize, odnosa prema životnoj sredini. Lista Top 100 Global Franchises se objavljuje od 2009. godine.