Dobar savet treba prihvatiti
Franšizing je u poslednjih nekoliko godina postao zanimljiva tema za kompanije koje razmišljaju o širenju poslovanja? Šta je uslovilo ovakav trend?
Definisanje osnovnog razloga bi bilo suviše teško. Međutim, jedan od njih može biti i to što su kompanije shvatile šta franšizing donosi. Širenje poslovanja na ovaj način, zapravo, može biti vrlo profitabilno. Franšizing, pre svega, omogućava vlasniku koncepta da proširi svoje distributivne kanale i time ojača poziciju na tržištu, ali bez većih ulaganja. Isto tako, franšizing je primamljiv jer kompanije dobijaju još jedan izvor prihoda, u vidu redovnih, mesečnih ili godišnjih naknada, budući da je to jedna od osnovnih obaveza primaoca franšize. Prednost je sigurno i to što kompanije imaju mogućnost da smanje određene troškove, pogotovo one vezane za otvaranje i rad novih podružnica.
Mnogi davaoci franšize su svesni da će ih loše ustrojen franšizni sistem koštati mnogo više nego one koji su za razvoj franšize platili profesionalnim konsultantskim kompanijama.
Lenka Novakova
business development manager,
PROFIT system Češka
Šta biste preporučili kompanijama koje žele da svoje poslovanje razvijaju kroz franšizing?
Svakako bi trebalo da se obrate stručnjacima ili konsultantima za franšizing. Iako se često radi o kompanijama koje na tržištu posluju već dugi niz godina, koje imaju iskustva i znanja, trebalo bi, ako se odluče za razvoj franšize, da iskoriste i iskustvo konsultantskih kuća koje su se specijalizovale za ovu oblast. Iskusni savetnici zaista mogu da spreče probleme o kojima se u prvi mah i ne razmišlja ili se ne uzimaju u obzir kad se pravi strategija franšiznog širenja.
Koje bi greške mogle napraviti kompanije ako se odluče za razvijanje franšiznog sistema bez savetovanja sa stručnjacima?
Osnov za uspeh bilo kog posla je u dobro osmišljenom i detaljnom biznis planu. To je prva stvar o kojoj davalac franšize treba da razmišlja, jer je od suštinske važnosti da se napravi jedinstven i koherentan koncept za čitavu franšiznu mrežu. Takođe, da se napravi finansijska analiza za davaoca, ali i za primaoca franšize. Još jedan vrlo važan korak je da svi aspekti saradnje, do najsitnijeg detalja, budu regulisani ugovorom. Često se u praksi susrećemo sa franšiznim ugovorima koji su nepovoljni za samog davaoca franšize. Da je ugovor mogao da pogleda franšizni konsultant, taj bi se propust sigurno izbegao. Važno je napomenuti da franšizing u većini evropskih zemalja nije pravno regulisan – zato je važno da ugovor bude profesionalno napisan i da pokriva sve pojedinosti franšiznog poslovanja. Ne postoji ništa gore od toga kad se nedostaci ugovora otkriju tek pošto je potpisan i zapečaćen.
Na koji način PROFIT system, kao kompanija specijalizovana za franšizing, pomaže potencijalnim davaocima franšize?
Spektar usluga koje naša kompanija pruža postojećim i potencijalnim davaocima franšize je široka. Specijalizovali smo se za izradu i razvoj franšiznih koncepata – kroz kreiranje poslovnog modela, franšiznog ugovora i operativnog priručnika. Međutim, naša podrška se nastavlja i pošto se ova faza saradnje okonča. Davaoci franšize, naime, imaju mogućnost da preko naših Franchising portala predstave sopstvene koncepte, objasne čime se bave, zašto su atraktivni, šta očekuju od primalaca franšize, kakvu podršku daju zauzvrat. Dakle, stalnim praćenjem i pisanjem o ovim sistemima, kao i kroz PR alate, prezentacije i Katalog franšiza, davaoci mogu da se obrate ljudima koji razmišljaju ili su zainteresovani za uzimanje franšize.
Možete li navesti neke od kompanija sa kojima ste radili?
Kompanija PROFIT system posluje na tržištu od 1998. godine i do sada smo imali više od 300 klijenata – davalaca i primalaca master franšize. Naša neosporna prednost leži u činjenici da smo međunarodna kompanija koja svoje podružnice ima u 10 zemalja – Poljskoj, Češkoj, Slovačkoj, Ukrajini, Mađarskoj, Rumuniji, Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji i Saudijskoj Arabiji – tako da se oslanjamo na iskustva velikog broja konsultanata i partnera sa različitih tržišta. Među klijentima su nam i Subway, Yves Rocher, UniCredit Bank, Carrefour, Intermarche, McDonald’s, Denny’s...
Postoji li interesovanje za ovu vrstu usluge na tržištu, posebno u današnjim uslovima, kada većina kompanija pokušava da smanji troškove?
Mogu da kažem da postoji! Mnogi davaoci franšize su svesni da će ih loše ustrojen franšizni sistem koštati mnogo više nego one koji su za razvoj franšize platili profesionalnim konsultantskim kompanijama.
Izvor: Franchising.cz
POGLEDAJTE ČLANKE

Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Šta je potrebno i ko može postati primalac franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik kompanije Solution Lab
„Moć franšiznog poslovanja? Postoje procedure, nema mnogo otvorenih pitanja, sve je pokriveno upustvima koja su nastala na osnovu našeg iskustva“, kaže Ivan Stanimirović, suvlasnik Kliker IT centra za decu
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
DepilConcept, sistem za epilaciju, depilaciju i tretmane fototerapije, nastavlja da širi mrežu u Srbiji. Kakvi su planovi i koje se nove mogućnosti nude budućim partnerima, otkriva Nemanja Nikodijević, primalac master franšize
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.