Portal FranchiseDirect.com je i ove godine objavio svoju rang listu 100 najuspešnijih franšiznih sistema na svetu (Top 100 Global Franchises 2013). Kao i prethodnih godina, na vrhu liste se čvrsto drže najpoznatiji brendovi fast food restorana. Prvo mesto je zadržao Subway, najviše zahvaljujući vrtoglavoj brzini širenja mreže u poslednjih nekoliko godina. Prema poslednjim podacima, Subway se bliži broju od 40.000 restorana, i sad se već ubedljivo nalazi ispred bivšeg svetskog broja jedan - McDonald’s-a.
Međutim, Subway nije jedina kompanija koja ubrzano raste. Vrtoglav rast broja poslovnih jedinica doživele su još neke robne marke koje su na vrhu liste. Najveće iznenađenje je 7-Eleven, trgovinski prehrambeni lanac, koji se našao na drugom mestu. Kompanija svoju mrežu razvija uglavnom u SAD-u, Aziji i severnoj Evropi, a trenutno ima skoro 45.000 prodajnih mesta. Prošle godine, 7-Eleven je bio na četvrtom mestu i ovim skokom je potisnuo McDonald’s na treću poziciju. Međutim, ne treba zaboraviti, i McDonald’s je među kompanijama koje su ove godine zabeležile značajan porast broja jedinica. Četvrto i peto mesto je, takođe, pripalo kompanijama iz sektora tzv. restorana sa brzom uslugom - kompanijama KFC i Burger King.
Kao što se može primetiti, svih pet najuspešnijih sistema dolaze iz Sjedinjenih Američkih Država.
Dominacija franšiznih sistema američkog porekla, međutim, nije iznenađenje. Franšizing, kao jedan od poželjnih i uspešnih modela za širenje i pokretanje posla, svoj puni razvoj doživeo je upravo u Sjedinjenim Državama, a zvanični podaci pokazuju i da se 70% američke privrede zasniva - na franšiznom poslovanju.
Iako je sigurno da će nadalje i još dugo vremena franšizni sistemi sa severnoameričkog kontinenta biti najzastupljeniji na rang listama ovog tipa, ipak će, zahvaljujući značajnom porastu udela franšizinga u svim ekonomijama sveta, rasti i udeo “neameričkih” kompanija koje postižu uspeh na globalnom nivou. Mala, ali značajna promena se već primećuje na ovoj listi. Dok je u Top 100 franšiza 2012. ušlo samo 7 kompanija koje nisu iz SAD-a ili Kanade, ove godine ih ima 11 - rangirani su sistemi iz Francuske, Velike Britanije, Nemačke, Španije, Australije i Japana.
Od evropskih franšiznih sistema, svoju poziciju je ojačao hotelski lanac InterContinental Hotels Group iz Velike Britanije - prošle godine je bio na trinaestom, ove godine na 10. mestu. Francuski brendovi su zauzeli vrlo dobre pozicije: Europcar (12), Carrefour (13), Yves Rocher (30) i 5ásec (57), a zanimljivo je da se Carrefour i 5ásec prvi put pojavljuju na listi. Među prvih 100 nalaze se i tri franšizna sistema iz Španije: trgovinski lanac Dia (15), No Mas Vello (84) i Naturhouse (91). Većina pomenutih franšiznih sistema uspešno posluje, ili već planira da uđe na tržišta ovog regiona.
FranchiseDirect.com prati oko 5.000 franšiznih sistema širom sveta, a uspešnost koncepta procenjuje na osnovu broja poslovnih jedinica, prihoda od prodaje, stabilnosti i rasta mreže, broja godina u franšiznom sistemu, podrške koju pruža primaocima franšize, odnosa prema životnoj sredini. Lista Top 100 Global Franchises se objavljuje od 2009. godine.
POGLEDAJTE ČLANKE
„Kada smo počinjali, uopšte nismo razmišljali o franšizingu kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od tvoraca i vlasnika „Muzeja čula“
Živimo u neverovatnom vremenu gde svaki hobi može prerasti u posao koji će donositi profit i omogućiti lep život prepun zadovoljstva. Šta je potrebno za to, otkriva Milica Lepojević, tvorac i vlasnica koncepta „Savršeno iznenađenje“
Ako tražite posao koji će doneti radost u vaš život, ako razmišljate o tome da pokrenete sopstveni posao, ali vas je strah početnih koraka i mogućih grešaka – možete kupiti franšizu koja na tržišu Srbije uspešno posluje već četiri godine. Zavirite u „Savršeno iznenađenje“.
Želite da izgradite atrakciju koja staje na 100 kvadratnih metara, a privlači posetioce iz svih krajeva sveta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbinjek Černi, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Kada davalac franšize traži idealnog primaoca, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se to osobine i veštine uzimaju kao prednost?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Štedljiva i zdrava franšiza
Pozdrav.Da li imate neko prodajno mesto na jugu Srbije ili nekog saradnika gde bi se moglo na licu mesta videti kako zapravo ti paneli funkcionisu?Zainteresovan sam za kupovinu...
Rent-a-car, carstvo franšiza?
Poštovani hitno potrebna ozbiljna Kompanija za poslovnu saradnju na otvaranju Renta-Car poslovnice-podružnice ili zasebne kompanije u Bosni iHercegovini grad...
Duh starog Novog Sada
Svaka cast! Ponosimo se sto je Manual domaci brend!!!
Duh starog Novog Sada
Bravo za Manual! Ponosna sam što je ovakav brend iz Srbije!
U Pariz po poznate brendove
\'Videti i biti vidjen\' jeste pravi naslov, zbog toga sto je to recenica namenjena, odredjena vrlo poznatim dogadjajima, kao sto je to slucaj-Sajam fransiza u Parizu.Novinar,...