Obuka – siguran put do franšize

Preduzetnici koji se odluče za kupovinu franšize najčešće to rade jer nisu sigurni kako da sami pokrenu posao ili ne žele da troše vreme na osmišljanje poslovnog koncepta „od nule“, kad već mogu da kupe znanje (know-how) koje su sistematizovali i izbrusili iskusni sistemi. U tom smislu, obuke, kroz koje se najvećim delom višegodinje znanje davaoca franšize prenosi novim partnerima, predstavljaju jedan od najvažnijih elemenata franšizinga. Tokom obuka primaoci franšize bi trebalo da dobiju znanja iz svih segmenata poslovanja.
Jelena Ristić, franšizni menadžer u turističkoj kompaniji „Fly Fly Travel“, kaže da svaki primalac fransiže i svi njeni zaposleni prolaze kroz niz obuka i spremaju se za sve izazove poslovanja. To je preduslov za početak rada i poslovanja u ovoj franšizi. – Pohađa se obuka za rad u globalnom sistemu za rezervaciju i prodaju avio-karata, zatim obuka za prodaju turističkih aražmana i putnih osiguranja. Obuke su teorijskog karaktera i nadovezuju se na praksu po poslovnicama, odnosno, na direktan rad sa strankama.Trajanje obuke je mesec dana, po potrebi i duže. Osim obuka za rad u prodaji, neophodno je proći obuku i u svim našim sektorima – marketing, pravno odeljenje, sektor za subagente, korporativne klijente – objašnjava Jelena Ristić.
Radi što kvalitetnijeg usluživanja klijenata, uvek postoji potreba i za dodatnim obukama, kaže ona.
– S tim u vezi, organizujemo interne – „in house“ – obuke koje se održavaju dva puta nedeljno u prostorijama naše kompanije. Tada predstavljamo novine, pravimo strategiju predstavljanja i prodaje aranžmana klijentima, obuhvatajući svaki detalj putovanja, od početka do kraja – objašnjava Ristić.
Delatnosti kompanije „Fly Fly Travel“ su i distribucija sopstvenog magazina, prodaja maketa i asesoara za put, kao i regrutacija i edukacija kabinskog osoblja kroz „Fly Fly Akademiju“.
– Franšize su uključene i u ove zadatke i dobijaju pravovremeno informacije za sve što je potrebno – ističe Ristić.
Pored toga, svi primaoci Fly Fly Travel franšize dobijaju priručnik kao svojevrstan podsetnik za pređene obuke. Priručnik, kako kažu, sadrži standarde poslovanja kompanije kojih se primaoci franšize moraju pridržavati. Obuke bi, po pravilu, u svim franšiznim sistemima trebalo da budu „zaokružene“ Operativnim priručnikom – sveobuhvatnim i detaljnim opisom svakog segmenta sistema i procedura poslovanja koje će primaoci franšize moći da koriste svakodnevno.
Za franšizne sisteme prvenstveno važi da – bez obuke nema nauke
„Primaoci franšize treba da znaju da obuka nikada nije skupa jer se kroz nju prodaje dugogodišnje znanje davaoca franšize“ – Slađana Kovačević
Slađana Kovačević, zadužena za franšizno širenje kafe-pekare „Kralj“, najviše pažnje polaže upravo na obuke i to one koje se odnose na samo pripremanje proizvoda iz asortimana pekare. – Za mene su obuke najvažnija stvar u franšizi jer primalac franšize, organizator posla i onaj ko radi, moraju da budu 100 posto obučeni da bi mogli da rade. Primaoci franšize treba da znaju da obuka nikada nije skupa jer se kroz nju prodaje dugogodišnje znanje davaoca franšize – kaže Kovačević i dodaje da je i posle 25 godina iskustva u poslu spremna da uči i unapređuje svoja znanja.
U zavisnosti od toga koliko imaju iskustva, primaoci kafe-pekare „Kralj“ na obuci moraju da provedu od tri do četiri dana. – Naša obuka se uglavnom sastoji od praktičnog dela. Odmah ljude „bacamo u vatru“ i učimo ih kako da prave kafe, salate, peku peciva i razvijaju odnos sa potrošačima. Nakon obuke, a pred otvaranje franšize, odlazimo kod primaoca da se uverimo jesu li savladali sve što je neophodno – objašnjava ona.
Milica Gavrilović, vlasnica franšiznog koncepta „Dve šmizle“, kaže da obuku sprovode dve nedelje pred otvaranje radnje kako bi svo stečeno znanje bilo sveže. Najvažniji deo obuke čini, zapravo, slaganje nakita, odnosno, uređenje radnje. Nakon obuke, primaoci samostalno uređuju svoju radnju da bi pokazali veštine koje su stekli, a krajnju ocenu daje franšizni menadžer koji ih obilazi pred samo otvaranje. On im takođe daje i određene sugestije ukoliko smatra da su neophodne korekcije.
– Dakle, učimo primaoce kako da slažu nakit, pakuju proizvode, savetuju kupca. Trudimo se da znanja prenosimo jednostavno i do sada smo imali dobra iskustva. Deo obuke se odnosi i na samo poslovanje i vođenje radnje – kaže Gavrilović.
Stručnjaci kažu da ukoliko je brend „srce“ franšize, onda su treninzi i obuke njena „fizička kondicija“. I prema njihovom mišljenju, treninga nikada nije dovoljno.
POGLEDAJTE ČLANKE

Verbatoria povećava svoju franšiznu porodicu u Evropi – na mapi se sada nalazi novi partner iz Poljske. Kompanija je učestvovala i na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
„Naučna kuhinjica“ nastavlja širenje na regionalnom tržištu, s posebnim naglaskom na Hrvatsku.
Fabrika burger & pizza bar počeo je sa radom 2017. godine kao mali porodični biznis u Subotici. Vlasnici koncepta sada razmišljaju o širenju poslovanja kroz razvoj franšizne mreže.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Peta regionalna konferencija o rizicima novog doba, koju organizuje BeRiskProtected platforma, održaće se 6. juna 2024. u hotelu Hyatt Regency u Beogradu.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.