Koliko si dobar primalac franšize?

Nijednom franšiznom sistemu ne treba „reklama“ da se neki od njihovih objekata zatvorio ili da, pak, loše posluje, ili da se u njemu ne poštuju svi standardi definisani u ugovoru ili franšiznom priručniku. Zato je, nakon samog uspostavljanja franšize, izbor primaoca sledeći važan korak. Naši sagovornici se slažu da u zemljama regiona nije jednostavno pronaći dobrog primaoca franšize. Saglasni su da, kao i svako ko se upušta u privatni posao, primalac mora da bude uporan, vredan i odgovoran, ali ono što mora da ga razlikuje od ljudi koji se na put preduzetništva upućuju sami, jeste sposobnost da se drži pravila, instrukcija i standarda koje dobija od davaoca franšize.
Kornelia Šild, rukovodilac direkcije prodaje i marketinga u najvećem franšiznom sistemu u Srbiji – Mini Pani, kaže da je glavna prepreka u pronalasku primalaca – početna investicija. – Uprkos tome što je naša franšiza vrlo dostupna i moguće je sa minimalnim ulaganjem pokrenuti novi biznis, kada čuju da nešto moraju da ulože da bi započeli posao, pojavi se blokada. Verujem da je jedan od razloga taj što je pojam franšizinga još uvek nedovoljno poznat u Srbiji i regionu. Mnogi od njih misle da je davalac onaj koji ulaže sav novac, a oni su samo zaposleni. Zbog nedostatka promocije i popularizacije franšiznog poslovanja, još uvek se, nažalost, ne prepoznaje potencijal franšiznog poslovanja kao vrste pomoći u proširenju postojećeg posla, u započinjanju novog posla ili kao način samozapošljavanja – objašnjava ona.
Foto: Kornelia Šild, MiniPani i Nevena Petrović, FitCurves
Uz napomenu da u Srbiji nije jednostavno pronaći primaoce franšize, Nevena Petrović, zadužena za širenje franšizne mreže fitnes klubova FitCurves, kaže da se najčešće primaoci sami jave, a da se daljom analizom utvrđuje da li su oni dobri kandidati ili ne. – Nije jednostavno reklamirati franšizu ljudima koji možda imaju dovoljno kapitala da je kupe, ali ih ne zanima oblast kojom se data franšiza bavi. Sa druge strane, često se jave entuzijasti, koji žele i imaju jaku volju da rade, ali kojima je teško da pribave početni kapital – kaže ona.
Najveća razlika između dobrog i lošeg primaoca franšize je, prema mišljenju Luke Dragaševića, direktora prodaje u franšiznom sistemu FlyFly Travel, odnos prema poslu, spremnost na naporan rad i maksimalnu angažovanost, kako bi se postigao željeni uspeh. – Od primalaca očekujemo da budu energični, kreativni i spremni na naporan rad. Tražimo ljude koji će da prihvate naš način rada, naše standarde, koji su se pokazali kao uspešni. Potrebno je da primaoci franšiza budu timski orijentisani, željni uspeha, ljudi koji imaju viziju i koji su svesni da uvek postoji prostor za napredak – kaže Dragašević.
Franšiza, prema rečima Kornelie Šild, odgovara onim pojedincima koji nemaju vlastite ideje, ali su uporni i vredni, imaju potreban kapital i odgovarajuću lokaciju. – Iako izgleda da primalac franšize dobija „sve na tacni“, ipak, pored kapitala, treba da ima i smisao za vođenje posla – ističe ona i dodaje da je poštovanje dogovora i pravila iz ugovora od izuzetne važnosti. – Dugogodišnja praksa pokazuje da su najuspešnije one MiniPani franšizne jedinice koje su u formi „porodičnog posla“, kada primalac franšize svoj status rešava samozapošljavanjem – naglašava Šild.
Poštovanje instrukcija koje dobija kupac franšize, poštovanje brenda koji je neko gradio godinama ili možda decenijama, ključne su stvari u franšizingu, ističe Nevena Petrović. – Zato je važno da primalac bude odgovorna osoba koja će organizovati posao za sopstveno dobro, dobro klijenata ili potrošača i samog franšiznog sistema. Kupac franšize nikako ne bi smeo da sebi dozvoli da ugrozi čitav lanac franšize neodgovornim poslovanjem koje se ne uklapa u standarde koje je franšiza propisala. To bi skupo moglo da košta kupca franšize, ali i čitav brend. Jako je važno da se zadrži svest o tome da ispred franšize koju ste kupili stoji organizacija čiji ste vi jedan deo i stoga se treba držati pravila koje je franšiza uspostavila – ističe Petrović.
Svi sagovonici se slažu da potraga za dobrim kandidatima može potrajati mesecima, pa i godinama. Kako je još ranije za Franchising portale izjavio Miloš Dežnak, nosilac master franšize kanadske konsultanstske kuće Match Point, statistika te kompanije – koja spaja davaoce i primaoce franšize – pokazuje da je potrebno 60 kandidata da bi se došlo do jednog potpisivanja franšiznog ugovora, odnosno, kvalitetnog kandidata.
– Statistika za zemlje ove regije, međutim, mnogo je gora – kaže Dežnak i dodaje da je pored nedostatka kapitala, naročito za skuplje franšize, otežavajuća okolnost i to što većina potencijalnih primalaca franšize zapravo ni ne zna šta sve franšizing podrazumeva.
POGLEDAJTE ČLANKE

Verbatoria povećava svoju franšiznu porodicu u Evropi – na mapi se sada nalazi novi partner iz Poljske. Kompanija je učestvovala i na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
„Naučna kuhinjica“ nastavlja širenje na regionalnom tržištu, s posebnim naglaskom na Hrvatsku.
Fabrika burger & pizza bar počeo je sa radom 2017. godine kao mali porodični biznis u Subotici. Vlasnici koncepta sada razmišljaju o širenju poslovanja kroz razvoj franšizne mreže.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Peta regionalna konferencija o rizicima novog doba, koju organizuje BeRiskProtected platforma, održaće se 6. juna 2024. u hotelu Hyatt Regency u Beogradu.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.