Kako stoje franšize u Srbiji?

Drugu godinu za redom nedeljnik NIN objavljuje listu TOP 500 najvećih preduzeća u Srbiji, koja se rangiraju prema ostvarenim poslovnim prihodima. Publikaciju je ove godine pripremio tim za ekonomska istraživanja Hypo Alpe Adria banke, u saradnji sa kompanijom Certus Consulting i renomiranim nedeljnikom NIN - nastavljajući tako tradiciju koju je objavljivanjem sličnih publikacija, svojevremeno negovao magazin Ekonomist, a još uvek neguje mesečnik Biznis i finansije.
Među 500 najvećih preduzeća u Srbiji nalaze se i kompanije (ili delovi holdinga) koje uspešno razvijaju i franšizing - Mercator S, Delta Holding, Lukoil Srbija, OMV Srbija, MPC Holding, JP PTT Srbija, Petrobart, Simpo, Forma Ideale, Adidas Serbia, Fashion Company, Studio Moderna, Nicefoods, Pinoles, Sportina, Doming, Office Shoes.
Već na prvi pogled se uočava da dominiraju kompanije iz modne industrije (6). Slede kompanije iz naftne industrije i trgovinski lanci (3), koje su, i po svojim pozicijama na listi i u zbiru, ispred sistema iz drugih oblasti - PTT usluga, nameštaja i brze hrane.
Najbolje kotirana kompanija koja razvija franšizni sistem, odnosno, i sama je davalac franšize, jeste Mercator S. Kompanija, naime, drži sedmo mesto na ovoj listi sa poslovnim prihodom od 59.721.417.000 dinara, što je u odnosu na prethodnu godinu rast od 12,7 odsto. Mercator S, inače, u okviru svoje maloprodajne mreže razvija franšizni sistem Roda partner.
Na osmom mestu se prema prihodima nalazi Delta holding, u čijem sastavu posluje primalac franšize nekoliko modnih brendova i jedne kafeterije - Delta sport. Ukupan prihod Delta holdinga je 57.392.540.000 dinara. Samo na račun Delta sporta slilo se 8.731.876.000 dinara, što je 10,5 odsto više nego godinu dana ranije. Delta sport zastupa Aldo, Nike, Monsoon, Accessorize, Sergent Major i kafeterije Costa Coffee.
Lukoil Srbija se nalazi na 12. mestu sa poslovnim prihodom od 45.302.952.000 dinara i rastom od 2,5 odsto. Još jedna kompanija iz iste branše - OMV Srbija nalazi se na 18. poziciji sa poslovnim prihodom od 38.223.907.000 dinara i rastom od 9,3 odsto.
MPC Holding, čiji je deo kompanija Iksel, takođe primalac franšize mnogih modnih brendova, nalazi se na 30. mestu sa prihodom od 27.018.825.000 dinara i rastom od 2,5 odsto. Iksel je primalac master franšize španskih brendova Springfield, Cortefiel i Pedro del Hierro za tržište Srbije i tržišta regiona. Ova kompanija dovela je poznatu robnu marku Mango u Srbiju i Crnu Goru.
Metro Cash&Carry, najveći franšizni lanac u zemlji po broju poslovnica, nalazi se na 34. mestu, ostvarivši poslovni prihod od 24.692.987.000 dinara u 2012, što je rast od 2,3 odsto u odnosu na godinu dana ranije. Metro uspešno širi franšiznu mrežu pod brendom Moja radnja, i za sada, broj prodavnica koje posluju pod tim brendom - veći je od hiljadu. Naravno, poslovni prihodi primalaca franšize ne ulaze u poslovni prihod kompanije Metro Cash&Carry, ali svakako doprinose rastu poslovanja, budući da su primaoci obavezni da deo asortimana nabavljaju upravo preko nemačkog trgovca.
Još jedan trgovac, koji pored vlastitih radnji u svojoj maloprodajnoj mreži ima i franšize, našao se na ovoj listi – PTP DIS koji je zauzeo 35. mesto. Poslovni prihod kompanije iz Krnjeva iznosio je 24.505.109.000 dinara, što je 6,8 odsto više nego 2011. godine.
JP PTT Srbija nalazi se na 40. mestu sa prihodom od 21.895.233.000 dinara i rastom od 3,4 odsto.
Petrobart, primalac franšize pumpi AVIA, nalazi se na 61. mestu sa poslovnim prihodom od 16.076.035.000 dinara, što je 1,8 odsto manje nego 2011. godine.
Primećujemo, dakle, da se devet franšiznih sistema našlo među prvih 100 najvećih preduzeća u Srbiji.
Poznati proizvođač nameštaja iz Vranja - Simpo, koji u svojoj maloprodajnoj mreži ima i franšize, ostvario je prihod od 7.322.806.000 dinara, što ga stavlja na 125. mesto. Ova kompanija ostvarila je rast prihoda od 29 odsto.
