Prilagodi se!

Veličina i lokacija poslovnog prostora jedan su od osnovnih zahteva koji davaoci franšize postavljaju pred potencijalne primaoce. Često su i teško premostiva prepreka, budući da su pojedini davaoci veoma striktni u tom pogledu. Iz dosadašnjih razgovora sa predstavnicima brojnih franšiznih sistema, poslovni prostor je upravo bio jedan od ključnih razloga zbog kojih pojedinih franšiza nema u određenim zemljama ili gradovima.
Hrvatski franšizni lanac Surf'n'Fries je nedavno potpisao franšizne ugovore za tržišta Rumunije i Mađarske. Stigao je i u Tursku, Bosnu i Hercegovinu, Sloveniju, ali ih u Srbiji još uvek nema. Kako tvrdi i sam suvlasnik Andrija Čolak, nisu pronašli adekvatnog primaoca koji bi mogao da im obezbedi zadovoljavajuću lokaciju. - Nažalost, u Srbiji još nismo došli do pravog partnera koji može da nam ponudi prave lokacije, koje su, inače, ključne za uspeh Surf'n'Fries-a – kaže Čolak.
Vladislav Avramović, vlasnik kragujevačke poslastičarnice Srce, svojevremeno se, takođe, požalio da popularne „kuće slatkiša“ nema u Beogradu jer je potencijalnim primaocima franšize teško da obezbede adekvatan prostor. Poslastičarnica koja je radila u samom centru Beograda nije bila odgovarajuće veličine, pa nije mogla ni da ostvari promet neophodan za održivo poslovanje.
Nermin Merdžanović, rukovodilac komercijale i marketinga u hrvatskoj kompaniji Pek-Snack, takođe je za naš portal izjavio da je adekvatan poslovni prostor jedan od glavnih uslova da bi neko postao primalac te franšize. Naglasio je i da nisu u mogućnosti da sklope ugovor sa svim zainteresovanim kandidatima, baš zbog toga što svaka lokacija ne odgovara njihovim standardima i strategijama poslovanja.
Prepreka koju treba - prevazići
Čak i u uslovima krize, kada su cene nekretnina niže, a poslovnog prostora je nešto više na raspolaganju, troškovi zakupa su, za veliki broj primalaca franšiza, još uvek previsoki. Posebno na najfrekventnijim lokacijama kao što su tržni centri ili pešačke zone.
Ispostavilo se da je lokacija poslovnog prostora od suštinske važnosti za tzv. trgovačke franšize, a posebnu pažnju posvećuju i tome koliko je prostor veliki, kako je dizajniran i uređen. Zbog toga davaoci franšize u svoje operativne priručnike često stavljaju i veoma konkretne zahteve i preporuke: koliko kvadrata treba da ima prodajni prostor i na kojoj lokaciji bi trebalo da bude.
Ove zahteve je, međutim, ponekad teško ispuniti, pogotovo što su nekretnine u pojedinim zemljama izuzetno skupe, a često, do njih nije ni lako doći. Rešenje, u tom slučaju, leži u prilagođavanju - tvrde iskusni franšizni sistemi, a za ustupke su najviše spremne kompanije koje žele da se šire na međunarodna tržišta. Znajući da će se posao razvijati u drugačijim kulturološkim, socijalnim i ekonomskim uslovima, franšizni sistemi će se prilagoditi potrebama i željama određenog tržišta, posebno kada su veličina, lokacija ili uređenje poslovnog prostora u pitanju.
Kako to rade u svetu
Ovakva vrsta ustupka je, izgleda, ipak najčešća kod tzv. uslužnih franšiza, gde lokacija ili velična prostora nisu od presudnog značaja za uspeh poslovanja. Američki časopis Franchise Times nedavno je objavio iskustva nekoliko franšiznih sistema koji su snažno podržali ovu tezu. Prilagođavanje ne samo da je preporučljivo, nego i preko potrebno, smatrali su predstavnici franšiznih sistema koji su posao uspešno razvili i na međunarodnim tržištima.
Kompanija United Franchise Group, recimo, ima 1.400 franšiznih jedinica u 65 zemalja, a franšizno širi tri svoja sistema – Signarama, EmbroidMe i SuperGreen Solutions. Među njima, Signarama je možda i najbolji primer prilagođavanja uslovnima lokalnog tržišta, što potvrđuje i činjenica da je veličina franšiznih objekata u Hrvatskoj, Britaniji ili Tanzaniji - različita. Kao jedan od najvećih franšiznih sistema za izradu reklama, Signarama je zaključila da je, zapravo, najvažnije biti prisutan na što više tržišta u svetu - makar i po cenu ustupaka.
