Investicije za rezultate

Damjana Domanovac
"Putovanja za dvoje", časopis za sve koji vole putovanja, već sedam godina izlazi u Hrvatskoj. Prvo franšizno izdanje je pre pet godina počelo da izlazi u Sloveniji, a od pre četiri godine i u Srbiji. Od 2010. godine publikuju se i franšizna izdanja u Francuskoj, Nemačkoj i Bosni i Hercegovini. Damjana Domanovac, glavna urednica i vlasnica časopisa "Putovanja za dvoje", kaže da je ova godina za štampane medije bila nešto teža nego prošla.
Za ostvarivanje dobrih poslovnih rezultata, kako kaže, trebalo je uložiti mnogo više truda. - Investirali smo mnogo sredstava u odlaske na inostrane sajmove i ostvarivanje novih kontakata, što nam se i vraća na najbolji mogući način - objašnjava Domanovac.
- Ove godine većina marketinških budžeta bila je raspoređena na oglašavanje putem interneta, tako da je jedan mali deo pripao štampanim medijima. Za sledeću godinu najave su upravo suprotne, što nas jako veseli. Polovina tog budžeta vraća se ponovo u štampane medije, jer su oglašivači shvatili da dobar marketing ne može da podrazumeva oglašavanje samo u jednom mediju, već da moraju da budu zastupljeni u svima: na internetu, u štampi, na televiziji i radiju, s obzirom da su starosne gradice poklonika različitih medija isto tako različite – naglašava Domanovac.
Ona ističe da su ove godine poslovali pozitivno, i da su, uzevši u obzir uslove poslovanja i činjenicu da se mnogi štampani mediji gase, veoma zadovoljni. - S obzirom na broj već sada potpisanih godišnjih ugovora za oglašavanje u 2014. godini, očekujemo da će ona biti znatno bolja od ove – naglašava Domanovac.

Foto: Damjana Domanovac sa kolegama iz Slovenije i Srbije
Franšize su, kako kaže, poslovale različito. - Ova godina je bila najteža za slovenačko izdanje, a najproduktivnija za francusko koje je postiglo iznenađujuće rezultate. U Srbiji se, kao i u Hrvatskoj, kriza osetila, no zahvaljujući poverenju i dobrim poslovnim odnosima sa stranim klijentima, uspeli smo to da prevladamo – kaže Domanovac.
Planova imaju mnogo. - Pre svega, pred nama je učestvovanje na Sajmu turizma u Beogradu, pa na hrvatskom Place2go, na američkom POW WOW i još nekim sajmovima. Trenutno pregovaramo oko širenja posla na američko tržište. Našu web stranicu postepeno pretvaramo u turistički portal sa mnogo opsežnijim sadržajima i mnogim zanimljivim alatima za čitaoce. Time želimo da osiguramo što bolju komunikaciju i budemo što inovativniji. Predstavljanje našeg novog portala biće na zagrebačkom Place2go sajmu – govori o poslovnim planovima Domanovac.
Trenutno su u pregovorima sa potencijalnim primaocima na nekoliko tržišta. Mada su svesni da je u današnje vreme malo ljudi spremno da investira, nadaju se da će tokom 2014. potpisati još franšiznih ugovora. - Uvek se nadamo novim ugovorima, međutim, ljudi su danas mnogo oprezniji nego pre nekoliko godina. Danas je i manje sredstava za investiranje, a moramo računati da u početku treba nešto i uložiti i poslovati nekoliko brojeva u minusu da bi se pojavili prihodi i nastavilo poslovati dugoročno – objašnjava ona.
Zahvaljujući ulasku Hrvatske u EU povećao se broj stranih klijenata zainteresovanih za oglašavanje. Pored toga, znače im i niže cene telefonskih poziva budući da mnogo razgovaraju sa inostranstvom, ali i niže cene poštarine jer veliki broj magazina šalju van granica Hrvatske. - Mislim da smo, kao projekt, evropski kvalitet dostigli mnogo pre ulaska u EU i da je sada samo bitno zadržati ga i poboljšati – ističe Domanovac.
POGLEDAJTE ČLANKE

Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.