Franšize u Makedoniji

Među najpoznatijim franšizama na tržištu u Makedoniji su Burger King, Domino’s Pizza, Holiday Inn, Carrefour.
Ponedeljak
09.12.2013.
Na tržištu u Makedoniji posluje nekoliko čuvenih svetskih franšiznih sistema. Većina ih je došla u poslednje tri godine i svoje prve objekte otvorila u glavnom gradu, Skoplju.
 

Prema rečima Filipa Vidovića, predsednika Makedonske franšizne asocijacije, na tržištu Makedonije posluje tridesetak stranih franšiznih sistema. Iako ga sam Vidović ocenjuje kao nerazvijeno, može se primetiti da u toj zemlji posluje i nekoliko veoma poznatih franšiznih lanaca koji, recimo, nisu prisutni u drugim zemljama ovog regiona ili posluju u samo nekima od njih.

Među najpoznatijima je Burger King, koji je u tu zemlju stigao preko kompanije TAB Gida, primaoca master franšize. Ta kompanija je, inače, primalac master franšize Burger Kinga i za tržište Turske, a deo je ATA Holding Group-a koji u svom portfoliju ima još nekoliko franšiza.

Drugi ugostiteljski franšizni brend je Domino's Pizza, koji je u Makedoniju stigao krajem 2012. Primalac master franšize je Paul Tsouloufris, a koncept razvija sa još tri partnera. U proteklih godinu dana otvorena su dva restorana u Skoplju.

Jedan od najvećih svetskih trgovinskih lanaca Carrefour na tržištu Makedonije je prisutan kroz franšizu. Zahvaljujući grčkoj kompaniji Marinopoulos – primaocu master franšize, francuski brend je u oktobru 2012. stigao u Skoplje. To je bio prvi korak u daljem širenju na Balkanu, objavljeno je svojevremeno u zvaničnom saopštenju kompanije.

Jedan od napopularnijih brendova kompanije Intercontinental Hotels Group – Holiday Inn, takođe, posluje u glavnom gradu Makedonije, a sredinom ove godine najavljen je i dolazak jednog od brendova kompanije Hilton. Naime, kompanija Hilton Worldwide potpisala je ugovor o franšizi sa makedonskim biznismenom Ajdovanom Ademoskim za otvaranje jednog od svojih brendova Doubletree by Hilton u Skoplju. Prema ranije iznetim planovima, taj hotel bi trebalo da bude otvoren početkom 2016.

Primetno je da su gotovo svi ovi brendovi na tržište Makedonije došli u poslednje tri godine i svoje prve objekte otvorili u glavnom gradu, Skoplju.

Među ostalim poznatim franšiznim sistemima, u Makedoniji su prisutni i brojni modni brendovi: Desigual, Timberland, Original Marines, Intimissimi, 7 camicie, Calzedonia, zatim rent-a-car kompanija Sixt, restorani La Bodequita del Medio i Casa Italia, kao i kafeterija Coffeeshop Company, ali i kompanija kancelarijskog pribora i nameštaja Office1 Superstore i danska kompanija za opremanje doma Jysk.

Vest o odlasku jednog svetskog brenda iz Makedonije našla se ove godine među najvažnijim vestima u medijima koji prate franšizno poslovanje. Naime, raskidom ugovora, McDonald's je prestao da posluje u toj zemlji.

S druge strane, nekoliko kompanija iz Srbije je na tom tržištu prisutno preko primalaca franšize. Svoju franšiznu mrežu u toj zemlji razvijaju Mini Pani, P....S....Fashion, Extreme Intimo, Dve šmizle, Balkan Fun. - Samim tim što je franšizing još uvek nedovoljno razvijen, postoji ogroman potencijal, ali je neophodno jačanje svesti o prednostima ovog modela poslovanja – zaključak je predsednika Makedonske franšizne asocijacije Filipa Vidovića.


Vesna Lapčić
saradnik