Forma Ideale je na 157. mestu sa 5.974.638.000 dinara prihoda i padom od 0,8 odsto, a Adidas Serbia na 182. poziciji sa 4.956.804.000 dinara prihoda i rastom od 21,8 odsto. Fashion Company zauzima 239. poziciju sa prihodom od 3.720.629.000 dinara. Ova kompanija, koja je primalac master franšize i distributer 15 svetskih modnih brendova, zabeležila je pad prihoda od 14,5 odsto.
Studio Moderna je zauzeo 251. poziciju sa 3.519.355.000 dinara prihoda i rastom od 21,1 odsto. Vodeća je regionalna trgovačka kompanija koja prodaje proizvode i direktnim marketingom (TV shop) i posredstvom franšiznih radnji širom centralne i istočne Evrope. U Srbiji posluje od 1996, a poznata je po „kupovini iz fotelje“ - telešopingu koji se emituje na svim značajnim komercijalnim TV stanicama.
Na 269. mestu je Pinoles sa 3.326.010.000 dinara prihoda i rastom od 23 odsto.
Kompanija Nicefoods restorani, primalac franšize Mc Donald’s-a u Srbiji, ostvarila je prošle godine prihod od 3.352.854.000 dinara i rast od 10,9 odsto, što samo potvrđuje tezu da tokom krize fast-food restorani opstaju, pa čak i rastu. Ovo je jedina kompanija na listi koja je isključivo primalac jedne franšize - jednog brenda.
Sportina, primalac master franšize nekoliko modnih brendova, nalazi se na 463. mestu sa 2.002.766.000 dinara prihoda i rastom od 0,8 odsto. Sportina Group, naime, posluje više od 20 godina kao specijalizovan modni retailer. Prisutni su na sedam regionalnih tržišta sa više od 269 prodajnih mesta,a zastupaju više od 80 robnih marki, svih cenovnih razreda. Sa većinom imaju franšizne ugovore.
Doming je na 490. mestu sa poslovnim prihodom od 1.895.570.000 dinara i rastom od dva odsto. Ovaj prodavac HVAC opreme ima i sopstvenu maloprodajnu franšizu. Jednu poziciju iza Dominga drži Office Shoes sa prihodom od 1.887.891.000 dinara i rastom od 30,3 odsto.
Zanimljivo je da se na listi NIN Top 500 našao i Ušće shopping centar. Ovaj tržni centar zauzeo je 374. poziciju sa poslovnim prihodom od 2.426.915.000 dinara i rastom prihoda od 15,7 odsto.
POGLEDAJTE ČLANKE

„Kada smo počinjali, uopšte nismo razmišljali o franšizingu kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od tvoraca i vlasnika „Muzeja čula“
Živimo u neverovatnom vremenu gde svaki hobi može prerasti u posao koji će donositi profit i omogućiti lep život prepun zadovoljstva. Šta je potrebno za to, otkriva Milica Lepojević, tvorac i vlasnica koncepta „Savršeno iznenađenje“
Ako tražite posao koji će doneti radost u vaš život, ako razmišljate o tome da pokrenete sopstveni posao, ali vas je strah početnih koraka i mogućih grešaka – možete kupiti franšizu koja na tržišu Srbije uspešno posluje već četiri godine. Zavirite u „Savršeno iznenađenje“.
Želite da izgradite atrakciju koja staje na 100 kvadratnih metara, a privlači posetioce iz svih krajeva sveta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbinjek Černi, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Kada davalac franšize traži idealnog primaoca, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se to osobine i veštine uzimaju kao prednost?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Šta je potrebno za pokretanje Mini Pani franšize, po čemu se izdvajaju od sličnih koncepata i šta očekuju od predstojećeg Sajma franšiza u Opatiji, govori Kornelia Šild-Ferenc
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
POPULARNO NA FORUMU
Štedljiva i zdrava franšiza
Pozdrav.Da li imate neko prodajno mesto na jugu Srbije ili nekog saradnika gde bi se moglo na licu mesta videti kako zapravo ti paneli funkcionisu?Zainteresovan sam za kupovinu...
Rent-a-car, carstvo franšiza?
Poštovani hitno potrebna ozbiljna Kompanija za poslovnu saradnju na otvaranju Renta-Car poslovnice-podružnice ili zasebne kompanije u Bosni iHercegovini grad...
Duh starog Novog Sada
Svaka cast! Ponosimo se sto je Manual domaci brend!!!
Duh starog Novog Sada
Bravo za Manual! Ponosna sam što je ovakav brend iz Srbije!
U Pariz po poznate brendove
\'Videti i biti vidjen\' jeste pravi naslov, zbog toga sto je to recenica namenjena, odredjena vrlo poznatim dogadjajima, kao sto je to slucaj-Sajam fransiza u Parizu.Novinar,...