Najbrže rastuće franšize

Tempo širenja franšizne mreže samo je jedan, ali, bez sumnje, najočigledniji pokazatelj aktuelnih kretanja na tržištu franšizinga – branše koje u datom trenutku beleže najbrži rast broja poslovnica, prelaze odmah i u kategoriju “popularnih” biznisa. Ako je suditi po Listi najbrže rastućih franšiza magazina Entrepreneur (2014 Fastest-Growing Franchise Rankings), u kolevci franšizinga – Sjedinjenim Američkim Državama – u ovom trenutku, najpopularniji poslovi su fitnes klubovi i prodaja smrznutog jogurta. Na ovoj listi, našlo se po šest kompanija iz oba sektora, a najbolje su kotirani lanac fitnes klubova Anytime Fitness (15) i lanac barova za prodaju smrznutog jogurta Menchie’s (23).
Izbor je, inače, načinjen na osnovu liste 500 najuspešnijih franšiznih sistema (Entrepreneur's 2014 Franchise 500®), a kao osnovni kriterijum rangiranja uzet je jedino broj novootvorenih jedinica u Americi i Kanadi od jula 2012. do jula 2013. godine. U tom periodu, kompanije koje su ušle u izbor (102 kompanije) ukupno su pridodale 9.844 novih franšiznih jedinica na tržište Amerike i Kanade.
Zanimljivo je da je najbolje rangirana kompanija iz sektora fitnesa, zapravo, i franšizni sistem broj jedan u Americi – Anytime Fitness (prema listi Entrepreneur's 2014 Franchise 500®). Koncept fitnes centra koji radi 24 sata dnevno i koji klijentima daje mogućnost da koriste usluge kluba kad god im je drago, danas ima skoro 2.500 jedinica, koje redovno posećuje više od 1,9 miliona ljudi. I ne samo da imaju “pleme” u Americi, već i širom sveta (558 centara). Iako po ukupnom broju jedinica ova fitnes franšiza ne može da parira velikim lancima brze hrane ili trgovinskim lancima, u zbiru sa drugim kriterijumima*, Anytime Fitness je zauzeo prvo mesto na listi 500 najuspešnijih. Kompanija je, inače, samo pre deset godina bila prilično nepoznat sistem. Među top 10 franšiznih sistema – ušla je tek prošle godine.
Najbrže rastući franšizni sistem je, međutim, dobro poznati fast-food lanac Subway. Tempo širenja franšizne mreže daleko je prevazišao sve ostale – Subway danas ima skoro 41.400 restorana u 104 zemlje širom sveta. Sudeći po listi, Subway je samo predvodnik u svojoj branši, budući da kompanije iz sektora brze usluge, u zbiru, zauzimaju više od četvrtine liste najbrže rastućih franšiza u Americi. Među njima, pak, najviše ima restorana koji prodaju pizze i sendviče. Pored Subway-a, u vrhu liste se nalaze i Dunkin’ Donuts, Jimmy John's Gourmet Sandwiches, Pizza Hut, Taco Bell, McDonald’s...
Iako je rast broja jedinica važan činilac, ne treba zaboraviti da je to samo jedan od pokazatelja koji određuju uspešnost i stabilnost franšiznog sistema. Dešavalo se da među prvih 10 najuspešnijih kompanija budu i sistemi koji su otvarali stotine, pa i hiljade novih poslovnica u toku godine, a da deset godina kasnije, čak polovina tih kompanija ne bude ni među 500 rangiranih sistema.
*Magazin Entrepreneur svake godine objavljuje listu 500 najuspešnijih franšiznih sistema. Kompanije se rangiraju na osnovu niza kriterijuma koji uključuju i finansijske izveštaje, veličinu franšizne mreže, iznos početne investicije, starost kompanije, broj godina od pokretanja franšiznog sistema, procenat raskinutih ugovora. Da bi uopšte ušla na listu, kompanija treba da ima najmanje 10 franšiznih jedinica, od toga bar jedna treba da posluje u Sjedinjenim Američkim Državama.
POGLEDAJTE ČLANKE

„Kada smo počinjali, uopšte nismo razmišljali o franšizingu kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od tvoraca i vlasnika „Muzeja čula“
Živimo u neverovatnom vremenu gde svaki hobi može prerasti u posao koji će donositi profit i omogućiti lep život prepun zadovoljstva. Šta je potrebno za to, otkriva Milica Lepojević, tvorac i vlasnica koncepta „Savršeno iznenađenje“
Ako tražite posao koji će doneti radost u vaš život, ako razmišljate o tome da pokrenete sopstveni posao, ali vas je strah početnih koraka i mogućih grešaka – možete kupiti franšizu koja na tržišu Srbije uspešno posluje već četiri godine. Zavirite u „Savršeno iznenađenje“.
Želite da izgradite atrakciju koja staje na 100 kvadratnih metara, a privlači posetioce iz svih krajeva sveta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbinjek Černi, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Kada davalac franšize traži idealnog primaoca, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se to osobine i veštine uzimaju kao prednost?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Šta je potrebno za pokretanje Mini Pani franšize, po čemu se izdvajaju od sličnih koncepata i šta očekuju od predstojećeg Sajma franšiza u Opatiji, govori Kornelia Šild-Ferenc
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
POPULARNO NA FORUMU
Štedljiva i zdrava franšiza
Pozdrav.Da li imate neko prodajno mesto na jugu Srbije ili nekog saradnika gde bi se moglo na licu mesta videti kako zapravo ti paneli funkcionisu?Zainteresovan sam za kupovinu...
Rent-a-car, carstvo franšiza?
Poštovani hitno potrebna ozbiljna Kompanija za poslovnu saradnju na otvaranju Renta-Car poslovnice-podružnice ili zasebne kompanije u Bosni iHercegovini grad...
Duh starog Novog Sada
Svaka cast! Ponosimo se sto je Manual domaci brend!!!
Duh starog Novog Sada
Bravo za Manual! Ponosna sam što je ovakav brend iz Srbije!
U Pariz po poznate brendove
\'Videti i biti vidjen\' jeste pravi naslov, zbog toga sto je to recenica namenjena, odredjena vrlo poznatim dogadjajima, kao sto je to slucaj-Sajam fransiza u Parizu.Novinar,...