Malo skladište za franšizu
Statistika pokazuje da svako deseto domaćinstvo u SAD iznajmljuje dodatni prostor za odlaganje stvari koje se retko ili više uopšte ne koriste. To, zapravo, podrazumeva iznajmljivanje manjeg skladišta unutar specijalizovanog objekta, a procenjuje se da širom Amerike postoji više do 48.500 ovakvih jedinica (self-storage). Kompanije koje se bave iznajmljivanjem i održavanjem „privatnih skladišta“, u zbiru inkasiraju oko 24 milijarde dolara na godišnjem nivou. Praksa pokazuje da ovaj sektor nije pretrpeo kontrakciju čak ni tokom Velike recesije (2007-2009). Bez obzira na ekonomske oscilacije, ispostavilo se da potreba za dodatnim prostorom uvek postoji – bilo da se odloži višak nameštaja i drugog pokućstva pri selidbi u manji stambeni prostor (za vreme recesije), bilo da se sačuvaju stare ili nepotrebne stvari (kada kupovna moć poraste).
Ovi pokazatelji su, zapravo, bili dovoljan motiv mladoj poljskoj kompaniji Kangu Self Storage da istu vrstu usluge ponudi svojim sunarodnicima. Pored toga što je, kako kažu, ideja za posao došla iz Sjedinjenih Američkih Država, jedan od najboljih promotera bio im je i američki rijaliti šou „Bitka za skladište“ (Storage Wars), koji uživa veliku popularnost u Poljskoj. Stanje na tržištu svakako im je išlo u prilog – broj onih koji žive u malim stanovima i kućama nije zanemarljiv, stoga, i potreba za dodatnim prostrom za odlaganje – nije bila mala.
Kada su 2012. otvorili prve Kangu skladištene komplekse u Poznanju i Vroclavu, investiciju u posao uspeli su da vrate za samo pola godine rada, a nakon dve godine, 80 posto skladišta je bilo popunjeno i iznajmljeno. U ovom trenutku, dostigli su popunjenost od oko 90 posto, a sve ukazuje na to da će taj procenat i dalje rasti.
Iako Kangu Self Storage nije jedina kompanija koja se bavi iznajmljivanjem skladišta u Poljskoj, ipak je među prvima uvela mogućnost davanja franšize. – Ovaj sektor još uvek nije zasićen. Postoji samo nekoliko kompanija u Poljskoj koje se bave istim poslom, tako da konkurencija nije jaka. Međutim, većina stanovnika još uvek nije svesna da ovakva usluga postoji. A znamo da potrebe ima, jer svakodnevno dobijamo veliki broj upita za partnerstvo – kaže Pšemislav Guvčevski, direktor kompanije.
U međuvremenu, otvorili su skladište u Šćećinu, a planiraju da posao prošire i na Varšavu, kao i još nekoliko gradova. – Naš cilj je da pokrijemo osam najvećih poljskih gradova. „Self-storage“ još uvek nije posao za male gradove – objašnjava Guvčevski.
Iako skladišta najčešće koriste pojedinci (fizička lica), self-storage je prikladan i za firme koje nemaju dovoljno kancelarijskog prostora za odlaganje dokumentacije ili dodatne opreme. Bitno je da su skladišta dostupna 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji. Čitav kompleks treba da ima najmanje 1.000 kvadratnih metara i bude smešten u centralnoj gradskoj zoni. Minimalni period najma je dve nedelje, ali se ugovori obično potpisuju na više meseci, bez određenog roka trajanja. Za najmanji format skladišta treba izdvojiti oko 15 evra mesečno.
Otvaranje skladišta, međutim, zahteva mnogo rada i znatne investicije, iskren je Guvčevski. Za gradnju i pripremu objekta, u zavisnosti od planiranog obima poslovanja, treba izdvojiti od nekoliko stotina hiljada do nekoliko miliona zlota. U kompaniji su, stoga, odlučili da svojim partnerima ponude dva modela saradnje. Prvi podrazumeva zajedničko ulaganje (joint venture), pri čemu veći deo investicije pokriva Kangu (60-80%). Ovaj model podrazumeva i da partner, pored redovne plate za upravljenje skladištem, dobija i udeo u vlasništvu nad kompanijom. Dužan je, međutim, da pokriva tekuće troškove poslovanja (u zavisnosti od svog udela).
Drugi oblik saradnje je klasični franšizing – primalac franšize sam ulaže u rentiranje ili kupovinu i adaptaciju objekta. Pored toga, ima obavezu da plaća i mesečnu franšiznu naknadu.
Izvor: Franchising.pl
Autor: Dominika Pronarska
Priredila: N.B.
POGLEDAJTE ČLANKE
Poznata kurirska služba Mail Boxes Etc. stiže u Srbiju. Prva poslovnica je otvorena u Beogradu.
Šta su poslovni ciljevi ProfitApp-a, koja su tržišta otvorili, kakav profil primalaca franšize traže i šta očekuju u narednim godinama, otkriva franšizni menadžer kompanije Marko Mirović
Slovenačka prevodilačka agencija K&J Translations posluje na osam stranih tržišta i ima franšize u četiri zemlje. Ko su poželjni franšizni partneri i koja tržišta su u fokusu za dalji franšizni razvoj?
Iz Amerike na tržišta ovog regiona stiže Signal 88 Security, franšizni sistem specijalizovan za usluge obezbeđenja. Ko može biti primalac ove franšize?
Razmišljate o širenju poslovanja davanjem franšize? Pitate se šta je potrebno za izgradnju stabilnog franšiznog sistema? Za početak – tim koji će se baviti ovim zadatkom.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
POPULARNO NA FORUMU
Kako zaposliti i otpustiti
ZA SVAKU POHVALU!!! Prijatno sam iznenadjena i iskreno se nadam,da ce i kompanije u Srbiji shvatiti vaznost ovog proekta ili usluga ovih agencija i za njihovo...
Dobra vremena za reciklažu
Veoma dobro osmišljen posao i adekvatna ideja obzirom na vremena.. Mala firma iz RS -Banja Luka, je zainteresovana za poslovnu saradnju u smislu dobijanja franšize. Tim...