Udobno smešteni u franšizu
Velika je verovatnoća da ste tokom svog letnjeg odmora na različitim meridijanima boravili u nekoj od hotelskih franšiza, budući da je hotelska industrija jedna od oblasti u kojoj je franšizing najrazvijeniji i – najrasprostranjeniji. Upravo kroz franšizni model poslovanja mnogi svetski brendovi su stigli i u zemlje ovog regiona. Nedavno je u Beogradu otvoren Holiday Inn Express, Sarajevo je u julu dobilo drugi Marriott, a u Podgorici planirano otvaranje Hiltona, dok nekoliko hotela pod tim brendom već posluje u Hrvatskoj, bilo kao franšiza, bilo kroz menadžment ugovore.
Foto: Matt_Weibo/Flickr
Od nekretnina do franšize
Primećeno je da su mnogi hotelski brendovi tokom godina u potpunosti promenili svoj poslovni model – može se reći da su sve manje bili hotelijeri, a više radili na jačanju brenda, prodaji i marketingu. Moglo bi se, zapravo, reći da su sa modela koji je baziran na posedovanju nekretnina, odnosno, izgradnji hotela, prešli na model zasnovan na naknadama, odnosno – na franšizing. Na taj način ne samo da širom sveta jačaju svoj brend, jer se lakše i brže šire, već i povećavaju prihode uz smanjenje rizika investiranja.
Franšizing u hotelskoj industriji javio se pedesetih godina prošlog veka, a pionirom se smatra Holiday Inn. Masovni trend usvajanja franšizinga kao glavnog poslovnog modela u hotelijerstvu vezuje se, pak, za 1992. kada je tadašnji Marriott Corporation podelio svoje vlasništvo na dva odvojena entiteta – Marriott International, čiji je zadatak bio da upravlja hotelima i daje franšize i Host Marriott, koji je zadržao vlasništvo nad čitavom imovinom . U to vreme, Marriott Corporation je posedovao 136 hotela, 415 hotela je bilo pod menadžment ugovorom, a 195 pod franšizom. Poređenje radi, u martu 2013. Marriott International je posedovao šest hotela, iznajmljivao 38 hotela, pod menadžment ugovorom imao 1.021 hotel, a pod franšizom 2.571 hotel.
Većina velikih hotelskih brendova od tada prati ovaj trend.
U decembru 2012. IHG, matična kompanija brendova Holiday Inn i Crowne Plaza, posedovala je 4.192 sobe, 170.998 soba je bilo u hotelima pod menadžment ugovorom, a 500.792 u hotelima pod franšizom. Starwood Hotels & Resorts Worldwide je, na primer, imao povećanje prihoda nakon uvođenja poslovanja baziranog na naknadama, odnosno, franšizirnih nakanada i hotela sa ugovorima o menadžmentu. Trenutno, na taj način posluje oko 90 odsto ukupnog portfelja kompanije, u poređenju sa 21 odsto 2004. godine. Dugoročno, Starwood planira da generiše 80 odsto prihoda od svog poslovanja baziranog na naknadama.
Foto: Daniel Oines/Flickr
Franšizing u hotelijerstvu je, sasvim očekivano, najrazvijeniji u SAD-u, te ne čudi što su i u drugim zemljama širom sveta uglavnom prisutni brendovi sa američkog tržišta (Hilton, Choise Hotels, IHG, Best Western, Hampton). Oni se ujedno svrastavaju i u najveće svetske franšize u ovoj oblasti. Kako navodi londonska konsultantska kuća HVS u svom istraživanju „Franšizing u hotelijerstvu u Evropi“, procenjuje se da 70 odsto hotelskih brendova u SAD posluje pod poznatim brendom, a da su 50 odsto hotela u toj zemlji, zapravo, franšize.
U Evropi, kako kažu, podaci nisu najpouzdaniji jer poslovanje nije u potpunosti transparentno. Advokatksa kuća DLA Piper navodi da oko 30 odsto hotela u Evropi posluje pod nekim od poznatih brendova, što znači da ima menadžment ugovor ili su, pak, klasične franšize. Jedan od razloga što Evropa kaska za SAD, kako kažu u ovom izveštaju, jeste i taj što je Stari kontinent skup različitih tržišta, sa različitim potrebama potrošača, pa brend poznat u Francuskoj, ne mora nužno biti popularan u nekoj drugoj zemlji. Sudeći prema konsultantskoj kući FranchiseDirect i njihovoj listi najrasprostranjenijih franšiza u Evropi, najveći evropski franšizni hotelski lanci dolaze iz Francuske, među kojima su: Accor, Ibis, Campanile, Kyriad, Balladins, Mercure, a izdvaja se i jedan iz Holandije – Golden Tulip.
POGLEDAJTE ČLANKE

Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.