Bez obzira na veličinu i razvijenost tržišta u Sjedinjenim Američkim Državama, pojedini nacionalni franšizni sistemi – kao McDonald's, 7-Eleven ili KFC – najveći broj franšiznih poslovnica imaju, zapravo, na inostranim tržištima. Ove kompanije su vremenom postale sinonimi za franšizing, zaslužne i za to što se franšizni vid poslovanja proširio skoro na sva tržišta sveta.
Nedavno je, naime, objavljena lista Top Global Franchises američkog časopisa Entrepreneur – rangirano je 200 najuspešnijih američkih franšiza koje aktivno rade na širenju franšizne mreže na inostranim tržištima. Ova „specijalizovana“ lista sastavljena je na osnovu Entrepreneur-ove godišnje liste 500 najuspešnijih franšiznih sistema (Entrepreneur's 2014 Franchise 500®), a kao osnovni kriterijum, uzeta je činjenica da kompanije traže nove primaoce franšize van Sjedinjenih Država, kao i da već imaju najmanje pet uspostavljenih franšiznih poslovnica u inostranstvu. Kad se uzmu u obzir i drugi relevantni pokazatelji* – veličina sistema, tempo rasta, finansijska moć i stabilnost sistema – 7-Eleven je uspeo da dve godine zaredom bude na samom vrhu ove liste.
Popis 200 najuspešnijih američkih franšiza koje se šire internacionalno pokazuje, međutim, da mrežu na globalnom nivou konstantno razvijaju brendovi iz oblasti ugostiteljstva i gastronomije, kojih je i najviše – 20% rangiranih brendova su, zapravo, restorani, picerije, fast-food koncepti, barovi za prodaju sendviča, smrznutog jogurta i drugih poslastica. Među prvih deset, ima ih čak šest; među prvih dvadeset – deset: Pizza Hut (2), Subway (4), McDonald’s (5), Baskin-Robbins (6), KFC (8), Hardee’s (10), Diary Queen (12), Papa John's (15), Dunkin’ Donuts (18) i Denny’s (20).
Od tih sistema, najveći broj franšiznih poslovnica van Amerike imaju franšizne „ikone“ McDonald’s (16 hiljada) i Subway (15 hiljada), a zatim i dva lanca u vlasništvu kompanije YUM! Brands – KFC ( 9.500) i Pizza Hut (5.600). To ih, međutim, ne sprečava da i dalje šire mrežu. Pizza Hut i Subway, da podsetimo, aktivno traže primaoce franšize i u zemljama ovog regiona – Hrvatskoj i Sloveniji.
Ova lista, s druge strane, ukazala je i na to da veliki broj uspešnih franšiza dolazi iz oblasti hotelijerstva, čišćenja, edukacije, fitnesa i brige o starijim osobama. To su ujedno franšizni sistemi za koje vlada veliko interesovanje na stranim tržištima. Udeo ovih brendova na listi kreće se od 8,5% (hoteli), preko 7% (usluge čišćenja) do 6% (edukativni koncepti), odnosno, 3% (fitnes koncepti i briga o starijim osobama).
U najuspešnije hotelijerske franšize spadaju lanac jeftinih hotela Super 8 (9), zatim International Hotel Group (27), Hampton Hotels (33), Days Inn (34), Radisson (35) – koji trenutno imaju između 90 (Hamptons), do 730 (Super 8) ili čak 1.500 poslovnica (IHG) van Amerike.
Najbolje kotirana franšiza koja pokriva najrazličitije usluge čišćenja je Jan-Pro Franchising (16), koja u ovom trenutku ima oko 1.400 franšiznih jedinica van Amerike – ali, najviše u Kanadi (skoro 1.300). Najuspešnija edukativna franšiza je Kumon (28), lanac škola za unapređenje matematičkih veština i sposobnosti čitanja i razumevanja teksta, sa skoro 24.000 franšiznih centara širom sveta. Najbolja fitnes franšiza je Anytime Fitness (7), ujedno i franšiza br. 1 u Americi (prema godišnjoj listi 500 najuspešijih) – sa više od 650 klubova van Amerike, dok oblast brige o straijim osobama predvodi sistem Home Instead Home Care (19) sa 400 franšiznih agencija na stranim tržištima.
Neki od ovih franšiznih sistema uspešno posluju i na ovim prostorima. Među njima su Subway, McDonald’s, KFC, Sixt, Sign-A-Rama, IHG, RE/MAX, Doubletree by Hilton, a kako smo pomenuli, Pizza Hut i Subway u ovom trenutku traže preduzetne, potencijalne primaoce franšize iz Hrvatske i Slovenije,.
*Magazin Entrepreneur svake godine objavljuje Listu 500 najuspešnijih američkih franšiznih sistema. Kompanije se rangiraju na osnovu niza kriterijuma koji uključuju i finansijske rezultate, veličinu franšizne mreže, iznos početne investicije, starost kompanije i broj godina u franšizingu, procenat raskinutih ugovora.
POGLEDAJTE ČLANKE

Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE

„Malac Genijalac“ je brend poznat širom regiona. Na tržištu Severne Makedonije postoji još potencijala za širenje franšizne mreže.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Verbatoria povećava svoju franšiznu porodicu u Evropi – na mapi se sada nalazi novi partner iz Poljske. Kompanija je učestvovala i na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.