Franšize u Makedoniji
Prema rečima Filipa Vidovića, predsednika Makedonske franšizne asocijacije, na tržištu Makedonije posluje tridesetak stranih franšiznih sistema. Iako ga sam Vidović ocenjuje kao nerazvijeno, može se primetiti da u toj zemlji posluje i nekoliko veoma poznatih franšiznih lanaca koji, recimo, nisu prisutni u drugim zemljama ovog regiona ili posluju u samo nekima od njih.
Među najpoznatijima je Burger King, koji je u tu zemlju stigao preko kompanije TAB Gida, primaoca master franšize. Ta kompanija je, inače, primalac master franšize Burger Kinga i za tržište Turske, a deo je ATA Holding Group-a koji u svom portfoliju ima još nekoliko franšiza.
Drugi ugostiteljski franšizni brend je Domino's Pizza, koji je u Makedoniju stigao krajem 2012. Primalac master franšize je Paul Tsouloufris, a koncept razvija sa još tri partnera. U proteklih godinu dana otvorena su dva restorana u Skoplju.
Jedan od najvećih svetskih trgovinskih lanaca Carrefour na tržištu Makedonije je prisutan kroz franšizu. Zahvaljujući grčkoj kompaniji Marinopoulos – primaocu master franšize, francuski brend je u oktobru 2012. stigao u Skoplje. To je bio prvi korak u daljem širenju na Balkanu, objavljeno je svojevremeno u zvaničnom saopštenju kompanije.
Jedan od napopularnijih brendova kompanije Intercontinental Hotels Group – Holiday Inn, takođe, posluje u glavnom gradu Makedonije, a sredinom ove godine najavljen je i dolazak jednog od brendova kompanije Hilton. Naime, kompanija Hilton Worldwide potpisala je ugovor o franšizi sa makedonskim biznismenom Ajdovanom Ademoskim za otvaranje jednog od svojih brendova Doubletree by Hilton u Skoplju. Prema ranije iznetim planovima, taj hotel bi trebalo da bude otvoren početkom 2016.
Primetno je da su gotovo svi ovi brendovi na tržište Makedonije došli u poslednje tri godine i svoje prve objekte otvorili u glavnom gradu, Skoplju.
Među ostalim poznatim franšiznim sistemima, u Makedoniji su prisutni i brojni modni brendovi: Desigual, Timberland, Original Marines, Intimissimi, 7 camicie, Calzedonia, zatim rent-a-car kompanija Sixt, restorani La Bodequita del Medio i Casa Italia, kao i kafeterija Coffeeshop Company, ali i kompanija kancelarijskog pribora i nameštaja Office1 Superstore i danska kompanija za opremanje doma Jysk.
Vest o odlasku jednog svetskog brenda iz Makedonije našla se ove godine među najvažnijim vestima u medijima koji prate franšizno poslovanje. Naime, raskidom ugovora, McDonald's je prestao da posluje u toj zemlji.
S druge strane, nekoliko kompanija iz Srbije je na tom tržištu prisutno preko primalaca franšize. Svoju franšiznu mrežu u toj zemlji razvijaju Mini Pani, P....S....Fashion, Extreme Intimo, Dve šmizle, Balkan Fun. - Samim tim što je franšizing još uvek nedovoljno razvijen, postoji ogroman potencijal, ali je neophodno jačanje svesti o prednostima ovog modela poslovanja – zaključak je predsednika Makedonske franšizne asocijacije Filipa Vidovića.
POGLEDAJTE ČLANKE
„Kada smo počinjali, uopšte nismo razmišljali o franšizingu kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od tvoraca i vlasnika „Muzeja čula“
Živimo u neverovatnom vremenu gde svaki hobi može prerasti u posao koji će donositi profit i omogućiti lep život prepun zadovoljstva. Šta je potrebno za to, otkriva Milica Lepojević, tvorac i vlasnica koncepta „Savršeno iznenađenje“
Ako tražite posao koji će doneti radost u vaš život, ako razmišljate o tome da pokrenete sopstveni posao, ali vas je strah početnih koraka i mogućih grešaka – možete kupiti franšizu koja na tržišu Srbije uspešno posluje već četiri godine. Zavirite u „Savršeno iznenađenje“.
Želite da izgradite atrakciju koja staje na 100 kvadratnih metara, a privlači posetioce iz svih krajeva sveta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbinjek Černi, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Kada davalac franšize traži idealnog primaoca, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se to osobine i veštine uzimaju kao prednost?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Štedljiva i zdrava franšiza
Pozdrav.Da li imate neko prodajno mesto na jugu Srbije ili nekog saradnika gde bi se moglo na licu mesta videti kako zapravo ti paneli funkcionisu?Zainteresovan sam za kupovinu...
Rent-a-car, carstvo franšiza?
Poštovani hitno potrebna ozbiljna Kompanija za poslovnu saradnju na otvaranju Renta-Car poslovnice-podružnice ili zasebne kompanije u Bosni iHercegovini grad...
Duh starog Novog Sada
Svaka cast! Ponosimo se sto je Manual domaci brend!!!
Duh starog Novog Sada
Bravo za Manual! Ponosna sam što je ovakav brend iz Srbije!
U Pariz po poznate brendove
\'Videti i biti vidjen\' jeste pravi naslov, zbog toga sto je to recenica namenjena, odredjena vrlo poznatim dogadjajima, kao sto je to slucaj-Sajam fransiza u Parizu.Novinar,...