Spoj tradicije i inovacije

Foto: Thomas Pavlović sa osobljem Holiday Inn
Za tih pet godina, hotel je tri puta osvojio najeminentniju nagradu “Nosilac baklje” koju dodeljuje InterContinental Hotels Group (IHG), grupacija u okviru koje hotel posluje.
Koliko Vam u poslovanju pomaže to što ste deo velikog svetskog sistema InterContinental Hotels Group?
Mi smo deo, zapravo, najvećeg svetskog hotelskog sistema. Sigurno da nam pomaže. Brend Holiday Inn je najpoznatiji hotelski brend na svetu. Ne samo zato što je najstariji, već zato što je to prvi hotelski lanac na svetu. Prednosti su brojne. Recimo, centralni rezervacioni sistem Holidex je prvo uveden u Holiday Inn-u. Internet kao distribucioni kanal je, takođe, prvo upotrebljen u ovom lancu hotela... To su sve elementi koji pomažu u poslovanju. Kada ste deo grupe koja raspolaže sa više od 660.000 soba širom sveta, onda predstavljate silu na tržištu. Sam brend ne dovodi do uspeha, uspeh kuće je uvek vezan za umešnost domaćeg menadžmenta i personala. To dokazuje i činjenica da je beogradski Holiday Inn na vrhu u okviru grupe, a ne berlinski ili pariski, na primer.
Možete li nam detaljnije objasniti franšizni odnos sa davaocem franšize InterContinental Hotels Group?
Firma Belexpocentar je vlasnik objekta i hale, a Savath Hospitality Management je menadžment kompanija koja upravlja ovim hotelom. Potpisnik franšiznog ugovora, odnosno nosilac franšize je firma Belexpocentar i nije reč o master franšizi za srpsko tržište, već o pojedinačnom ugovoru. To je model koji je u svetskom hotelijerstvu uobičajen i veliki broj hotela upravo posluje na taj način.
Franšizni odnos je veoma kompleksan. Ugovorne strane potpisuju pet ugovora. Jedan od njih je i ugovor o franšizi koji ima oko 50 stranica. Zatim se potpisuju ugovori u vezi sa tehničkom podrškom, pa ugovor o korišćenju centralnog rezervacionog sistema Holidex. Četvrti ugovor je za Property Report, a peti Trademark user agreement.
Standardi koje primalac franšize treba da zadovolji su opisani na stotinama hiljada stranica. Polazi se od arhitektonsko-građevinskih standarda i standarda tehnologije, zatim se definišu standardi protivpožarne zaštite i najzad, dizajnerski, operativni i mnogi drugi. Standardi su nešto do čega se dolazi potpisivanjem prethodnih pet ugovora. Ugovori su obostrano obavezujući i definišu rok sporazuma (postojeći ugovor je na 20 godina), propisuju naknade i obaveze poštovanja svih standarda i različite klauzule o sankcijama ukoliko se oni ne ispoštuju.
Odnos podrazumeva i nekoliko vrsta naknada: za prijavu, za tehničku podršku, od ostvarenog prihoda od prodaje soba (royalty fee), zatim naknade za marketing i direktne rezervacije preko Holidex sistema koje se plaćaju na osnovu realizacije, pa naknade za program lojalnosti i Global Distribution System (GDS).
Kada možemo očekivati otvaranje novih Holiday Inn hotela u Srbiji?
Otvaranje hotela Holiday Inn Novi Sad je planirano za septembar sledeće godine. Holiday Inn Kragujevac je trebalo da se otvori odmah posle beogradskog, ali je razvoj tog projekta trenutno usporen. Zakon o prostornom planiranju i izgradnji je zbog delova o konverziji zemljišta „ukrao“ bar godinu dana u realizaciji projekta. Kada se sve to završilo, investitor je otišao u stečaj. Potpisan je ugovor o franšizi, menadžmentu, urbanistički plan predviđa izgradnju hotelskog objekta na tom zemljištu, ali se sada čeka investitor. Kragujevcu je neophodan jedan ovakav hotel. Ono što je trenutno u ponudi u tom gradu je u srednjoj donjoj klasi i nijedan ne ispunjava međunarodne standarde.
Za hotele u Beogradu, Novom Sadu i Kragujevcu zajednički su menadžment kompanija i brend, dok je investitor svuda različit.
Član ste Upravnog odbora SURF-a. Zbog čega Udruženje nije aktivnije?
Poslednja veća aktivnost je bio prošlogodišnji Sajam franšiza. Postali smo i član Evropskog udruženja franšiza. Međutim, možda smo mnogo rano pokrenuli tu priču, pa ove godine neće biti ni Sajma franšiza. Ne postoji još dovoljno sluha za ovakve stvari na srpskom tržištu. Neretko ljudi postavljaju pitanje zašto da plaćaju nekome neke nadoknade jer svi smatraju da i sami znaju sve da rade. Franšize funkcionišu, pre svega, kod velikih kompanija. Taj način poslovanja nije u Srbiji zaživeo kao u drugim zemljama. Iskreno se nadam da će se u skorijoj budućnosti ovo promeniti nabolje.
POGLEDAJTE ČLANKE

Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.