Moja franšiza: Fly Fly Travel
Iako je danas uspešna preduzetnica i primalac franšize turističke kompanije Fly Fly Travel, ulazak u preduzetništvo za Isidoru Tepavčević iz Novog Sada bio je, kako sama kaže, rezultat životnih okolnosti. Pre nego što će uopšte pomisliti da uđe u posao sa prodajom avio-karata i turističkih aranžmana, Isidora Tepavčević je sa porodicom osam godina živela u Ukrajini u Kijevu. Bavila se marketingom u poznatoj lokalnoj medijskoj kući KP Media. Kada su u decembru 2011. odlučili da se vrate u Srbiju, Isidora je morala da počne „sve ispočetka“. – Kao što je to često slučaj u Srbiji, bez obzira na znanje stranih jezika, obrazovanje, iskustvo, prilično je bilo teško naći posao – iskrena je ona.
Uz bezrezervnu podršku supruga, rešila je da pokuša da posao pokrene sama. Svesna, međutim, da je lakše razvijati posao u razrađenom sistemu nego „od nule“, kaže da je od samog početka razmišljala o – uzimanju franšize. – Znali smo šta znači raditi u franšizingu. Zapravo, uzimanje franšize je postao i osnovni preduslov za pokretanje posla. Brinulo nas je jedino što nismo znali da li postoji i kakva je ponuda franšiza u Srbiji – priča kako se „nametnula“ i razvijala ideja o ovom modelu poslovanja.
Razmišljala je o različitim branšama, da bi na kraju, kada je sagledala sve mogućnosti za rast i razvoj posla, izbor pao na turizam. Među kompanijama koje su davale franšizu, pak, izdvojio se Fly Fly Travel. – Odlučili smo se za Fly Fly Travel jer je kompanija postala prepoznatljiv brend na tržištu. Mi smo to videli kao sigurnu investiciju, uz maksimalno smanjen rizik za poslovanje. Posebno nas je privukao razrađen sistem rada i široka paleta proizvoda u ponudi – objašnjava Isidora kako je odlučila da postane primalac njihove franšize.
Tako je, početkom marta 2013. godine u Novom Sadu otvorila turističku agenciju za prodaju avio-karata i aranžmana pod brendom Fly Fly Travel. – U franšiznom paketu smo dobili sve što je bilo potrebno za početak rada – kompanija je opremila poslovnicu u svom prepoznatljivom stilu i dizajnu, obezbedila kancelarijski nameštaj i opremu, kao i reklamni materijal – kaže Tepavčević. Fly Fly Travel, dodaje, kao deo svoje obavezne podrške, svim primaocima franšize ustupa i sve potrebne poslovne softvere. Obuku za prodaju avio-karta i aranžmana prošla je u sedištu kompanije u Beogradu, što takođe ulazi u obavezni „paket“ podrške davaoca franšize.
Pomoć i podrška kompanije, međutim, ne nestaju sa otvaranjem poslovnice, naglašava Isidora. – Naša saradnja se zasniva na svakodnevnoj i bezrezervnoj podršci iza koje stoji tim sjajnih, mladih ljudi iz Fly Fly Travel-a. To, najpre, podrazumeva prenos iskustva i znanja, a zatim i ustupanje svih sistema i programa neophodnih za rad. Na konstantnu i svakodnevnu marketinšku, logisitičku i tehničku podršku mogu da računam za sve vreme trajanja ugovora – objašnjava šta su sve prednosti rada u ovom franšiznom sistemu.
Iako pokretanje posla u franšizingu donosi sigurnost od samog početka, uspeh, kako kaže, umnogome zavisi od toga koliko je preduzetnik sam spreman da se posveti poslu. – Profesionalnost, predanost, mukotrpan rad, ali i ljubaznost u komunikaciji sa klijentima – to su osnovni preduslovi za uspeh – kaže Isidora. U njenom slučaju, rezultati su već vidljivi. Za nepune dve godine, franšizna agencija u Novom Sadu može da se pohvali poslovanjem koje konstantno ide uzlaznom putanjom. – Vraćaju nam se stari klijenti, dolaze novi, što je nama i najveća satisfakcija za dalji rad – potvrđuje Isidora.
Za sada nije nailazila na veće poteškoće, koliko god da je odluka o ulasku u preduzetništvo u početku nosila i dozu neizvesnosti. Kao deo velikog, uigranog sistema, primalac franšize, zapravo, ima „privilegiju“ da svoje nevolje podeli sa ljudima koji će moći najbolje da ga razumeju. To potvrđuje i ona. – Zajedno sa timom ljudi iz Fly Fly Travel-a prolazili smo i kroz lepe i uspešne, ali i teške situacije u poslovanju. Na kraju se sve, na obostrano zadovoljstvo, uspešno završavalo. Na osnovu sopstvenog iskustva, mogu da kažem da to što primalac franšize ima priliku da prati proveren sistem i oslanja se na podršku davaoca, znatno umanjuje rizik od neuspeha – kaže, uverena da će i ubuduće biti tako.
– Ako ste uporni, vredni, istrajni, strpljivi, spremni da učite i da se prilagođavate savremenom dobu i budete u koraku sa novinama – uspeh je neminovan, bez obzira za koju franšizu da se odlučite – odgovara Isidora na pitanje šta bi mogla da poruči onima koji razmišljaju o uzimanju franšize.
POGLEDAJTE ČLANKE
Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
Da li postoji jasna granica između distribucije i franšize? Ako postoji, po čemu se one razlikuju?
Hrvatska kompanija Eko okusi predstavila je franšizni koncept proizvodnje i prodaje poslastice Kolutti. Uskoro se očekuje i otvaranje prvih franšiza.