Sendviči na vrhu
Kada je, 37. put u svojoj istoriji, u januarskom izdanju, američki magazin Entrepreneur* objavio godišnju listu 500 najuspešnijih franšiznih sistema (Franchise 500), među prvih deset pojavilo se čak osam brendova koji su u vrhu liste bili i prošle godine – jedinu razliku uneo je „povratak“ dva dobro poznata lanca brze usluge (McDonald’s i Dunkin’ Donuts), koji su ove godine potisnuli – takođe – dva lanca brze usluge (Jack in the Box i Pizza Hut). Među ostalim, starim znancima, nastala su više-manje sitna pomeranja, a Entrepreneur je i ove godine izdvojio i predstavio deset najuspešnijih.
10. Anytime Fitness
Foto: Anytime Fitness Blog
Za lanac fitnes klubova Anytime Fitness uspeh nije samo to što su u novembru 2015. dostigli cilj od 3.000 jedinica, već što su to postigli brže od zvučnijih i popularnijih „ikona franšizinga“ kao što su Subway, McDonald’s ili Dunkin’ Donuts. Za 14 godina postojanja, ne samo da su pokrili matično tržište, već klubove imaju u još 22 države. Do kraja 2016. taj broj bi trebalo da se popenje na 30, a među poželjnim tržištima nalaze se Švedska i Italija.
9. Denny’s
Foto: Denny’s
Kafa, palačinke, sendviči sa jajima i šunkom – „klasika“ lanca restorana Denny’s. Prošle godine, međutim, lanac je privukao veći broj gostiju i zato što je neprestano uvodio nešto novo – burgeri, čizburgeri, palačinke s bundevom, jela iz tiganja... I pored toga što su nove stavke na meni uvođene sezonski, povećanje prometa bilo je primetno. Uz to, povećao se i broj franšiznih jedinica. Tokom 2015. otvoren je 31 restoran, pa na tržištu Amerike Denny’s sada ima 1.539 franšiznih jedinica. Zanimljiva je, međutim, činjenica da je početkom ove godine Denny’s zvanično počeo da traži primaoce franšize i u zemljama ovog regiona.
8. Dunkin’ Donuts
Foto: Dunkin Donuts / Facebook
Još jedan klasični američki lanac brze usluge Dunkin’ Donuts proslavio je prošle godine 65 godina postojanja. Može se reći da je uz to išao i lep poklon: 258 novih restorana. U ovom trenutku, lanac poznat po kafama i krofnama ima 8.300 jedinica na američkom tlu, što je tek na oko pola puta do konačnog, dugoročnog cilja od 17.000 restorana. Dunkin’ Donuts , međutim, cilja i na tržišta širom sveta: Austrija, Brazil, Danska, Jermenija, Nemačka, Island, Meksiko i Švedska tokom prošle godine dobili su prve restorane pod ovim brendom. U 2016. kompanija će se posvetiti pronalaženju primalaca franšize u Belgiji, Finskoj, Holandiji, Norveškoj i Turskoj.
7. 7-Eleven
Foto: Mike Mozart / Flickr
Sa više od 57.300 jedinica u 17 zemalja, reklo bi se da ne postoji kutak na kugli zemaljskoj gde bi najveći američki trgovinski lanac mogao da otvori novu radnju. Međutim, tokom 2015, brend je ušao na nekoliko novih tržišta, između ostalog, u Ujedinjene Arapske Emirate i Vijetnam. Na tlu Severne Amerike i Meksika, gde ima gotovo 10.700 jedinica, 7-Eleven je dodao 180 novih lokacija pošto je preuzeo radnje jednog lokalnog trgovinskog lanca u Bostonu i Nju Hempširu.
Ovo je, međutim, samo delić strategije širenja na matičnom tržištu, budući da je u prvoj polovini prošle godine 7-Eleven privukao nove primaoce franšize tako što je odustao od naplaćivanja ulazne naknade za kandidate iz određenih oblasti (Dalas-Fort Vorta, Menhetna, Baltimora, Džeksonvila).