Signarama je tako usvojila hub-and-spoke model širenja franšizne mreže na stranim tržištima, koji je i najprimereniji njihovom modelu master franšize. Po tom modelu, najveći poslovni prostor zauzima glavna (centralna) poslovnica, gde je skoncentrisan i najveći deo posla. Veličina tog prostora kreće se od 100 do 130 kvadratnih metara. Otvaranjem novih franšiznih podružnica, Signarama svojoj mreži dodaje manje radnje od oko 50 kvadratnih metara, ali koje pre služe kao izložbeni prostor. Ispostavilo se da je ovo jedna od najisplativijih strategija za primaoca master franšize.
Danny's je jedan od najpopularnijih lanaca restorana u SAD-u. Franšiznu mrežu, međutim, razvijaju i u Meksiku, Hondurasu i Čileu. Iako komapnija na matičnom tržištu isključivo gradi restorane kao nezavisne ugostiteljske objekte, na internacionalnim tržištima spremni su da restorane otvaraju i u okviru tržnih centara, hotela, kazina, aerodroma. S druge strane, u Centralnoj Americi, na primer, restorani imaju i po 450 kvadratnih metara, što je za 100 kvadrata više nego u SAD-u. Naime, u kompaniji su shvatili da su u tom području naročito popularni ugostiteljski lokali koji mogu da prime veće grupe i porodice.
Rainbow Station je koncept edukativnog centra koji organizuje rekreativne i umetničke radionice za decu do 14 godina, a nude i uslugu čuvanja dece u hitnim slučajevima. Kada su ušli na tržište Kine, međutim, ne samo da su morali drastično da promene izgled objekta, već i sam model poslovanja. U SAD-u, recimo, Rainbow Station obično ima radionice koje su smeštene u dve zgrade i koje zajedno zauzimaju oko 2.000 kvadratnih metara. U Kini, lokalni partner je odlučio da otvori centar koji bi isključivo nudio napredni edukativni program, pošto na taj način ne bi potpali pod udar određenih državnih propisa.
Rainbow Station centar u Kini je svoj program rasporedio na ceo dan, tako da je nastava podeljena na nekoliko naprednih kurseva - časove iz umetnosti i muzike, koji traju od 60 do 75 minuta. Pored toga, umesto da centar smeste u jednu nezavisnu zgradu, prostor iznajmljuju u tržnom centru, tako da su značajno smanjili i troškove za rentu i veličinu poslovnog prostora. S druge strane, to im je dalo priliku da razmišljaju o ozbiljnoj ekspanziji - Rainbow Station planira da otvori još 10 škola u saradnji sa svojim lokalnim partnerom, i dodatnih 100 franšiznih poslovnica u narednih 3 do 5 godina. Međutim, ono što se nije promenilo je enterijer škole, pošto su centri u Kini po dizajnu i uređenju slični onima u SAD-u.
Fleksibilnost, kao preduslov za ekspanziju franšiznih sistema u inostranstvu, moglo bi se reći, za neke sisteme je zapravo bio ključ internacionalnog uspeha.
POGLEDAJTE ČLANKE

Stručnjaci iz oblasti osiguranja uveravaju da je imovinsko osiguranje dostupno preduzetnicima i građanima, te upozoravaju da bi rizike trebalo “pokriti” jer su štete neizbežne, a kad se dese, mogu ugroziti poslovanje i egzistenciju.
Jedan od četiri evra, koji se potroše na oglašavanje u Evropi, utrošen je na online marketing, pokazuje izveštaj IAB Europe AdEx Benchmarka, načinjen u saradnji sa IHS Technology. Online oglašavanje beleži rast u Evropi, pa i u Srbiji i Hrvatskoj.
U Srbiji je trenutno energetski neefikasno oko 90 odsto objekata, procena je Inženjerske komore Srbije. Moramo se uskladiti.
Makedonsko Ministarstvo zdravlja objavilo je nedavno listu lekova koji će moći da se prodaju i u supermarketima i na benzinskim pumpama. Pooštrava se konkurencija apotekama.
Može li se iznajmiti potpuno opremljena kancelarija, po potrebi i bez dodatnih troškova? Italijanska kompanija Halldis je u Beogradu otvorila multifunkcionalni poslovni centar i ponudila svoj koncept kao dobro rešenje.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.