Energetska (ne)efikasnost

U duhu usklađivanja sa regulativom EU, od 1. oktobra 2012. i u Srbiji postoji obaveza da svi novi objekti moraju da imaju takozvane "energetske pasoše", koji sadrže opšte podatke o zgradi, klimatske i termotehničke podatke, kao i preporuke za poboljšanje energetskih svojstava objekta... Ovakav pasoš je i neophodan za dobijanje upotrebne dozvole. Ali, to je budućnost. Sadašnjost je - najblaže rečeno - problematična.
U Srbiji je od oko tri miliona objekata, energetski nefikasno oko 90 procenata, procena je predsednika Skupštine Inženjerske komore Srbije Dragoslava Šumarca. I taj procenat se mora smanjiti. Šumarac, u izjavi za agenciju Beta, procenjuje da bi Srbija do 2020. godine mogla da poveća energetsku efikasnost na do 50 odsto objekata, ali da je za takav cilj neophodno oko 1,6 milijardi evra, koje bi - prema ranijim najavama nadležnih - trebalo da se obezbede iz povoljnih kredita.
Inače, Šumarac kaže da se u Srbiji trenutno prosečno troši oko 150 do 200 kilovatčasova po metru kvadratnom na godišnjem nivou za grejanje ili hlađenje, što je tri do četiri puta više od evropskog proseka.
Proces usklađivanja je izazov, ali i šansa i prilika za nova radna mesta i nove preduzetnike. - Ovaj proces bi značio i zapošljavanje za domaću industriju građevinskog materijala, kao i građevinske firme - kaže Šumarac. - U proteklom periodu je već izdato nekoliko stotina ovih pasoša - rekao je on i dodao da je do sada obuku za izdavanje pasoša - prošlo 1.700 inženjera, stručni ispit položilo je 1.400, a licencu za energetsku efikasnost dobilo je oko 1.200 njih. Šumarac je kazao i da je nadležno Ministarstvo izdalo rešenja za više od 150 firmi koje mogu da rade energetske preglede, izradu pasoša i elaborate o energetskoj efikasnosti, koji se prilažu uz građevinsku dozvolu.
Važeći Pravilnik o energetskoj efikasnosti zgrada, koji pored ostalog utvrđuje količinu potrošene energije za grejanje ili hlađenje stana ili zgrade, usklađen je sa propisima u Evropskoj uniji.
Šumarac podseća i da je energetskim pasošima predviđeno osam razreda, od A plus do G, s tim što je A plus najveća energetska efikasnost, odnosno, najmanja potrošnja energije po kvadratnom metru, i da je za nove zgrade predviđeno da najniža kategorija može da bude C, odnosno 65 kilovatsati po metru kvadratnom na godišnjem nivou. Za stare objekte je predviđeno da budu unapređeni najmanje za jednu kategoriju u odnosu na postojeću. Osnova energetskog unapređenja postojećih zgrada, po Šumarcu, jeste izolacija zidova i zamena prozora i vrata, kao i prilagođavanje sistema za grejanje ili hlađenje. - Dobar prozor sa dvostrukim staklom i inertnim gasom argonom košta od 120 do 130 evra po kvadratu, a oblaganje fasade ne može da košta više od 15 do 20 evra po kvadratu - rekao je on, i dodao da su i gradovi u obavezi da po Zakonu o efikasnom korišćenju energije uvedu plaćanje centralnog grejanja po potrošnji, što je dodatna ušteda.
Procenjuje se da energetski pasoši poskupljuju izgradnju za oko pet procenata, ali se povraćaj uloženih sredstava, kroz manju potrošnju, vraća za pet do šest godina.
U Srbiji još uvek nema franšiznih sistema koji se bave ovom vrstom delatnosti, ali je realno očekivati da se uskoro pojave. U međuvremenu, redakcija Franchising portala će nastojati da uskoro čitaocima prikaže neke od zanimljivijih stranih franšiznih sistema koji se bave energetskom efikasnošću.
POGLEDAJTE ČLANKE

„Kada smo počinjali, uopšte nismo razmišljali o franšizingu kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od tvoraca i vlasnika „Muzeja čula“
Živimo u neverovatnom vremenu gde svaki hobi može prerasti u posao koji će donositi profit i omogućiti lep život prepun zadovoljstva. Šta je potrebno za to, otkriva Milica Lepojević, tvorac i vlasnica koncepta „Savršeno iznenađenje“
Ako tražite posao koji će doneti radost u vaš život, ako razmišljate o tome da pokrenete sopstveni posao, ali vas je strah početnih koraka i mogućih grešaka – možete kupiti franšizu koja na tržišu Srbije uspešno posluje već četiri godine. Zavirite u „Savršeno iznenađenje“.
Želite da izgradite atrakciju koja staje na 100 kvadratnih metara, a privlači posetioce iz svih krajeva sveta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbinjek Černi, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Kada davalac franšize traži idealnog primaoca, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se to osobine i veštine uzimaju kao prednost?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Štedljiva i zdrava franšiza
Pozdrav.Da li imate neko prodajno mesto na jugu Srbije ili nekog saradnika gde bi se moglo na licu mesta videti kako zapravo ti paneli funkcionisu?Zainteresovan sam za kupovinu...
Rent-a-car, carstvo franšiza?
Poštovani hitno potrebna ozbiljna Kompanija za poslovnu saradnju na otvaranju Renta-Car poslovnice-podružnice ili zasebne kompanije u Bosni iHercegovini grad...
Duh starog Novog Sada
Svaka cast! Ponosimo se sto je Manual domaci brend!!!
Duh starog Novog Sada
Bravo za Manual! Ponosna sam što je ovakav brend iz Srbije!
U Pariz po poznate brendove
\'Videti i biti vidjen\' jeste pravi naslov, zbog toga sto je to recenica namenjena, odredjena vrlo poznatim dogadjajima, kao sto je to slucaj-Sajam fransiza u Parizu.Novinar,...