6. McDonald’s
Foto: McDonald’s / Facebook
Početkom 2015. malo je ko verovao da će McDonald’s uspeti da zaustavi kočije koje su već dugo jurile nizbrdo. Brojke su uveliko potpirivale ovu sumnju: lanac nije zabeležio rast prodaje skoro dve godine. Međutim... u drugoj polovini 2015, „stari, dobri“ McDonald’s je povukao uzde.
Ne samo što je u trećem kvartalu ostvario pozitivne finansijske rezultate, već je uveo i promene u ponudi – obroci koji su se prodavali isključivo za doručak sada su mogli da se naruče tokom celog dana. Pod vođstvom novog izvršnog direktora Stiva Isterbruka, lanac je ojačao i „slabe karike“ koje su poslednjih nekoliko godina škripale u poslovanju: uprostili su postojeći meni, povećali količinu mesa u hamburgeru, uveli nove, slasnije specijalitete. Ne treba zaboraviti ni drugu stranu priče – povećane su plate i bonusi. Isterbruk se sada nada da će povećati i procenat franšiznih jedinica – od 81 do 90% do 2018, što, između ostalog, znači i da će McDonald’s davati bolje uslove za potencijalne primaoce franšize.
5. Subway
Foto: Subway / Facebook
Najveći franšizni lanac na svetu će 2015, u najmanju ruku, pamtiti kao burnu. Proslavu pedesetogodišnjice poslovanja, zasenili su, naime, gubitak harizmatičnog suvlasnika i direktora kompanije Freda DeLuke, koji je preminuo u septembru, ali i skandal sa dugogodišnjim glasogovornikom i „ambasadorom brenda“ Džaredom Foglom. Međutim, kad se sve sabere i oduzme, sa više od 44.333 jedinice u 111 zemalja, Subway je i dalje sila br. 1 u svetu franšizinga. I to namerava da ostane, uprkos jakoj konkurenciji. Lanac je prošle godine objavio da će do kraja 2017. iz svojih obroka izbaciti sve veštačke boje, ukuse i konzervanse. Do 2025, pak, trebalo bi da pređe na korišćenje mesa životinja koje su gajene bez upotrebe antibiotika.
Na matičnom tržištu, kompanija će ostati fokusirana na otvaranje restorana na tzv. netradicionalnim lokacijama – aerodromima, univerzitetskim kampusima i gradovima u kojima brend još uvek nije dovoljno prisutan. U drugim zemljama sveta, prostora za rast itekako ima – a među tržištima na kojima aktivno traže primaoce franšize nalaze se i Hrvatska i Slovenija.
4. Servpro
Za 50 godina postojanja Servpro je postao specijalista i brend br. 1 u pružanju usluge čišćenja i restauracije kuća i stanova posle poplava, požara i drugih nesreća. Kompanija sada, međutim, ima novi fokus – čišćenje i restauracija većih poslovnih kompleksa (poslovne zgrade, skladišta, restorani, industrijski pogoni...). Na taj su način uspeli da prošire domet svojih usluga i svakako osiguraju posao za sledećih 50 godina.
Tokom 2015. Servpro je otvorio i 28 novih jedinica, od toga i jednu u Kanadi. Ipak, kako kažu u kompaniji, najznačajniji pomaci desili su se u samoj organizaciji posla – poboljšanjem i uvođenjem DryBook softvera, koji tehničarima omogućava da, prateći dokazane i proverene faze restauracije, proces obave na najbolji mogući način, kao i uspostavom servisa Here to Help Connection, koji omogućava klijentima da prate tok čišćenja i restauracije u svakom trenutku.
