Možda većina ljudi na svetu još uvek ne zna šta tačno znači reč „franšiza“, ali sigurno vrlo dobro zna za McDonald's, Pizza Hut ili KFC. Činjenica je, međutim, da su ovi brendovi proširili svoje poslovanje širom sveta – najviše zahvaljujući franšizingu. Magazin Entrepreneur je, stoga, i ove godine objavio listu Top Global Franchises sa 200 najuspešnijih američkih franšiza koje aktivno rade na širenju franšizne mreže na inostranim tržištima.
Ova „specijalizovana“ lista sastavljena je na osnovu Entrepreneur-ove godišnje liste 500 najuspešnijih franšiznih sistema* (Entrepreneur's 2015 Franchise 500®), a kao osnovni kriterijum, uzeta je činjenica da kompanije traže nove primaoce franšize van Sjedinjenih Država, kao i da već imaju najmanje pet uspostavljenih franšiznih poslovnica u inostranstvu.
Od fitnesa do ugostiteljstva
Iako ne spada u franšizne sisteme sa najvećim brojem poslovnica van matičnog tržišta (nešto manje od 800), u sadejstvu sa drugim relevantnim pokazateljima – tempom rasta, finansijskim rezultatima i stabilnošću sistema – na sam vrh ovogodišnje liste popeo se Anytime Fitness (1). Da je ovo jedna od „najpopularnijih“ američkih franšiza, pokazuje i podatak da je samo u poslednje tri godine Anytime Fitness utrostručio broj klubova van Amerike. To je verovatno i najjači razlog zašto je sa vrha potisnuo trgovinski lanac 7-Eleven (2), koji je i dalje najrasprotranjeniji franšizni brend na svetu sa više od 47.600 jedinica van Amerike. Zanimljivo je da je 7-Eleven u toku prošle godine otvorio skoro 2.800 novih prodavnica u inostranstvu, dok je na matičnom tržištu bio primoran da zatvori 50 lokala.
Na trećem mestu ove godine nalazi se, pak, najveći lanac restorana brze usluge na svetu – Subway (3) koji je pridodao 2.000 restorana u franšiznu mrežu tokom prošle godine, tako da u ovom tenutku ima 15.600 franšiza u 109 zemlja širom sveta. Da podsetimo, Subway i dalje traži primaoce franšize u ovom regionu – u Hrvatskoj i Sloveniji.
Kao i prethodnih godina, najuspešnije američke franšize koje se šire internacionalno dolaze iz oblasti ugostiteljstva i gastronomije. Njih je i ove godine najviše – 25% rangiranih brendova „pokriva“ restorane, picerije, fast-food koncepte, barove za prodaju sendviča, smrznutog jogurta i drugih poslastica. Među prvih dvadeset ima ih čak 12, što je više nego prethodne godine: pored pomenutog Subway-a (3), rangirani su i Pizza Hut (4), Auntie Anne's Hand-Rolled Soft Pretzels (5), KFC (6), McDonald's (7), Papa John's (10), Baskin-Robbins (12), Dunkin’ Donuts (14), Krispy Kreme (15), Cinnabon (17), Hardee's (19) i Denny’s (20).
U sam vrh, među prvih deset, ove godine su se probili i GNC Franchising (8), lanac prodavnica vitamina i dodataka prehrani, kao i trgovinski lanac Circle K (9).
_____________
* Magazin Entrepreneur svake godine objavljuje Listu 500 najuspešnijih američkih franšiznih sistema. Kompanije se rangiraju na osnovu niza kriterijuma koji uključuju i finansijske rezultate, veličinu franšizne mreže, iznos početne investicije, starost kompanije, broj godina u franšizingu, procenat raskinutih ugovora.
POGLEDAJTE ČLANKE

Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.