Tržište koje obećava

Evropsko tržište auto-delova vredno je 100 milijarde evra uključujući dobavljače delova od Irske do Rusije, pokazuje poslednje istraživanje koje je objavila konsultantska kuća Frost&Sullivan. Prihodi godišnje rastu 2,4 procenta i može se reći da se industrija kompletno oporavila od krize u koju je zapala 2009. i 2010. godine. U narednim godinama, rast širom Evrope biće podstaknut rastom prodaje automobila u Istočnoj Evropi – pre svega u Poljskoj i Rusiji – ali i većom potražnjo za uslugama popravki i održavanja automobila, čija se starost povećava i u Zapadnoj Evropi.
Trendovi su u ovom pogledu slični i u Sjedinjenim Američkim Državama. Naime, starost automobila raste čak i na tom tržištu, i sve veći broj ispitanika u raznim istraživanjima kaže da automobile zadržavaju duže nego ranije, što znači i da se prosečna starost automobila povećava. Zbog svega toga ne čudi što Franchise Times, jedan od vodećih časopisa o franšizingu, sugeriše preduzetnicima da razmotre uzimanje neke od franšiza iz ove oblasti, budući da je reč o industriji vrednoj milijarde dolara.
Među franšiznim liderima u ovoj oblasti u svetu je svakako kompanija NAPA iz SAD koja je osnovana 1931. pod okriljem Nacionalne asocijacije auto-delova. Oko 91 odsto do-it-yourself klijenata prepoznaje ovaj brend. Mrežu čini više od 6.000 prodavnica širom Amerike.
Trend franšiznog širenja u ovoj oblasti postoji i u zemljama ovog regiona, a među franšiznim lancima nalaze se domaće i inostrane kompanije. Od modela poslovanja zastupljene su klasične prodavnice auto-delova, sistemi koji objedinjuju servise i maloprodaju, kao i sistemi kojima je usluga, odnosno, popravka automobila primarna.
Franšize u Srbiji
Među prvima je na srpsko tržište stigao Vulco koji danas broji 45 franšiznih servisa i nastavlja da se širi.
Vlastimir Bukvić, specijalista za razvoj maloprodaje u kompaniji Vulco Srbija, kaže da se pristupanju ovoj mreži otvaraju vrata za poslovni napredak.
Kompanija Vulco je multinacionalni franšizni lanac vulkanizera u vlasništvu koncerna Goodyear. Vulco je prisutan i u zemljama zapadne Evrope, ali i u zemljama zapadne Afrike – takođe kroz franšizu.
Nippon Pieces Services je francuska franšiza i posluje od 1994. godine. Za ovih 20 godina postojanja postala je jedna od najvećih aftermarket evropskih kuća za prodaju rezervnih delova za automobile. Za sada prodavnice u Srbiji posluju na samo dve lokacije, i to u Beogradu, a primalac master franšize je Nippon Pieces Services-S Beograd.
U Srbiji je, međutim, odnedavno prisutan i nemački franšizni koncept Motoo koji akcenat stavlja na servis automobila, ali kod tog servisera postoji mogućnost i kupovine auto-delova. Marko Stefanović, menadžer servisnog koncepta Motoo, kaže da interesovanje primalaca postoji te da je cilj tog franšiznog lanca da u mrežu uključi 80 servisera širom zemlje. – Tehničko-tehnološke promene se dešavaju jako brzo, i ukoliko serviseri žele da zadrže visok nivo usluge, moraju da prate sve te promene– nedavno je rekao za naš portal.
Iako kompanija Hans Hess, u čijem sastavu posluje franšizni sistem Motoo, u Nemačkoj razvija i franšizu prodavnica auto-delova, u Srbiji je naglasak, pre svega, na servisu automobila.
POGLEDAJTE ČLANKE

Andrej Tomljenović iz Osijeka se četiri godine samostalno bavio ugradnjom auto-folija. Razmišljajući da proširi posao, došao je do Car Foil Shop-a. Danas je primalac master franšize ovog brenda, zadužen za tržišta Hrvatske i Slovenije.
Car Foil Shop, koncept koji objedinjuje prodaju i ugradnju auto-folija, započeo je poslovanje u Hrvatskoj. Primalac master franšize za Hrvatsku biće ujedno zadužen i za teritoriju Slovenije.
O iskustvima u franšiznom poslovanju razgovaramo sa Đorđem Stankovićem, vlasnikom koncepta Car Foil Shop
Car Foil Shop, koncept koji objedinjuje prodaju i servis za ugradnju folija, sada ima u ponudi nekoliko franšiznih formata. Jedan od njih je pogodan i za manja mesta.
Kako je protekla prva godina za Car Foil Shop u Sloveniji, u kojim gradovima se nudi franšiza ovog brenda i kako vidi dalji razvoj, odgovara Nik Kajtna, primalac master franšize za Sloveniju
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Šta je potrebno za pokretanje Mini Pani franšize, po čemu se izdvajaju od sličnih koncepata i šta očekuju od predstojećeg Sajma franšiza u Opatiji, govori Kornelia Šild-Ferenc
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
POPULARNO NA FORUMU
I benzin teče kroz franšizu
S kim da komuniciram u vezi frnsuiznog poslovanja
Franšiza za novo ruho automobila
Jako je lepo kad se nešto napiše o ljudima koji pošteno i marljivo rade i pružaju vrhunsku uslugu. Naime, ulepšao sam i osposobio za pojavu na ulici svoj prilično stari...