3. Supercuts
Čelnici lanca frizerskih salona Supercuts tvrde da ništa drugačije nisu radili u 2015, iako je kompanija za dva mesta bolje rangirana na listi u odnosu na prethodnu godinu. To je možda i do toga što zalet koji su uhvatili još pre četiri godine – kada su u potpunosti prešli na franšizing i zaposlili novi tim stručnjaka za ovaj vid poslovanja – još uvek generiše neverovatan rast. Supercuts, koji ima više od 2.400 salona, dodao je 144 franšize tokom fiskalne 2014. i 154 u 2015. Procenjuju da će sličan učinak biti i u 2016.
Jedan od razloga uspeha leži u činjenici da 90 posto novih jedinica otvaraju – postojeći primaoci franšize. Supercuts se, zapravo, može pohvaliti franšiznim partnerima koji poseduju gotovo 100 salona. Iako im je za to bilo potrebno nekoliko decenija, primaoci franšize sa pet, šest ili deset salona – sasvim su uobičajena pojava u Supercuts franšiznoj mreži.
2. Hampton Hotels
Foto: Daniel Oines / Flickr
Ovo je poslednji put da se Hampton Inn pod ovim imenom pojavljuje na listi Franchise 500. Globalizacija čini svoje: do kraja ove godine, naime, Hampton hoteli će biti rebrendirani i dalje će nastupati pod imenom Hampton by Hilton – tako će u prvi plan istupiti i hotelska grupacija kojoj Hampton pripada i koja godinama uspešno gradi međunarodnu reputaciju pod tim imenom. Hampton Inn, pak, trenutno ima 2.080 poslovnica u 17 država, ali i više od 450 hotela u izgradnji. Ove godine prvi Hampton hotel će dobiti i Kina, gde bi, dugoročno, trebalo da se otvori 400 hotela.
1. Jimmy John’s Gourmet Sandwiches
Foto: Jimmy John’s / Facebook
Iznenađenje se, zapravo, krije na kraju. Odnosno, na samom vrhlu liste. Ovaj lanac barova za prodaju sendviča prvi put je ušao među deset najuspešnijih pre dve godine, ali niko, pa ni vlasnik ovog lanca, nije mogao da sluti da će tako brzo postati i najuspešnija američka franšiza. Zanimljivo je da je Jimmy John’s jedini među prvih deset brendova koji, za sada, nema nijednu poslovnicu van Amerike. Zato, na matičnom tržištu ima 2.400 jedinica i dodatnih 1.250 u planu ili „pred otvaranjem“.
Najbolja američka franšiza postali su, pak, zahvaljujući predanosti i – brzini. Jimmy John’s se istinski ponosi brzom uslugom, i ne samo na licu mesta, u barovima, nego i kad je u pitanju dostava na kućnu adresu. Stoga, nije ni čudo što su klijenti zadovoljni, a praksa pokazuje da su zadovoljni klijenti najčešće postajali i primaoci ove franšize. Proveren model poslovanja i sistem koji donosi novac primaocima franšize izgleda da su bili ključni za uspeh čitavog lanca. O tome svedoči i činjenica da je za poslednjih deset godina zatvoreno tek 30 lokacija, a da prošle godine nije zatvorena nijedna – sve poslovnice dobro rade.
Vlasnik lanca kaže da se ni narednih godina ništa bitno neće menjati – Jimmy John’s je, zapravo, i poznat po tome što jako retko menja stavke na meniju, uvodi popuste ili „specijalne ponude“. Jedino im je u planu da budu bolji i brži, a nove barove i franšizne jedinice, za sada, otvaraće i nadalje jedino na matičnom tržištu.
___________
* Magazin Entrepreneur svake godine objavljuje Listu 500 najuspešnijih američkih franšiznih sistema. Kompanije se rangiraju na osnovu niza kriterijuma koji uključuju i finansijske izveštaje, veličinu franšizne mreže, iznos početne investicije, starost kompanije, broj godina u franšizingu, procenat raskinutih ugovora.
Priredila:
POGLEDAJTE ČLANKE

Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.